Hörertypen und ihr Medienalltag: Plädoyer für eine hörerzentrierte Nutzungsanalyse
In: Publizistik, Volume 42, Issue 2, p. 164-180
ISSN: 1862-2569
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In: Publizistik, Volume 42, Issue 2, p. 164-180
ISSN: 1862-2569
In: Lokalradio und Rechtsextremismus, p. 63-69
In: Lokalradio und Rechtsextremismus, p. 121-141
In: Lokalradio und Rechtsextremismus, p. 15-44
In: Lokalradio und Rechtsextremismus, p. 71-119
In: Lokalradio und Rechtsextremismus, p. 143-154
In: Lokalradio und Rechtsextremismus, p. 11-14
Media users need information and knowledge to act as free citizens. From this basic democratic assumption, news standards for media performance can be derived. Porto's (2007) model of the 'interpreting citizen' assigns a central role to the diversity of interpretive frames. These frames enable citizens to make judgments about societal issues and related political positions. However, a theoretical foundation for classifying these frames in terms of their content is missing. We propose to derive such a basis from democratic theories of citizenship, which assume that values define a citizen's position vis-à-vis the political sphere. Building on the cleavage approach from political science, we characterize which values organize political debates. The results of a large-scale content analysis of German news media demonstrate which empirical insights into media performance can be gained with a theoretically derived classification of value frames (most notably, measuring the substantive content of plurality). Based on this, we discuss additional avenues for future research.
BASE
In: Media and Communication, Volume 8, Issue 3, p. 281-292
Media users need information and knowledge to act as free citizens. From this basic democratic assumption, news standards for media performance can be derived. Porto's (2007) model of the 'interpreting citizen' assigns a central role to the diversity of interpretive frames. These frames enable citizens to make judgments about societal issues and related political positions. However, a theoretical foundation for classifying these frames in terms of their content is missing. We propose to derive such a basis from democratic theories of citizenship, which assume that values define a citizen's position vis-à-vis the political sphere. Building on the cleavage approach from political science, we characterize which values organize political debates. The results of a large-scale content analysis of German news media demonstrate which empirical insights into media performance can be gained with a theoretically derived classification of value frames (most notably, measuring the substantive content of plurality). Based on this, we discuss additional avenues for future research.
In: Politische Vierteljahresschrift: PVS : German political science quarterly, Volume 62, Issue 3, p. 461-487
ISSN: 1862-2860
ZusammenfassungDie Studie untersucht, inwieweit Medien bei der Debatte um die Flucht- und Asylmigration die zentralen Deutungsmuster der Parteien wiedergeben und ob dabei Diskursallianzen zwischen einzelnen Medienangeboten und Parteien zum Vorschein kommen. Unser Beitrag widmet sich damit der öffentlichkeitstheoretisch relevanten Frage, ob bzw. welche Medien als Organe partikularer Standpunkte fungieren und welche durch eine breite und ausgewogene Abbildung konkurrierender Problemdeutungen die Grundlagen für eine unabhängige Meinungsbildung schaffen. Darüber hinaus prüfen wir, inwiefern Medien den Parteien eine faire Chance geben, dass ihre Positionen für das Staatsbürgerpublikum wahrnehmbar werden. Wir ermitteln das Ausmaß des politischen Parallelismus anhand einer Inhaltsanalyse von 18 Medienangeboten und von Dokumenten der sieben Bundestagsparteien. Auf der Ebene problembezogener Aussagen erfassen wir wertebezogene Deutungsmuster. So können wir die inhaltliche Substanz der vermittelten Positionen präzise nachzeichnen und Ähnlichkeiten von Medien und Parteien hinsichtlich ihrer Deutung des Streitthemas identifizieren. Ferner erlaubt unser Verfahren eine Verortung von Medien und Parteien im Raum politischer Positionen, der von Grundkonflikten (Cleavages) aufgespannt wird. Über diesen Rückgriff auf ein Konzept der politischen Soziologie können wir Nähe und Distanz von Medien und Parteien verdichtend beschreiben.
Our study on political parallelism in Germany examines the extent to which media reflect the parties' central frames in the debate on refugee and asylum migration. Thereby, we consider discursive alliances of individual media outlets and parties. In this context, we moreover address important questions of public sphere theory: Do the media function as organs of particular viewpoints, or do they set the ground for free opinion building by a broad and balanced representation of competing frames? In addition, we discuss the extent to which the media offer political parties a fair opportunity to make their positions observable to the public. Empirically, we analyze the extent of political parallelism based on a content analysis of 18 media outlets and official documents of the seven parties in the German Bundestag. At the level of issue-specific statements, we measure value-based frames. This approach enables us to describe the substance of mediated viewpoints concisely and to identify similarities between media and parties with regard to the framing of the issue. Furthermore, our method allows us to locate media and parties within the space of a basic political cleavage (integration vs. demarcation). Referring to a concept of political sociology enables us to describe the proximity and distance of media and parties in a condensed way.
BASE
In: Schriftenreihe Medienforschung der Landesanstalt für Rundfunk Nordrhein-Westfalen 43
In: Research
Dieses Buch zielt darauf, die Bildstrategien bzw. die Visualisierung der rechtspopulistischen Ideologie der Partei Alternative für Deutschland (AfD) zu untersuchen. Ausgangslage der Analyse ist das Verständnis von der Ideologie des Rechtspopulismus als die antagonistische Beziehung zwischen dem nationalen Volk auf der einen Seite und den Eliten sowie den Fremden auf der anderen Seite definiert. Die rechtspopulistische Ideologie der AfD lässt sich in den Narrationen zu den Themen aus ihren Wahl- und Parteiprogrammen erkennen. In diesen Narrationen werden das nationale Volk einerseits und die Eliten sowie die Fremden andererseits mit bestimmten Eigenschaften konfrontativ gegenübergestellt. Anschließend werden sechs Grundmuster der kognitiven Eigen- und Fremdstereotype sowohl aus der Stereotypenforschung als auch aus den Konzepten der sozialen Diskriminierung entwickelt. Um diese Grundmuster auf der Bildebene analysieren zu können, werden visuelle Stereotype als Bildtypen aus der politischen Ikonografie definiert, die die Vorstellung über verallgemeinerbare Eigenschaften ganzer Menschengruppen repräsentieren. Die Methode der Bildtypenanalyse und die Methode der politischen Ikonografie und Ikonologie werden herangezogen, diese Bildtypen zu analysieren und damit die Bildstrategien der AfD freizulegen.
In: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung, Volume 55, Issue 2, p. 173-192
ISSN: 1862-2569