Innovative Beratungskonzepte: Ansätze, Fallbeispiele, Reflexionen
In: Edition Rosenberger
8 results
Sort by:
In: Edition Rosenberger
In: International journal of cross cultural management, Volume 8, Issue 1, p. 41-57
ISSN: 1741-2838
Although there are underlying assumptions that culture plays an important role in management consulting, cultural aspects have not yet been addressed explicitly in management consulting research. This article aims to show that the phenomenon of management consulting is culturally determined to a significant extent. At the same time, it will become clear that consultancies have a strong influence on clients, as well as on countries and societies. This will be discussed with the help of a proposed framework, consisting of four levels of analysis. Finally, the article ends with implications for future research aiming to amplify the culture-based consulting research programme.
In: Sozialwissenschaften und Berufspraxis, Volume 29, Issue 1, p. 20-29
Der Beitrag geht der Frage nach, wie Übersetzungsleistungen konstruiert werden können, damit Berater und Beratene zu einer effektiven Verständigung gelangen. Klar ist, dass Berater und Klienten in unterschiedlichen Sprachsphären agieren, weshalb ihre Aussagen keineswegs a priori füreinander verständlich sind und häufig 'quälende Übersetzungen' erforderlich sind. Die Ausführungen illustrieren, dass Klienten für eine effektive Kommunikation einerseits aktive Übersetzungsleistungen konstruieren, andererseits aber auch eine Art Grenzmanagement etablieren müssen, um sich der Irritationspotenziale, die Beratung zu bieten hat, nicht selbst zu berauben. Dies schließt weiter die Auseinandersetzung der Klienten mit sich selbst und ihrem eigenen Umgang mit Beratung ein. Indem Klienten beginnen, sich aktiv gegenüber der Beratung zu professionalisieren, werden neue Erwartungen an die Beraterseite adressiert, die ebenfalls neue Strategien für die zukünftige Zusammenarbeit mit den Klienten entwickeln muss. Zusammenfassend wird festgehalten, dass sich Verstehensprozesse nicht auf einen einzelnen Akteur oder auf die Interaktionsebene zwischen Berater und Klient verkürzen lassen, sondern wechselseitige angelegte Prozesse der (Selbst-)Beobachtung und des (Sich-selbst-)Verstehens einschließen. (ICA2)
In: Organisation und Umwelt; Managementforschung, p. 91-132
In: Organization: the interdisciplinary journal of organization, theory and society, Volume 18, Issue 1, p. 3-22
ISSN: 1461-7323
In: Organization: the interdisciplinary journal of organization, theory and society, Volume 18, Issue 1, p. 3-22
ISSN: 1461-7323
Over the last few years research on management consulting has established itself as an important area in management studies. While, traditionally, consulting research has been predominantly a-theoretical, lately researchers have been calling for an exploration of different theoretical approaches. This article has been written in response to these calls. It explores a new perspective for theorizing the client—consultant relationship based on the theory of social systems by Niklas Luhmann. According to this approach, clients and consultants can be conceptualized as two autopoietic communication systems that operate according to idiosyncratic logics. They are structurally coupled through a third system, the so-called 'contact system'. Due to the different logics of these systems, the transfer of meaning between them is not possible. This theoretical position has interesting implications for the way we conceptualize consulting, challenging many traditional assumptions. Instead of supporting the client in finding solutions to their problems, this perspective emphasizes that consulting firms can only cause 'perturbations' in the client's communication processes, inducing the client system to construct its own meaning from it.
In: Handbuch Nachhaltige Entwicklung, p. 507-520
In: Der Betriebswirt: Management in Wissenschaft und Praxis, Volume 51, Issue 3, p. 12-16
ISSN: 2628-7846
In Studien zur Internationalisierung wissensintensiver Dienstleistungen finden sich Hinweise, dass Dienstleistungsunternehmen ihren Klienten häufig ins Ausland folgen (follow-yourcustomer-Strategie). Der vorliegende Beitrag untersucht am Beispiel der Unternehmensberatung erstmals die Frage, welche Relevanz diese Internationalisierungsstrategie aus Sicht der Kunden aufweist. Die Ergebnisse einer Studie unter den 500 größten Klientenunternehmen in Deutschland zeigen, dass die Kunden dieser Internationalisierungsstrategie eine weitaus geringere Relevanz beimessen als dies gemeinhin von den Beratungsunternehmen angenommen wird. Zudem wird deutlich, wo und in welchem Ausmaß Klienten auf unterschiedliche Beratungen im Ausland zurückgreifen (deutsche, internationale sowie Beratungen im Zielland). Der Beitrag schließt mit Implikationen für die Praxis und weitere Forschungen.
Studies on the internationalization of knowledge-intensive services point out that service firms mostly internationalize by following their customers. Using the example of consultancies this paper explores for the first time if this internationalization strategy is of the same importance from the clients' point of view. The findings of an empirical study with the top 500 client firms in Germany reveal that this internationalization strategy is less relevant from the clients' point of view than from the perspective of the consultants. Moreover, it becomes clear, where and to which degree clients engage different consultancies abroad (German, international or consultancies of the target country). The article concludes with implications for practice and future research.