Financing Costs and the Efficiency of Public-Private Partnerships
In: CESifo Working Paper No. 8711
94 Ergebnisse
Sortierung:
In: CESifo Working Paper No. 8711
SSRN
Working paper
In: CESifo Working Paper No. 8796
SSRN
Working paper
Die Coronakrise und die Eindämmungspolitik der Nationalstaaten hat gravierende wirtschaftliche Folgen. Nicht alle EU-Mitgliedsstaaten sind in gleicher Weise gewappnet und manche werden derzeit heftiger von der Coronakrise getroffen als andere. Eine Möglichkeit, europäische Solidarität zu organisieren, ist die Ausgabe von Gemeinschaftsanleihen, so genannter Corona-Bonds. Dieser Beitrag diskutiert das Für und Wider der Corona-Bonds und ihrer Alternativen: Weder Gemeinschaftsanleihen noch eine Ausweitung des EZB-Engagements sollten das Mittel der Wahl sein. Wir plädieren vielmehr für direkte, auf europäischer Ebene koordinierte Transferzahlungen an bedürftige Mitgliedsstaaten.
BASE
Die durch das Zweite Corona-Steuerhilfegesetz erfolgte Ausweitung des Verlustrücktrags ist dem Grunde nach ein hochgradig geeignetes und insbesondere breitenwirksames Mittel zur Stützung der Konjunktur. Das vorliegende Policy White Paper legt dar, dass allerdings Art und Umfang der gewählten Ausweitung unzureichend sind. Hierzu analysieren die Verfasser, wie sich die Ausweitung auf Unternehmen unterschiedlicher Größe und Rechtsform auswirkt. Auf Basis dieser Analyse zeigen sie sodann, dass gemessen an den verfolgten konjunkturpolitischen Zielen es geboten gewesen wäre und weiterhin geboten ist, den Verlustrücktrag auf die Gewerbesteuer zu erstrecken.
BASE
Die EZB plant ebenso wie die US-amerikanische Federal Reserve, ihr Infl ationsziel leicht auf 2 % anzuheben und dies im Durchschnitt mehrerer Jahre zu erreichen. Tatsächlich liegt die Infl ationsrate aber trotz der sehr lockeren Geldpolitik deutlich unter 2 %. Werden die Maßnahmen gegen die Corona-Krise die Preissteigerung erhöhen? Während der Finanzkrise war es nicht dazu gekommen. Auch die derzeit erwartete Wirtschaftsentwicklung spricht nicht für hohe Preissteigerungen. Aber welche Rate sollte als Indikator für die "wahre" Infl ation gemessen werden? Sollten die Vermögenspreise berücksichtigt werden? Was spricht für den BIP-Defl ator, was für den Konsumentenpreisindex? Wie ist eine hedonische Qualitätsbereinigung zu bewerten? Über diese Fragen diskutieren die Teilnehmer*innen des Zeitgesprächs. ; The ECB is discussing how to raise its inflation target slightly to 2 %, just as the US Federal Reserve is raising it slightly and aiming to achieve it over several years on average. In reality, however, the inflation rate is well below 2 % despite the very relaxed monetary policy. Will the measures against the corona crisis increase the inflation rate? This did not happen during the financial crisis despite the increase in the money supply. Even current economic developments do not explain the high price increases. So what rate should be measured as an indicator of "true" inflation? Should asset prices be taken into account? What about the GDP deflator, or the consumer price index? How should a hedonic quality adjustment be assessed? These are the questions that Zeitgespräch participants will discuss.
BASE
Die durch das Zweite Corona-Steuerhilfegesetz erfolgte Ausweitung des Verlustrücktrags ist dem Grunde nach ein hochgradig geeignetes und insbesondere breitenwirksames Mittel zur Stützung der Konjunktur. Das vorliegende Policy White Paper legt dar, dass allerdings Art und Umfang der gewählten Ausweitung unzureichend sind. Hierzu analysieren die Verfasser, wie sich die Ausweitung auf Unternehmen unterschiedlicher Größe und Rechtsform auswirkt. Auf Basis dieser Analyse zei-gen sie sodann, dass gemessen an den verfolgten konjunkturpolitischen Zielen es geboten gewesen wäre und weiterhin geboten ist, den Verlustrücktrag auf die Gewerbesteuer zu erstrecken.
