Cover -- Title Page -- Copyright -- Dedication -- Contents -- Introduction -- 1. From a Subject of Fiction to a Legal Reality -- 2. Postimperial States of Statelessness -- 3. Postimperial Foundations of Political Order -- 4. The Real Boundaries of Membership -- 5. A Condition of World Order -- 6. Nationalizing International Society -- Conclusion -- Abbreviations -- Notes -- Acknowledgments -- Index.
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This essay examines three recent monographs on the history of interwar humanitarianism and legal internationalism. Together, these three works consider how the shock of World War I accelerated prewar European trends in the fields of humanitarianism, international criminal law, and the institutionalization of international society. They indirectly point toward the surprising politics of interwar humanitarianism and legal internationalism, suggesting the exceptionality of the interwar era in the history of internationalism. The essay argues that more careful investigation of the particular motivations and ideologies of the internationalist actors and their projects would yield greater insight into the recasting of international order after the First World War and the legacies of the period for the moral history of the twentieth century.
This article reconstructs J. G. A. Pocock's debt to Hannah Arendt's political philosophy inThe Machiavellian Momentand argues that her presentation of classical politics inThe Human Conditionand her account of the secular nature of American foundation inOn Revolutionwere important sources for Pocock's analysis of American liberal insecurity. However, a contextualization ofThe Machiavellian Momentwithin Pocock's immediate intellectual and professional milieu indicates that he placed himself in critical relation to Arendt's civic republican theory and located her philosophy of history in the same spectrum as the American political tradition he sought to historicize. While they did share a similar perspective on the ethical and political value of locating oneself within a long historicaldurée, their different conceptions of the problem of continuity for secular political structures provides a crucial context for their disparate responses to the discourse of political crisis in the United States in the late 1960s and the 1970s.
Zweifellos gehört Hannah Arendt zu den bekanntesten Deutschen, die während der NS-Herrschaft ausgebürgert wurden; sie war mehr als ein Jahrzehnt staatenlos. Doch bereits der Erste Weltkrieg und der Zerfall europäischer Imperien hatte viele Menschen ihrer Staatsbürgerschaft beraubt. Nach dem Zweiten Weltkrieg führte das Aufkommen massenhafter Staatenlosigkeit zu einer Rechtsordnung, die den Territorialstaat als grundlegende Quelle von Rechten etablierte. Die Historikerin Mira Siegelberg zeigt, wie und warum das Problem der Staatenlosigkeit zu einem neuen Verständnis der internationalen Ordnung im 20. Jahrhundert führte. Sie rekonstruiert erstmals die Geschichte dieser umstrittenen Rechtskategorie, die die Beziehungen zwischen Staaten und ihren Bürgerinnen und Bürgern neu definierte. Im Mittelpunkt ihres Buches steht der politische und rechtliche Umgang mit Staatenlosigkeit in der internationalen Politik. Dafür untersucht sie sowohl die Praxis zwischenstaatlicher Institutionen als auch rechtstheoretische Debatten seit dem späten 19. Jahrhundert. Gegenwärtig sind ungefähr 12 Millionen Menschen auf der Welt staatenlos. Auch zu einem besseren Verständnis aktueller Probleme und Dilemmata trägt dieses originelle und brisante Buch bei