In dem Beitrag wird gezeigt, daß die Geschichte der jüdischen Minderheiten in Europa eine Geschichte von sich stets wiederholenden Verfolgungen ist und die Geschichte der christlichen Mehrheit eine Geschichte von Wiederholungstätern. Es wird von der Annahme ausgegangen, daß alle Arten von Fremdenfeindschaft sich an den der Mehrheit eingefleischten Antisemitismus anschließen: An den Juden ist in Europa der Umgang mit Menschen, die für nicht-zugehörig, für fremd erklärt wurden, eingeübt worden, darum gilt hier insgeheim jeder Fremde als "Jude". Es wird herausgearbeitet, daß die antisemitische und xenophobe Reaktion nicht der individuellen Abneigung oder dem persönlichen Haß auf bestimmte Personen entspringt, sondern der Adoption eines längst gefällten (und institutionalisierten) gesellschaftlichen Urteils über ein ganzes Kollektiv. Judophobie und Xenophobie sind Reaktionsformen, die sich in der Sozialgeschichte herausgebildet und in der Kette der Generationen verfestigt haben. Wie andere soziale Institutionen bedürfen sie in jeder Gegenwart der Reaktivierung und Bestätigung. (ICA)
The sexual economy of advanced industrial societies began to change after World War II with growing readiness to accept the sexual satisfaction of the populace. Pleasure, however, results from satisfaction of drives frustrated by social institutions; when frustration is no longer imposed pleasure offers no fulfillment. In the nineteenth century, petit bourgeois values centered on possession & domination of a single sexual partner; but disappearance of the petite bourgeoisie led to repressive desublimation & mass sexuality. This is partly to be viewed as counterphobic pleasure, due not to instinct but to relief of anxiety, obsessive because the relief is not complete. The domination of exchange prevents genuine emotional warmth in sexual satisfaction, & uses sexuality for such pruposes as advertisement & commercialized 'fun.' W. H. Stoddard.
S. Freud's psychological theory implies a theory of society, which Freud later explicitly developed. The psychoanalytic therapy developed by Freud is actually equivalent to the critical theory of socialization, which focuses on the dialectic of assimilation & alienation. Freud's culture & society theory may be considered critical, since it refers to institutions on the basis of the problems that they cause for individuals. Class systems are able to function due to an acculturation process that block an individual's drives by cultural ideals. Thus, large groups may be dominated by smaller, elite groups. This crisis can only be removed by replacing a religious social morality with a rationalistic social morality. Psychoanalysis actually works against false awareness & illusion & attacks the status quo -- which then merges the therapy into a critique of socially necessary illusions. M. Migalski.