Der Autor zeigt, dass in der Arbeitsmarktpolitik Einflüsse auf den Wandel nationaler Politik durch den Transfer von Wissen zwischen den Arenen induziert werden können.
"Evaluation and Law" deals with the "social construction of quality in science and the ways of coddling it legally" (Seckelmann, 2018, S. 20). Although clearly juridical, the study is also strongly interdisciplinary reflecting insights from sociology, political and administrative sciences and evaluation research. Between the constitutional guarantee of free research and the efforts to organise universities efficiently, evaluative procedures changed the university system significantly (projectification, complexity, etc.). From a legal perspective, these procedures need to be adequate for research, and simultaneously respect the limits set by the constitution in organisational and procedural terms. This requires public bodies to conceptualize evaluative procedures ex ante in the form of an evaluation legislation defining the purpose, procedure and potential use of evaluative procedures. The study is not only dealing with evaluation in a strict sense, but with different instruments of new public management. Specifically the visible tensions at the edge of disciplinary boundaries provoke interesting insights and questions.
"Evaluation and Law" deals with the "social construction of quality in science and the ways of coddling it legally" (Seckelmann, 2018, S. 20). Although clearly juridical, the study is also strongly interdisciplinary reflecting insights from sociology, political and administrative sciences and evaluation research. Between the constitutional guarantee of free research and the efforts to organise universities efficiently, evaluative procedures changed the university system significantly (projectification, complexity, etc.). From a legal perspective, these procedures need to be adequate for research, and simultaneously respect the limits set by the constitution in organisational and procedural terms. This requires public bodies to conceptualize evaluative procedures ex ante in the form of an evaluation legislation defining the purpose, procedure and potential use of evaluative procedures. The study is not only dealing with evaluation in a strict sense, but with different instruments of new public management. Specifically the visible tensions at the edge of disciplinary boundaries provoke interesting insights and questions.
Seit 1991 haben sich vier deutsch-polnische Euroregionen als Instrument der Problemlösung im Grenzbereich gebildet. Es wird gefragt, ob und inwiefern sie tatsächlich gemeinsam grenzüberschreitende Projekte planen und umzusetzen. Dabei wird die Verflechtung der Regionen in das Mehrebenennetzwerk europäischer grenzüberschreitender Förderung berücksichtigt. Das Modell "Euregio" mit "Interreg-II" (Förderung auf der EU-Innenseite) und "Phare-CBC" (Förderung auf der EU-Außenseite) wird vorgestellt. Die deutsch-polnischen Euroregionen und ihre Einbindung in das Netzwerk europäischer Regionalpolitik werden skizziert. Vor diesem Hintergrund wird untersucht, inwieweit das Netzwerk die "Komplementaritätsbedingung" für den Erfolg (Förderung gemeinsamer Projekte aus "Interreg-II" und "Phare-CBC") erfüllen kann. Daneben wird der Prozeß der Mittelvergabe unter dem Gesichtspunkt der Koordinierungs- und Vermittlungsfähigkeit überprüft. Insgesamt zeigt sich, daß, statt die "Komplementaritätsbedingung" zu erfüllen, zwei verschiedene "Zonenrandförderungen" vorgenommen werden und gemeinsame Projekte gegenwärtig praktisch nicht durchführbar sind. (prf)
Es gibt inzwischen kaum ein Politikfeld, in dem Evaluierung nicht in irgendeiner Form praktiziert wird. Die Evaluierungslandschaft zeichnet sich dabei sowohl durch Vereinheitlichungs- als auch Pluralisierungstendenzen aus. In unterschiedlichen Evaluierungsarrangements kommen spezifische Akteure, Praktiken und Standards zusammen. Zudem handelt es sich nicht um politikfreie Räume. Vielmehr sind diese "Varieties of Evaluation" selbst Ausgangspunkt, Medium und Gegenstand von Politiken der Evaluation, also der Auseinandersetzung um legitime Formen der Politikbewertung Der Themenschwerpunkt unternimmt eine Bestandsaufnahme, indem er die Formen und Folgen von Politikevaluation als Evaluationspolitik sowohl in theoretisch wie empirisch ausgerichteten Beiträgen nachzeichnet. In interdisziplinärer Absicht werden aktuelle Befunde der Politik- und Verwaltungswissenschaft, der Governance- und Policy-Analyse, der politischen Soziologie und der Soziologie der Bewertung vorgestellt.
Es gibt inzwischen kaum ein Politikfeld, in dem Evaluierung nicht in irgendeiner Form praktiziert wird. Die Evaluierungslandschaft zeichnet sich dabei sowohl durch Vereinheitlichungs- als auch Pluralisierungstendenzen aus. In unterschiedlichen Evaluierungsarrangements kommen spezifische Akteure, Praktiken und Standards zusammen. Zudem handelt es sich nicht um politikfreie Räume. Vielmehr sind diese "Varieties of Evaluation" selbst Ausgangspunkt, Medium und Gegenstand von Politiken der Evaluation, also der Auseinandersetzung um legitime Formen der Politikbewertung Der Themenschwerpunkt unternimmt eine Bestandsaufnahme, indem er die Formen und Folgen von Politikevaluation als Evaluationspolitik sowohl in theoretisch wie empirisch ausgerichteten Beiträgen nachzeichnet. In interdisziplinärer Absicht werden aktuelle Befunde der Politik- und Verwaltungswissenschaft, der Governance- und Policy-Analyse, der politischen Soziologie und der Soziologie der Bewertung vorgestellt.
