In: Lager , D 2015 , ' Perspectives on ageing in place : Older adults' experiences of everyday life in urban neighbourhoods ' , Doctor of Philosophy , University of Groningen , [Groningen] .
Ageing-in-place policies have been implemented by many Western governments in order to delay and decrease older adults' reliance on expensive institutionalised care. Such policies stimulate older adults to remain in their own homes and neighbourhoods for as long as possible and stress that this is in their own best interests as they can then age in a familiar, predictable and supportive environment. This thesis shows, by highlighting its subjective dimensions, that the realities of ageing in place are not as straightforward as these policies suggest. Here, older adults' experiences of everyday life in urban neighbourhoods take centre stage. These experiences are addressed in four themes: neighbourhood renewal; the meaning of local social contacts; everyday practices of ageing in the neighbourhood (including walking); and the daily rhythms of ageing. Through these themes, the social, physical and temporal obstacles to and opportunities for local social interactions and support are addressed. Such aspects can pose challenges to retaining a sense of familiarity in a changing environment that increasingly involves community care and challenges older adults' social integration. Further, the subjective dimensions of walking, which are important in shaping the walkability of urban neighbourhoods for older adults, are considered. Overall, this thesis highlights how feelings of belonging, exclusion and wellbeing come into being in later life in the context of a neighbourhood. The insights into the realities of ageing-in-place that this thesis offers are relevant to public policy and planning practice in realising age-friendly neighbourhoods.
Avec l'euro, les citoyens européens ont le symbole concret de leur appartenance à une même communauté. Mais l'Europe appartient toujours à l'ordre des moyens, au service d'une fin qui, pour la plupart des autorités politiques, est encore l'intérêt national. Cet article apporte des éléments de réflexion et de réponse à la question suivante : l'euro peut-il contribuer, en tant que symbole, à la construction d'une « identité européenne » ? La réponse est loin d'être simple...
Diese Arbeit geht rechtsvergleichend den COVID-19-Maßnahmen in Bezug auf ungarische und österreichische Universitäten nach. Zweck dieser Untersuchung ist es, Unterschiede und Gemeinsamkeiten zwischen den Maßnahmen der beiden Ländern festzustellen, um dann mögliche Impulse aus den ungarischen Maßnahmen für Österreich abzuleiten. Methodisch wird dabei auf den funktionellen Rechtsvergleich zurückgegriffen. Dazu wird zuerst das allgemeine ungarische Hochschulrecht erörtert, um ein Verständnis für die anschließende Vertiefung zu schaffen. Nachfolgend werden die damit in Verbindung stehenden COVID-19-Bestimmungen dargestellt, um in einem weiteren Schritt einen Rechtsvergleich zu den österreichischen COVID-19-Regelungen des Universitätsrechts - angefangen auf gesetzlicher Ebene bis hin zu den universitätseigenen Maßnahmen - durchzuführen. Auf Ebene der Hochschulen werden exemplarisch die Satzung und die Maßnahmen der Universität Graz sowie die Semmelweisuniversität in Budapest herangezogen. Die wesentlichen Unterschiede äußern sich in der Tatsache, dass in Ungarn aufgrund der ausgerufenen Notstandssituation, welche ihre Grundlage in der ungarischen Verfassung findet, rein mittels Regierungsverordnungen agiert wurde, und deshalb, zumindest was das Hochschulrecht anbelangt, kaum Gesetze erlassen wurden. Auf Verordnungsebene wurden zwar Bestimmungen erlassen, welche jedoch nur sehr vage ausgestaltet waren, was bedeutet, dass die detaillierten Ausgestaltungen der COVID-19-Maßnahmen den Universitäten selbst überlassen blieben. In Österreich hingegen wurden Grundlagengesetze und daraufhin Verordnungen erlassen, welche schon zu einem hohen Detailgrad den Universitäten vorgaben, wie diese zu agieren hatten. Dies bedeutet, dass die COVID-19-Normierungen einerseits einheitlicher ausgestaltet waren und andererseits an die Universitäten weniger Verantwortung abgewälzten. Im abschließenden Vergleich ergibt