Die Arbeit analysiert die Institutionalisierung von Programmevaluationen innerhalb der Zweiten Säule der Gemeinsamen Agrarpolitik der EU mit Hilfe des Institutional Analysis and Development Frame von Elinor Ostrom. Untersuchungsschwerpunkte sind die Praxis der Durchführung der Evaluationen und die Verwendung der Evaluationsergebnisse in den politischen Entscheidungsprozessen im Mehrebenensystem der EU. Ein besonderer Fokus liegt auf den Evaluations- und Politikprozessen auf der regionalen Ebene, die anhand des Bundeslandes Mecklenburg-Vorpommern detailliert untersucht werden.
Die Arbeit analysiert die Institutionalisierung von Programmevaluationen innerhalb der Zweiten Säule der Gemeinsamen Agrarpolitik der EU mit Hilfe des Institutional Analysis and Development Frame von Elinor Ostrom. Untersuchungsschwerpunkte sind die Praxis der Durchführung der Evaluationen und die Verwendung der Evaluationsergebnisse in den politischen Entscheidungsprozessen im Mehrebenensystem der EU. Ein besonderer Fokus liegt auf den Evaluations- und Politikprozessen auf der regionalen Ebene, die anhand des Bundeslandes Mecklenburg-Vorpommern detailliert untersucht werden. ; The study analyses the institutionalization of program evaluations in the second pillar of the Common Agricultural Policy of the EU. This analysis is based on the Institutional Analysis and Development Frame developped by Elinor Ostrom. Main subjects of the study are the practise of evaluation and the utilization of evaluation results in political decision making within the multi-level governance system of the EU. The focus concentrates on the processes of evaluation and policy making on the regional level which are analysed in a case study of the German Bundesland Mecklenburg-Vorpommern.
"The article first describes how the principle of non-discrimination of homosexuals is anchored in EU legislation and influences concrete policies of the European Union. The second section gives an analysis of the extent to which citizens of 26 EU Member States and Turkey support the idea of nondiscrimination of homosexuals. The descriptive findings show that the idea of non-discrimination is not supported by the majority of the European citizens, and that there are substantial differences be-tween the countries. A sense that homosexuality is justifiable is particularly low in recently-acceded country groups, and is almost nonexistent in Turkey. In the third section, we explain these differences by referring, among other factors, to the level of modernization of a country, the value orientation of the respondent, the level of edu-cation and the religious orientation of the respondent. The results show, that a high level of modernization, the interviewee's level of education, and post-materialist val-ues have the strongest impact on non-discrimination attitudes. One may therefore conclude that support for non-discrimination toward homosexuals will increase if new member states go through a period of modernization similar to that of th old member states." [author's abstract]
Die Notwendigkeit, sich im Nahen Osten politisch zu engagieren und nach Möglichkeit auf den Friedensprozess einzuwirken, wird in der EU klar erkannt. Daraus abgeleitet wird in der Dissertation folgende Frage zugrunde gelegt: Warum ist die EU bei der Lösung des Nahostkonflikts bisher aus der Rolle eines Außenseiters nicht hinausgekommen? Wie determiniert die intergovernmental-oriented GASP die EU-Politik in der Region? Um diese Frage zu beantworten, werden in der Dissertation zunächst die Probleme heraus gearbeitet, die sich im Zusammenhang mit der EU-Rolle im Nahen Osten als relevant erweisen und dann praktisch auf das Gesamtbild übertragen. Es muss hauptsächlich auf drei Hauptfaktoren hingewiesen werden: 1. Den Mangel an Konsens innerhalb der EU bezüglich einer politischen Einstellung gegenüber dem Nahen Osten 2. Die Abgrenzung des politischen Handlungsspielraums der EU angesichts der schon aktiven politischen Rolle der USA im Nahost-Friedensprozess. 3. Die kritische Position, die andere politische Akteure gegenüber einer EU-Vermittlungs- Rolle im Friedensprozess einnehmen. Die zwei theoretischen Ansätze, auf die ich mich beziehe, sind Neofunktionalismus und Intergovernmentalismus. Eine der zentralen Aussagen der Dissertation lautet, dass die EU-Außenpolitik ein äußerst kompliziertes Gebilde mit vielen Gesichten, vielen Stimmen und unterschiedlichen Interessen ist. Die Problematik wird auf Grund von 3 Beispielen erläutert: der Israelisch-palästinensische Konflikt, die EU-Mittelmeer Partnerschaft und die Beziehungen zum Iran. ; A strong consensus exists amongst EU policy makers that Europe needs to play a more prominent role in the Middle East peace process. Yet, despite Europe´s efforts, its role in the region remains largely sidelined and is concentrated mainly on the economical domain, whereas the United States still plays the main political role in the conflict. The aim of the dissertation was to examine the reason for that. The research question was the following: How come the EU has not managed to become a key player in the Middle East Peace Process? How does the Intergovernmental-oriented CFSP determine the EU behaviour in the region? The answer to this question was supported through competing theoretical approaches to the problematic nature of CFSP mechanism. The two theoretical approaches I referred to were Neo- Functionalism and Intergovernmentalism. These approaches set the theoretical framework of the thesis and helped to reach an in-depth understanding of the EU policy in the region. The research was limited to a period of 10 years, from 1993 (the launching of CFSP) to 2003. In regard to the Israeli-Palestinian conflict the time period under research was mostly 2001-2003 - the years in which the Intifada raged in fullpower in Israel and Palestine. The Dissertation maintains that the nature of the CFSP policy-making in the Middle East is intergovernmental. This is pointed out in a number of examples: the Israeli-Palestinian conflict, the Irak issue, the Euro-Med Agreement and the policy towards Iran.