BASE
Inflation ist ein Konstrukt. Sie wird von unterschiedlichen Akteuren unterschiedlich wahrgenommen. Zum Teil passiert dies, weil Warenkörbe differieren, zum Teil weil Erwartungen unterschiedlich gebildet werden. Dieser Beitrag diskutiert die Heterogenität der Inflation und ihrer Wahrnehmung und was dies für die Zielgröße der Zentralbankpolitik bedeutet.
BASE
The paper compares provision of public infrastructure via public-private partnerships (PPPs) with provision under government management. Due to soft budget constraints of government management, PPPs exert more effort and therefore have a cost advantage in building infrastructure. At the same time, hard budget constraints for PPPs introduce a bankruptcy risk and bankruptcy costs. Consequently, if bankruptcy costs are high, PPPs may be less efficient than public management, although this does not result from PPPs' higher interest costs.
BASE
Inflation ist ein Konstrukt. Sie wird von unterschiedlichen Akteuren unterschiedlich wahrgenommen. Zum Teil passiert dies, weil Warenkörbe differieren, zum Teil weil Erwartungen unterschiedlich gebildet werden. Dieser Beitrag diskutiert die Heterogenität der Inflation und ihrer Wahrnehmung und was dies für die Zielgröße der Zentralbankpolitik bedeutet.
BASE
The paper compares provision of public infrastructure via public-private partnerships (PPPs) with provision under government management. Due to soft budget constraints of government management, PPPs exert more effort and therefore have a cost advantage in building infrastructure. At the same time, hard budget constraints for PPPs introduce a bankruptcy risk and bankruptcy costs. Consequently, if bankruptcy costs are high, PPPs may be less efficient than public management, although this does not result from PPPs' higher interest costs.
BASE
In: Journal of economics, Band 127, Heft 2, S. 147-160
ISSN: 1617-7134
This paper studies the distributional consequences of a systematic variation in expenditure shares and prices. Using European Union Household Budget Surveys and Harmonized Index of Consumer Prices data, we construct household-specific price indices and reveal the existence of a pro-rich inflation in Europe. Particularly, over the period 2001-15, the consumption bundles of the poorest deciles in 25 European countries have, on average, become 10.5 percentage points more expensive than those of the richest decile. We find that ignoring the differential inflation across the distribution underestimates the change in the Gini (based on consumption expenditure) by up to 0.03 points. Cross-country heterogeneity in this change is large enough to alter the inequality ranking of numerous countries. The average inflation effect we detect is almost as large as the change in the standard Gini measure over the period of interest.
BASE
This paper studies the distributional consequences of a systematic variation in expenditure shares and prices. Using European Union Household Budget Surveys and Harmonized Index of Consumer Prices data, we construct household-specific price indices and reveal the existence of a pro-rich inflation in Europe. Particularly, over the period 2001-15, the consumption bundles of the poorest deciles in 25 European countries have, on average, become 10.5 percentage points more expensive than those of the richest decile. We find that ignoring the differential inflation across the distribution underestimates the change in the Gini (based on consumption expenditure) by up to 0.03 points. Cross-country heterogeneity in this change is large enough to alter the inequality ranking of numerous countries. The average inflation effect we detect is almost as large as the change in the standard Gini measure over the period of interest.
BASE
This paper studies the distributional consequences of a systematic variation in expenditure shares and prices. Using European Union Household Budget Surveys and Harmonized Index of Consumer Prices data, we construct household-specific price indices and reveal the existence of a pro-rich inflation in Europe. Particularly, over the period 2001-15, the consumption bundles of the poorest deciles in 25 European countries have, on average, become 10.5 percentage points more expensive than those of the richest decile. We find that ignoring the differential inflation across the distribution underestimates the change in the Gini (based on consumption expenditure) by up to 0.03 points. Cross-country heterogeneity in this change is large enough to alter the inequality ranking of numerous countries. The average inflation effect we detect is almost as large as the change in the standard Gini measure over the period of interest.
BASE
In: SAFE Working Paper No. 209
SSRN
Working paper