sich, dass grundsätzlich Österreichs Weg der Krisenbekämpfung bezogen auf Hochschulen zu bevorzugen ist und dass grundsätzlich keine nennenswerten und wichtigen Impulse aus Ungarns Herangehensweisen gewonnen werden können. Diese Arbeit geht rechtsvergleichend den COVID-19-Maßnahmen in Bezug auf ungarische und österreichische Universitäten nach. Zweck dieser Untersuchung ist es, Unterschiede und Gemeinsamkeiten zwischen den Maßnahmen der beiden Ländern festzustellen, um dann mögliche Impulse aus den ungarischen Maßnahmen für Österreich abzuleiten. Methodisch wird dabei auf den funktionellen Rechtsvergleich zurückgegriffen. Dazu wird zuerst das allgemeine ungarische Hochschulrecht erörtert, um ein Verständnis für die anschließende Vertiefung zu schaffen. Nachfolgend werden die damit in Verbindung stehenden COVID-19-Bestimmungen dargestellt, um in einem weiteren Schritt einen Rechtsvergleich zu den österreichischen COVID-19-Regelungen des Universitätsrechts - angefangen auf gesetzlicher Ebene bis hin zu den universitätseigenen Maßnahmen - durchzuführen. Auf Ebene der Hochschulen werden exemplarisch die Satzung und die Maßnahmen der Universität Graz sowie die Semmelweisuniversität in Budapest herangezogen. Die wesentlichen Unterschiede äußern sich in der Tatsache, dass in Ungarn aufgrund der ausgerufenen Notstandssituation, welche ihre Grundlage in der ungarischen Verfassung findet, rein mittels Regierungsverordnungen agiert wurde, und deshalb, zumindest was das Hochschulrecht anbelangt, kaum Gesetze erlassen wurden. Auf Verordnungsebene wurden zwar Bestimmungen erlassen, welche jedoch nur sehr vage ausgestaltet waren, was bedeutet, dass die detaillierten Ausgestaltungen der COVID-19-Maßnahmen den Universitäten selbst überlassen blieben. In Österreich hingegen wurden Grundlagengesetze und daraufhin Verordnungen erlassen, welche schon zu einem hohen Detailgrad den Universitäten vorgaben, wie diese zu agieren hatten. Dies bedeutet, dass die COVID-19-Normierungen einerseits einheitlicher ausgestaltet waren und andererseits an die Universitäten weniger Verantwortung abgewälzten. Im abschließenden Vergleich ergibt sich, dass grundsätzlich Österreichs Weg der Krisenbekämpfung bezogen auf Hochschulen zu bevorzugen ist und dass grundsätzlich keine nennenswerten und wichtigen Impulse aus Ungarns Herangehensweisen gewonnen werden können. ; This diploma thesis deals with a legal comparison of the COVID-19-measures of Hungarian and Austrian universities. The purpose of this is to identify the differences and similarities in order to find possible new approaches to managing a crisis like the COVID-19-pandemic that could be used in Austria. Methodically, the so called "Funktioneller Rechtsvergleich" or in English, the functional legal comparison is used. To this end, in a first step the general Hungarian higher education law is interduced to the reader in order to create an understanding for the following in-depth discussion. After that, all regulations that are related to COVID-19 and universities are explaind in a systematic order, beginning with the law and ending with the universiteis own regulations. In a second step the actual legal comparison is presented. At the university level the Karl-Franzens University in Graz and the Semmelweiss University in Budapest are used to represent each state's higher educational institutions. The main differences between the COVID-19-regulations of the two states are that Hungary, on the one hand, was governed purely by government decrees due to the decleration of the state of emergency, which is based on the Hungarian constitution, and therefore hardly any laws were enacted, at least as far as higher education law is concerned. Another striking difference is that Hungarian COVID-19-regulations were only formulated vaguely, which means that the majority of the measures were left to the universities. In Austria, on the other hand, laws, and based on these, decrees were enacted in a very specified manner and to a high degree of detail. This means that, the COVID-19-mesures were more uniform between each university and, less responsibility was layed upond them. The final comparison shows that Austria's approach to fighting the COVID-19-pandemic at universities is generally to be preferred and that no nameworthy and important impulses can be gained from Hungary's approach. ; Arbeit an der Bibliothek noch nicht eingelangt - Daten nicht geprüft ; Abweichender Titel laut Übersetzung des Verfassers/der Verfasserin ; Diplomarbeit Karl-Franzens-Universität Graz 2021
