Using shrinkage for data-driven automated valuation model specification – a case study from Berlin
In: Journal of property research, Volume 38, Issue 2, p. 130-153
ISSN: 1466-4453
4 results
Sort by:
In: Journal of property research, Volume 38, Issue 2, p. 130-153
ISSN: 1466-4453
Action 5 of the EU 2020 Biodiversity Strategy explicitly mentions that member states will map and assess the state of ecosystems and their services in their national territory by 2014 with the assistance of the Commission. Access to urban green is a key contributor to social and ecological functions in urban environments. However, in Germany - like in many other European countries - a national indicator measuring the provision of urban green on household and individual level is missing. This study develops a national indicator for urban green space provision and environmental inequalities in Germany on household and individual level. We investigate the provision of urban green by merging geo-coded household data from the German Socio- Economic Panel (GSOEP) and census population data with geo-coded data on land use from the European Urban Atlas (EUA) for German major cities with more than 100.000 inhabitants. Based on open green space standards applied in European urban city planning we define two variables measuring access to green: First, we estimate the distance to urban green measured as the Euclidean distance between the household and the nearest green-site in meters. Secondly, we calculate the coverage of urban green space around the households in square meters. Results of the distance analysis based on GSOEP data show a mean and median distance to public green space of 229:1m and 190:5m, respectively. The results further indicate that 93% of the German households have access to green space within a 500m and 74.1% within a 300m buffer around their location. The average green space provision in German major cities adds up to 8:1m2 per capita (median). Moreover, statistical analysis of the socio-economic background of the households shows dfferences in urban green provision related to income, education, employment status, migration background and nationality. We also identify dfferences in green space provision on the city level ranging from 10:6ha (city of Frankfurt/Oder) to 1:2ha (city of Schwerin) green space within 500m around the household. Distances to the nearest urban green also vary between cities ranging from 99m (city of Frankfurt/Oder) to 349m (city of Schwerin). The coverage of green space per capita ranges from 36m2 (city of Bergisch Gladbach) to 2:5m2 (city of Schwerin). We also provide a ranking of German major cities based on the green space provision on city level. The analysis further shows an unequal distribution of green within cities. The findings provide helpful information for policy and planning to ensure an adequate green space provision and to eliminate related environmental inequalities in Germany.
BASE
In: SOEPpaper No. 728
SSRN
Working paper
[Zielsetzung] Unmittelbar nach der Wiedervereinigung Deutschlands und der daraus resultierenden Vereinigung von West- und Ostberlin wurden die ökonomischen Entwicklungsperspektiven der Stadt in aller Welt außerordentlich positiv eingeschätzt. Ob in Politik, Wissenschaft oder in der Wirtschaft - überall überwogen nahezu euphorische Wachstumserwartungen. Die tatsächliche wirtschaftliche Entwicklung nach 1989 sah allerdings anders aus: Die Gesamtbeschäftigung nahm nicht zu, sondern Jahr für Jahr reduzierte sich die Zahl der Arbeitsplätze. Die Wirtschaftsleistung entwickelte sich unterdurchschnittlich. Doch nach dieser langen Phase der Stagnation setzte Mitte der 2000er Jahre ein dynamisches Wachstum ein. Berlins Wirtschaft wuchs stärker als der Bundesdurchschnitt, auch die Erwerbstätigkeit nahm überdurchschnittlich zu. In den vorliegenden quantitativen Abschätzungen zur künftigen Wirtschaftsentwicklung schlägt sich diese Trendumkehr sehr unterschiedlich nieder. Dies liegt vor allem daran, dass die verwendeten Prognosetechniken einseitig auf die Fortschreibung von Vergangenheitstrends setzen. Wird ein langer Stützzeitraum verwendet, bleibt es bei dem negativen Trend (Prognos 2010). Schaut man nur auf den aktuellen Rand, werden hohe Wachstumserwartungen geweckt (McKinsey 2010). Im Fall von Berlin mit einem derart starken Trendbruch sind solche Fortschreibungen als Prognosebasis ungeeignet. Um ein breiter angelegtes und realistisches Zukunftsbild der möglichen wirtschaftlichen Entwicklung der Stadt zu erstellen, hat das DIW Berlin gemeinsam mit der IHK Berlin ein Szenario im Rahmen eines integrierten quantitativen und qualitativen Modells entwickelt. Der Zeithorizont reicht bis 2030. Die quantitativen Eckpunkte für die mögliche Entwicklung konzentrieren sich auf die Wirtschaftsleistung und die Beschäftigung. Grundlage ist das von der Hans-Böckler-Stiftung in Auftrag gegebene Forschungsvorhaben 'Neue Wachstumsstrategien für Berlin'. Die damaligen Resultate wurden insbesondere für eine qualitative Bewertung der aktuellen Position und Perspektiven genutzt. (Geppert et al 2009).
BASE