In: Published as J. Hattingh, Corporate-shareholder taxation in South Africa: 1914-1953, In J. Hattingh, J. Roeleveld and C. West, eds., Income Tax in South Africa – The First 100 years, (2016) Juta & Co: Cape Town, 80-110
In: Veröffentlichungsreihe / Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Forschungsschwerpunkt Technik - Arbeit - Umwelt, Abteilung Regulierung von Arbeit, Volume 00-202
"Deutschland wird häufig als klassisches Beispiel einer Ökonomie herangezogen, die nicht am Shareholder Value orientiert ist. Die produktionistische, langfristige und auf Konsens gerichtete Orientierung hier wurde oft als Gegenmodell zum 'angelsächsischem Ansatz' herangezogen. Der Einfluss von Aktionären, die am Shareholder Value orientiert sind, und die Bedeutung des Aktienmarktes sind in Deutschland traditionell gering. Es gibt allerdings Anzeichen eines Wandels. In diesem Diskussionspapier beschreiben wir einige dieser Anzeichen und versuchen die Dynamik des Veränderungsprozesses nachzuvollziehen. Wir zeigen auf, dass die begrenzte Bedeutung des Aktienmarktes für die Unternehmensfinanzierung und die Vermögensanlage der privaten Haushalte nur eine sehr schmale Basis für eine Shareholder-Value-Ökonomie in Deutschland schafft. Die tragenden Säulen des deutschen Systems des Corporate Governance - die dominierende Rolle der Banken, das System der Mitbestimmung und das unternehmenszentrierte Managementsystem - bröckeln noch nicht. Veränderungen in Richtung einer verstärkten Shareholder-Value-Orientierung sind deshalb begrenzt. Die Übernahme von Mannesmann durch Vordafone im Frebruar 2000 wurde von vielen Beobachtern als Signal für das Ende der 'Deutschland AG' angesehen. Die Veränderungen in dem deutschen System der Corporate Governance sind damit viel schneller verlaufen, als wir im obigen Paper vermutet haben. In einem Postscript werden daher vor dem Hintergrund der jüngsten Entwicklungen die zentralen Einschätzungen des Papers noch einmal überprüft." (Autorenreferat)
This paper proposes the introduction of a consumption-based corporate income tax in the European Union. Our proposal would guarantee neutrality regarding investment decisions and at the same time increase cost-efficiency. The proposal is based on the S-base cash flow tax, where transactions within the corporate sector are not at all taxable and only transactions be-tween shareholders and corporations are subject to tax. In contrast to existing S-base cash flow tax systems, tax deductibility of investments is deferred. Rather, the acquisition costs and capital endowments are compounded at the capital market rate and are set off against fu-ture capital gains. Dividends and withdrawals are fully taxable at the shareholder level. Be-cause of the similarities to the Allowance for Corporate Equity (ACE) tax our proposal is called Allowance for Shareholder Equity (ASE tax). The ASE tax exhibits the same neutrality properties as the traditional cash flow tax. More-over, the compounded inter-temporal credit method ensures that it is neutral with respect to the decision between domestic and foreign investment. To increase acceptance of the ASE tax, current taxpayers' documentation requirements will be reduced rather than extended. Our proposal is shaped in a way that it could be realized in a single EU country or in all member states of the EU.
Do corporate donations enhance shareholder wealth or reflect agency problems? We address this question for a global sample of firms whereby we distinguish between charitable and political donations, as well as between donations in cash and in kind. We find that charitable donations are positively related to financial performance and firm value, which is consistent with the value-enhancement hypothesis. This positive effect on firm value is stronger for cash than in-kind donations. In contrast, political donations do not appear to enhance shareholder value, but rather tend to reflect agency problems, as they are higher for firms with poor internal corporate governance and strong managerial entrenchment. We address endogeneity concerns by using peer firms' donations as an instrument in a two-stage least squares (2SLS) setting and by conducting a difference-indifference analysis around a general election.
In: The journal of financial research: the journal of the Southern Finance Association and the Southwestern Finance Association, Volume 33, Issue 4, p. 317-371
AbstractAlthough theory suggests that corporate hedging can increase shareholder value in the presence of capital market imperfections, empirical studies show overall mixed support for rationales of hedging with derivatives. Although various empirical challenges and limitations advise some caution with regard to the interpretation of the existing evidence, the results are consistent with derivatives use being just one part of a broader financial strategy that considers the type and level of financial risks, the availability of risk management tools, and the operating environment of the firm. Moreover, corporations rely heavily on pass‐through, operational hedging, and foreign currency debt to manage financial risk.
Deutschland wird häufig als klassisches Beispiel einer Ökonomie herangezogen, die nicht am Shareholder Value orientiert ist. Die produktionistische, langfristige und auf Konsens gerichtete Orientierung hier wurde oft als Gegenmodell zum "angelsächsischem Ansatz" herangezogen. Der Einfluss von Aktionären, die am Shareholder Value orientiert sind, und die Bedeutung des Aktienmarktes sind in Deutschland traditionell gering. Es gibt allerdings Anzeichen eines Wandels. In diesem Diskussionspapier beschreiben wir einige dieser Anzeichen und versuchen die Dynamik des Veränderungsprozesses nachzuvollziehen. Wir zeigen auf, dass die begrenzte Bedeutung des Aktienmarktes für die Unternehmensfinanzierung und die Vermögensanlage der privaten Haushalte nur eine sehr schmale Basis für eine Shareholder-Value-Ökonomie in Deutschland schafft. Die tragenden Säulen des deutschen Systems des Corporate Governance – die dominierende Rolle der Banken, das System der Mitbestimmung und das unternehmenszentrierte Managementsystem – bröckeln noch nicht. Veränderungen in Richtung einer verstärkten Shareholder- Value-Orientierung sind deshalb begrenzt. Die Übernahme von Mannesmann durch Vordafone im Frebruar 2000 wurde von vielen Beobachtern als Signal für das Ende der "Deutschland AG" angesehen. Die Veränderungen in dem deutschen System der Corporate Governance sind damit viel schneller verlaufen, als wir im obigen Paper vermutet haben. In einem Postscript werden daher vor dem Hintergrund der jüngsten Entwicklungen die zentralen Einschätzungen des Papers noch einmal überprüft. ; The German political economy has often been cited as a classical case of non-shareholder value orientation. Its productionist, long-term, consensus orientation has often been contrasted with the "Anglo-Saxon approach". The influence of shareholders who press for shareholder value and the importance of the equity market have traditionally been low. But there are signs of change. In this discussion paper we describe some of these changes and try to assess the dynamics of this change process. First we show that the limited role of the equity market for company financing and private household savings still provides a very narrow base for a shareholder value economy in Germany. The central pillars of the German system of corporate governance – the dominating role of banks, the system of co-determination and the company-centred management system – are not crumbling. Change in the direction of shareholder value is therefore limited. The take-over of Mannesmann by Vodafone after a 3-months-battle in February 2000 was regarded as a sign of "the end of the Deutschland AG" by many observers. Thus the change process of the German corporate governance system seems to develop much faster than we thought. In a post-script these assessments shall be revisited from the background of this new development.