Organisationskultur: Integration eines Konzepts in die empirische Forschung
In: DUV
In: Wirtschaftswissenschaft
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In: DUV
In: Wirtschaftswissenschaft
In: Journal of business ethics: JBE, Band 116, Heft 3, S. 629-640
ISSN: 1573-0697
In: Managementkonzepte, Band 4
"Kultur umfasst alles, worauf sich ein System 'zu pflegen' verständigt hat. War in der Vergangenheit Kultur noch relativ stabil, so sieht sich vor allem die Unternehmenskultur einer zunehmenden Veränderungsdynamik ausgesetzt. Kultur basiert auf der Vergangenheit, aber die Strategie der Organisation richtet sich an die Zukunft. Wie kann in diesem Gegensatz überhaupt gehandelt und Kultur gestaltet werden? In dem vorliegenden Band diskutieren verschiedene Autorinnen und Autoren diesen Problembereich." (Autorenreferat). Inhaltsverzeichnis: Klaus Götz: Cultural Change - eine Einführung (11-14); Sonja Sackmann: Cultural Change - eigentlich wär's ja ganz einfach, wenn da nicht die Menschen wären (15-38); Michael Bangem: Was kann der Daimler von der Kirche lernen? (39-60); Elisabeth Rohr: Cultural Change - und wie Frauen und Männer darauf reagieren (61-86); Rajan R. Malaviya: Achtung vor dem Fremden (87-90); Jürg Schrödl: BRD - DDR: nine years after (91-102); Reinhold Würth: Kunst, Kultur und Unternehmen - das Beispiel Würth (103-118).
In: Journal of Management Studies, Band 57, Heft 2, S. 287-313
SSRN
In: European journal of work and organizational psychology: the official journal of The European Association of Work and Organizational Psychology, Band 21, Heft 4, S. 547-574
ISSN: 1464-0643
In: Research policy: policy, management and economic studies of science, technology and innovation, Band 53, Heft 5, S. 104993
ISSN: 1873-7625
In: Culture Change, S. 15-37
In: Cultural Change, S. 61-84
In: Journal of business ethics: JBE, Band 192, Heft 1, S. 97-97
ISSN: 1573-0697
In: Journal of business ethics: JBE, Band 192, Heft 1, S. 79-95
ISSN: 1573-0697
In: Journal of business ethics: JBE, Band 156, Heft 4, S. 1007-1025
ISSN: 1573-0697
In: Journal of business ethics: JBE, Band 139, Heft 3, S. 473-483
ISSN: 1573-0697
In: Journal of business ethics: JBE, Band 120, Heft 3, S. 363-379
ISSN: 1573-0697
In: Human relations: towards the integration of the social sciences, Band 69, Heft 12, S. 2224-2249
ISSN: 1573-9716, 1741-282X
Recent conceptual work suggests that the sense of identity that employees develop vis-a-vis their organization goes beyond the traditional notion of organizational identification and can also involve conflicting impulses represented by ambivalent identification. In this study, we seek to advance this perspective on identification by proposing and empirically examining important antecedents and consequences. In line with our hypotheses, an experimental study ( N = 199 employees) shows that organizational identification and ambivalent identification interactively influence employees' willingness to engage in organizational citizenship behavior. The effect of organizational identification on organizational citizenship behavior is significantly reduced when employees experience ambivalent identification. A field study involving employees from a broad spectrum of organizations and industries ( N = 564) replicated these findings. Moreover, results show that employees' promotion and prevention focus form differential relationships with organizational identification and ambivalent identification, providing first evidence for a link between employees' regulatory focus and the dynamics of identification. Implications for the expanded model of organizational identification and the understanding of ambivalence in organizations are discussed.