Recent Trends in Intergenerational Occupational Class Reproduction in the Netherlands 1970–99
In: Social Mobility in Europe, p. 345-382
9 results
Sort by:
In: Social Mobility in Europe, p. 345-382
In: Política y sociedad: revista de la Universidad Complutense, Facultad de Ciencias Políticas y Sociología, Issue 38, p. 69-96
ISSN: 1130-8001
In: Communist and post-communist studies: an international interdisciplinary journal, Volume 32, Issue 4, p. 339-357
ISSN: 0967-067X
World Affairs Online
In: International migration review: IMR, Volume 51, Issue 1, p. 97-126
ISSN: 1747-7379, 0197-9183
The study compares the social mobility and status attainment of first-and second-generation Turks in nine Western European countries with those of Western European natives and with those of Turks in Turkey. It shows that the children of low-class migrants are more likely to acquire a higher education than their counterparts in Turkey, making them more educationally mobile. Moreover, they successfully convert this education in the Western European labor market, and are upwardly mobile relative to the first generation. When comparing labor market outcomes of second generations relative to Turks in Turkey, however, the results show that the same level of education leads to a higher occupation in Turkey. The implications of these findings are discussed.
In: International migration review: IMR, Volume 51, Issue 1, p. 97-126
ISSN: 1747-7379, 0197-9183
In: International migration review: IMR, Volume 51, Issue 1, p. 97-126
ISSN: 0197-9183
In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie: KZfSS, Volume 54, Issue 1, p. 1-26
ISSN: 1861-891X
In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie: KZfSS, Volume 54, Issue 1, p. 1-26
ISSN: 0023-2653
"Die Frage, wie der Beruf der Mutter den Prozess der beruflichen Statusvererbung beeinflusst, bleibt in den meisten empirischen Analysen zur Entwicklung beruflicher Mobilität ausgeblendet. Im vorliegenden Beitrag werden zu diesem Aspekt Hypothesen zur historischen Statusvererbung, d.h. für Geburtskohorten, die zwischen 1927 und 1965 geboren wurden, und für die Statusvererbung im Berufsverlauf, d.h. für die berufliche Karriere der Tochter, formuliert. Weil das berufliche Rollenmodell zwischen der Mutter und dem Sohn nur schwach ausgeprägt ist, werden Söhne in die Analysen nicht einbezogen. Die auf Deutschland bezogenen Daten enthalten 4043 Berufsepisoden von 1760 weiblichen Befragungspersonen; die niederländischen Daten enthalten 4513 Berufsepisoden von 1623 weiblichen Personen. Es lässt sich zeigen, dass in den letzten Jahrzehnten die Berufsposition der Elterngeneration zunehmend unwichtiger für die berufliche Statusverortung der nachfolgenden Generation geworden ist. Dieses Resultat unterstreicht den allgemeinen Trend einer Abnahme von sozialer Ungleichheit und zwar nicht nur für den Einfluss des Vaters, sondern auch für den Einfluss der Mutter. Andererseits zeigen die Ergebnisse, dass der statistische Zusammenhang zwischen dem Beruf der Tochter und der Mutter im Laufe der beruflichen Karriere der Tochter zunimmt. Dieses Resultat deutet auf eine mögliche berufliche Rollenidentifikation zwischen Tochter und Mutter hin." (Autorenreferat)
In: Annual review of sociology, Volume 17, Issue 1, p. 277-302
ISSN: 1545-2115
In this article we review 40 years of cross-national comparative research on the intergenerational transmission of socioeconomic advantage, with particular attention to developments over the past 15 years—that is, since the transition between (what have become known as) the second and third generations of social stratification and mobility research. We identify the generations by a set of core studies and categorize them with respect to data collection, measurement, analytical models, research problems, main hypotheses, and substantive results. We go on to discuss a number of new topics and approaches that have gained prominence in the research agenda in the last decade. We conclude that the field has progressed considerably with respect to data collection and measurement; that shifts across generations with respect to data analytic and modelling strategies do not unambiguously represent advances; and that with respect to problem development and theory formulation the field has become excessively narrow.