Nachhaltiges Transportmanagement
In: CSR und Logistik; Management-Reihe Corporate Social Responsibility, p. 105-127
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In: CSR und Logistik; Management-Reihe Corporate Social Responsibility, p. 105-127
Gedruckt erschienen im Universitätsverlag der TU Berlin unter ISBN 978-3-7983-2816-7 (ISSN 1865-3170) ; Die Dissertation setzt an zentralen praktischen Herausforderungen in der schnelldrehenden Konsumgüterindustrie an: Insbesondere an kundennahen Distributionsstufen muss der Nachfrage nach hohen Lieferfrequenzen, einem breiten Sortiment und hoher Verfügbarkeit mit zuverlässigen kurzen Lieferzeiten bei in Teilen schwer prognostizierbarer Nachfrage sowie aus Kosten- und Platzgründen durch innovative Logistikkonzepte begegnet werden. Darüber hinaus steht die Reduzierung des Verkehrsaufkommens für die Nachfrageversorgung nicht nur aus ökonomischen, aber auch aus ökologischen Gründen im Fokus, um kundenorientiert und wettbewerbsfähig agieren zu können. Neben den Zielen Verfügbarkeit, Durchsatzsteigerung und Kostenersparnis stehen daher die Assetauslastung sowie die Nutzung von effizienten Transportkonzepten in Abhängigkeit der Logistikstrategie im Fokus. Insgesamt werden 23 Lösungskonzepte aus sechs Gestaltungsebenen hinsichtlich ihres Beitrages zur Integration von Transport und Logistik aufgezeigt: - Stärkung der unternehmensübergreifenden Kooperationen, um physische und informatorische Schnittstellen zu verbessern. - Schaffung einer prozessorientierten internen Organisation, in der Zieldivergenzen einzelner Teilfunktionen durch ein übergeordnetes Ziel sowie Informationstransparenz aufgehoben werden. - Ausgestaltung von Tarifen und Verträgen mit ausgewählten Logistikdienstleistern im Sinne einer integrierten Transportplanung innerhalb des kooperierenden Netzwerkes. - Einsatz von Technologien, die sowohl als Treiber für die interne und externe Integration als auch als Enabler für dessen Gestaltung betrachtet werden. Dabei stehen die Harmonisierung unterschiedlicher Informationstechnologien sowie integrative IT-Plattformen im Vordergrund. - Förderung der Kunden- und Prozessorientierung der Transportdienstleister, um einerseits den Kundenauftrag durch innovative Ansätze effizienter erfüllen zu können sowie innerhalb des Transportnetzwerkes eine Integration unterschiedlicher Akteure zu fördern. - Schaffung von Schnittstellen zu verkehrspolitischen Entscheidungen, welche in Form von Regularien und Infrastrukturinvestitionen die Rahmenbedingungen für die Gestaltung von Logistik- und Transportnetzwerken bilden. Die Implementierung der Lösungskonzepte unter Berücksichtigung der Umsetzbarkeit und Relevanz für die Praxis wird unter Zuhilfenahme des Prozessreferenzmodells SCOR am Beispiel einer 3-stufigen Distributionsstruktur der Konsumgüterindustrie dargestellt. Die aggregierten Ergebnisse fließen in einen akteursübergreifenden Gestaltungsansatz, dessen Anwendung in einer Effizienzsteigerung logistischer Aktivitäten in der schnelldrehenden Konsumgüterindustrie durch verbessertes Transportmanagement resultiert sowie durch die Systematisierung der Lösungsansätze einen neuartigen wissenschaftlichen Beitrag leistet. ; The dissertation is based on practical challenges in the fast moving consumer goods industry: Especially customer-oriented distribution levels show a massive demand for high delivery frequencies and high availability of a wide range of products which results in an increased need for innovative logistics concepts. A total of 23 solutions from six design levels are presented in terms of their contribution to the integration of transport and logistics. These include strengthening inter-enterprise cooperation, creating a process-oriented internal organization, design of contracts within integrated transport planning, the use of technology, the promotion of customer and process orientation of transport service providers and the creation of interfaces to governmental policy making. The implementation of the solutions is taking into account the feasibility and practical relevance and is illustrated with the aid of the SCOR process reference model. The aggregated results are integrated into a cross-stakeholder frame work, which application leads to an increase in efficiency of logistics activities and provides a systematization of solutions as a novel scientific contribution.
BASE
In: Proceedings of the Hamburg International Conference of Logistics (HICL) 22
This volume contains research contributions by an international group of authors focusing on innovative models to optimize logistics and supply chains at an operational level. They address process efficiency and data-related aspects. Supply chain security insights are also given.$cen$dAbstract
In: Travail & gouvernance
In: Springer proceedings in business and economics
In: Lehr- und Handbücher zu Tourismus, Verkehr und Freizeit
In: WMU studies in maritime affairs Volume 4
In: Working paper series no. 2017, 11
In this paper, a variant of the vehicle routing problem with mixed backhauls (VRPMB) is presented, i.e. goods have to be delivered from a central depot to linehaul customers, and, at the same time, goods have to be picked up from backhaul customers and brought to the depot. Both types of customers can be visited in mixed sequences. The goods to be delivered or picked up are three-dimensional (cuboid) items. Hence, in addition to a routing plan, a feasible packing plan for each tour has to be provided considering a number of loading constraints. The resulting problem is the vehicle routing problem with three-dimensional loading constraints and mixed backhauls (3L-VRPMB). The simultaneous transport of linehaul and backhaul items presents a particular challenge of the problem. We consider two different loading variants in order to avoid any reloading during the tour: (i) rear loading with separate linehaul and backhaul sections and (ii) loading at a long side. In order to solve the problem, we propose a hybrid metaheuristic consisting of a reactive tabu search for the routing problem and different packing heuristics for the loading problem. Numerical experiments are reported with benchmark instances from the literature for the one-dimensional VRPMB to examine the performance of the routing algorithm and with newly generated instances for the 3L-VRPMB.
In: Working paper series no. 2017, 10
We extend the classical Pickup and Delivery Problem (PDP) to an integrated routing and two-dimensional loading problem, called PDP with two-dimensional loading constraints (2L-PDP). A set of routes of minimum total length has to be determined such that each request is transported from a loading site to the corresponding unloading site. Each request consists of a given set of 2D rectangular items with a certain weight. The vehicles have a weight capacity and a rectangular two-dimensional loading area. All loading and unloading operations must be done exclusively by movements parallel to the longitudinal axis of the loading area of a vehicle and without moving items of other requests. Furthermore, each item must not be moved after loading and before unloading. The problem is of interest for the transport of rectangular-shaped items that cannot be stacked one on top of the other because of their weight, fragility or large dimensions. The 2L-PDP also generalizes the well-known Capacitated Vehicle Routing Problem with Two-dimensional Loading Constraints (2L-CVRP), in which the demand of each customer is to be transported from the depot to the customer's unloading site. This paper proposes two hybrid algorithms for solving the 2L-PDP and each one consists of a routing and a packing procedure. Within both approaches, the routing procedure modifies a well-known large neighborhood search for the one-dimensional PDP and the packing procedure uses six different constructive heuristics for packing the items. Computational experiments were carried out using 60 newly proposed 2L-PDP benchmark instances with up to 150 requests.
In: Gabler-Edition Wissenschaft