Collective Action Theory and Empirical Evidence
In: Revue française de science politique, Volume 62, Issue 3, p. 492-493
ISSN: 0035-2950
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In: Revue française de science politique, Volume 62, Issue 3, p. 492-493
ISSN: 0035-2950
In: European journal of communication, Volume 14, Issue 3, p. 379-409
ISSN: 0267-3231
Der Beitrag präsentiert eine Analyse der politischen Programme, die von den französischen Fernsehsendern während des Präsidentschaftswahlkampfs 1995 ausgestrahlt wurden. Die Untersuchung folgt einem theoretischen Bezugsrahmen, der auf Elias' Begriff der "Figuration" basiert. Sie beginnt mit einer kurzen Beschreibung der französischen Medienlandschaft, die sich in den späten 80er Jahren grundlegend gewandelt hat. Ausschlaggebend dafür war der duale Prozess der Privatisierung und des Entstehens neuer Fernsehsender. Die Untersuchung konzentriert sich dann auf die Programmanalyse der französischen Kanäle, mit einer starken Betonung der Programmstrategien, die einerseits vom öffentlich-rechtlichen Kanal "France 2" und andererseits vom privaten Sender TF 1 verfolgt wurden. Deren Programmauswahl erfolgte aufgrund vollkommen unterschiedlicher Kriterien. Abschließend werden Reflexionen über das notwendige aber noch ungewisse Entstehen einer neuen Art von politischem Journalismus in den Medien angestellt. Über das französische Beispiel hinaus werden Überlegungen zur Konzeption eines "Rahmenrepertoires" (frame repertoires) für die politische Fernsehberichterstattung und zu internationalen Entwicklungstrends bezüglich der Organisation politischer Debatten in den Medien formuliert. (UNübers.)
In: Politix: revue des sciences sociales du politique, Volume 12, Issue 48, p. 175-180
ISSN: 0295-2319
In: European journal of political research: official journal of the European Consortium for Political Research, Volume 33, Issue 4, p. 439-458
ISSN: 0304-4130
The study of the relationship between media and politics has long been marginal in French political science. The take-off of research has been stimulated by the impact of the Presidential election under the Fifth republic and by the increasing role of television and spin-doctors in this new electoral context. If French studies on political communication converge with international research, they are also characterised by strong peculiarities. The material of case-studies is not campaign-centred, but gives room to various TV programmes, to a wide range of media uses by French politicians. The contribution of historians, the influence of a literary tradition of 'textual' analysis of political speech are important. The publishing of books on this topic also reveals a surprisingly intense participation from spin-doctors, journalists and even politicians. Three main 'schools' are contributing to the dynamics of French research. Linked to the tradition of semiological and literary studies the first one focuses on the study of political discourse in the media. Merging the legacy of English-speaking studies and the French tradition of electoral studies a second one develops an analysis of the campaigning process and of its effects. More recently, a new generation of researchers has widened the object of research to the complex network of relations between politicians, journalists and consultant. Linking sucessfully the most recent developments or international research and the peculiarities of academic tradition, research on political communication appears as one of the most dynamic areas of French political science. (European Journal of Political Research / FUB)
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