This article explores the process of labour market integration in the border region of Saxony, Poland and the Czech Republic. The underlying understanding of integration is combining institutional factors and the behaviour of market players. The sources of this conceptual framework stem from political science on the one hand and economics on the other. This article has two aims: firstly, we want to identify the likely development of the labour markets in the region concerned, secondly, we wish to gain some information about the interrelation of the different factors mentioned. The article is based on a number of empirical studies with three main sources: firstly official statistical data, secondly surveys, and finally results from evaluation studies. Concerning the prospects of the integration of regional labour markets, the article states that the integration process will take some time. Institutional thresholds consist not only of the transition regulations, but also of a misfit between the different national systems (e.g. of vocational education). In any case, the entire region is expected to be affected by common development trends, such as losing population due to the migration of mainly younger people. In the players' perception so far, a mutual understanding of the problems has not been reached. Whilst Polish and Czech players emphasise the opportunities to be gained from integration, the German players are cautious. However, some of their fears seem to be exaggerated: migration will most likely be oriented not towards the border region, but to the centres, only commuting might be a subject to deal with. Efforts to support actively the integration of the labour markets have so far shown only very limited results. All in all integration processes will take time. Not only does the institutional misfit need to be overcome (or at least interfaces need to be defined), but also perceptions and attitudes (at least on the German side of the border) need to be changed.
The final publication is available at Springer via https://doi.org/10.1007/s00506-016-0327-2 . ; Der globale Stoffhaushalt wird immer weniger von natürlichen Prozessen, sondern vielmehr von anthropogenen Vorgängen dominiert. Ökologische und ökonomische Nachhaltigkeit schließen auch den effizienten Umgang mit Rohstoffen ein. Die detaillierte Kenntnis nationaler Stoffströme in Form von Rohstoffbilanzen oder – über die Zeit fortgeschrieben – in Form einer nationalen Rohstoffbuchhaltung ist notwendige Grundlage einer effektiven und strategischen Rohstoffpolitik. In der nationalen Rohstoffbuchhaltung werden die wichtigsten Rohstoffflüsse einer Volkswirtschaft systematisch bilanziert und übersichtlich dargestellt. Durch die Fortschreibung von Bilanzen über die Zeit wird es ermöglicht, die Größe anthropogener Lager und deren Entwicklung abzuschätzen. Kommende Anforderungen auf der Ver- und Entsorgungsseite können so ermittelt werden. Umfangreiche und detaillierte Bilanzen dienen als Entscheidungsgrundlage in der Rohstoffpolitik und darüber hinaus als Informationsbasis der Nutzung bzw. Bewirtschaftung anthropogener Ressourcen. Die Verfügbarkeit von Informationen, um nationale Rohstoffbilanzen zu erstellen, sowie Möglichkeiten, die Zuverlässigkeit von Daten zu bewerten, sind jedoch sehr begrenzt. Werkzeuge, um die Informationsgrundlage von Rohstoffbilanzen zu untersuchen und zu bewerten, werden daher in dieser Arbeit vorgestellt. Diese umfassen zum einen eine Methodik zur systematischen Charakterisierung von Rohstoffbilanzdaten und zum anderen eine darauf aufbauende formalisierte Vorgehensweise zur Bewertung der Informationsgüte. Sie sind wesentlich dafür, nationale Stoffsysteme auf wissenschaftlicher Ebene besser zu verstehen, und um Maßnahmen hin zu einer nationalen Rohstoffbuchhaltung im administrativen Kontext zu ergreifen. ; The influence of anthropogenic processes on global material flow systems increasingly dominates the influence of natural processes. In this context, the provision of detailed knowledge on material flow systems is relevant for decision makers in resource policy. This information can be provided in the form of one-year material balances or, if repeated over a period of consecutive years, in the form of national resource budgets. In national resource budgets, all relevant flows of a material through a national economy are balanced and displayed in neatly arranged diagrams. By updating these material balances over a series of years, the development of material stocks can be estimated. Upcoming challenges both regarding supply and disposal of materials can be identified. Comprehensive balances are useful for decision makers in resource policy and, moreover, as an information basis for future exploitation of anthropogenic resources. However, both availability of data and possibilities for assessing the reliability of data are very limited. In this work, a methodology for investigating and evaluating the information basis of national resource budgets is presented. The methodology includes procedures for systematic characterization of resource budget data and formal procedures for evaluating their reliability. From a scientific perspective, the methodology contributes to understanding material flow systems better. It also enables implementing procedures towards national resource budgets in an administrative context.