La expansión de la industria turística (producto de las políticas públicas que actúan bajo el marco del desarrollo), ha sido notable en los últimos 10 años en la costa ecuatoriana, con el resultado de la mercantilización de las tierras comunales. La necesidad de cubrir sus gastos diarios y su deseo de progresar, han llevado al comunero a vender sus tierras, produciéndose un crecimiento del individualismo y de la competencia. Todo esto se suma a un marcado desinterés de los jóvenes por la comuna y su poca participación en trabajos comunitarios, lo que hace tambalear los pilares que sostienen la organización comunal: la solidaridad y la existencia de bienes comunales. Este panorama es mostrado a través de dos casos empíricos: las Comunas Montañita y Engabao, donde se dibuja la importancia que tienen los conflictos de tierras para el fortalecimiento y la revitalización de la cohesión social y construcción identitaria de las comunidades étnicas. En ambos casos se plantea cómo la acción social se desprende de la resistencia y la lucha por un objetivo en común: las tierras comunales. Los datos obtenidos son el resultado de un trabajo etnográfico, llevado a cabo durante los últimos cinco años, que ha analizado las estrategias de defensa de estas comunas desde el ámbito local y político-jurídico. El texto integra una reflexión en torno al capitalismo y analiza desde una mirada decolonial los procesos locales de resistencia a partir de las apropiaciones territoriales. ; The expansion of the tourism industry in the Ecuadorian coast, due to public policies from the framework of development, has been remarkable in the last 10 years, and has led to the commodification of communal lands. The need to cover their daily expenses, plus their desire for progress, has led the community to sell their land, leading to the growth of individualism and competition. All this adds to the marked lack of interest in the commune among young people and their low participation in community work, shaking the pillars that sustain the communal organization: solidarity and the administration of communal goods. This situation, which may lead to decommunalization, is shown through two empirical cases: the Montañita Commune and the Engabao Commune, where the importance of land conflicts for strengthening and revitalizing social cohesion, and for identity construction of ethnic communities, can be recognized. In both cases, we show how social and community action comes from the resistance and struggle for a common goal: communal lands. Data was obtained from ethnographic work carried out during the last five years, which analyzed the defense strategies of these communes from the local and political-legal level. The text also includes a reflection on capitalism and analyzes, from a decolonial perspective, local processes of resistance based on land ownership.
Governments are imposing new rules and restrictions on businesses and their leaders in the wake of the recent economic crisis, attempting to address the regulatory failure and corporate avarice frequently blamed for the global recession. The ever‐present incentive for leaders to show profitability, coupled with the inability of governments or private industry to support continuous controls or monitoring, condemns these new rules, restrictions, and enforcement mechanisms to relative ineffectiveness. Scandal can ruin an organization and a leader's reputation, and cosmetic or even actual compliance with new rules and restrictions will not always insulate corporate harm from unethical conduct. This article suggests that a leader wishing to avoid fines or business failure should prevent abusive or improper business conduct not by adoption of codes of conduct and periodic rules‐based ethics training, but by establishing and maintaining a values‐based organizational culture supportive of ethical behaviour, largely through the principles of ethical leadership.