Long-term Energy and Climate Scenarios - An Introduction
In: Economics of Energy & Environmental Policy, Band 9, Heft 1
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In: Economics of Energy & Environmental Policy, Band 9, Heft 1
Nuclear power was one of the most important discoveries of the twentieth century, and it continues to play an important role in twenty-first century discussions about the future energy mix, climate change, innovation, proliferation, geopolitics, and many other crucial policy topics. This paper addresses some key issues around the emergence of nuclear power in the twentieth century and perspectives going forward in the twenty-first, including questions of economics and competitiveness, the strategic choices of the nuclear superpowers and countries that plan to either phase out or start using nuclear power, to the diffusion of nuclear technologies and the emergence of regional nuclear conflicts in the "second nuclear age". The starting point for our hypothesis is the observation that nuclear power was originally developed for military purposes as the "daughter of science and warfare" (Lévêque 2014, 212), whereas civilian uses such as medical applications and electricity generation emerged later as by-products. Based upon this observation, we interpret the nuclear industry in terms of "economies of scope", where strategies, costs, and benefits must be assessed in the multiproduct context of military and civilian uses of nuclear power. We propose a classification of different economic perspectives on nuclear electricity generation, and confirm the consensus of the literature that on its own, nuclear power has never been an economic method of producing electricity: not a single reactor in existence today was constructed by a private investor in a competitive, market economic framework. The economics-of-scope perspective is a useful heuristic to interpret countries' strategic choices regarding the use of nuclear power. The paper provides a survey of strategies used by the nuclear superpowers (United States, Russia, China), by countries phasing out nuclear power because they cannot benefit from economies of scope (e.g., Italy, Spain, Germany, Sweden, Switzerland), and by potential newcomers who may expect synergies between military and civilian uses (e.g., Iran, the United Arab Emirates, Egypt, perhaps one day also Japan). We conclude that the future of nuclear power in the twenty-first century must be assessed in terms of economies of scope, and that a purely "economic" analysis of nuclear electricity is insufficient to grasp the complexity of the issue; this also raises conceptual challenges for energy modelers. The paper leaves out some important questions to be addressed in a future Part II of the assessment, such as economic and technical issues of plant decommissioning, long-term storage of waste, and the potential role of nuclear energy in climate policies.
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In: Economics of Energy & Environmental Policy, Band 6, Heft 1
In: Economics of Energy & Environmental Policy, Band 3, Heft 2
Im Rahmen der Energiewende in Deutschland bzw. der Transformation des gesamten Energiesystems in Richtung erneuerbare Energieträger wird der Infrastruktur oftmals eine besondere Bedeutung zugemessen; umgekehrt wird das Fehlen entsprechender Infrastrukturen gerne als Grund angeführt, die Systemtransformation zu verzögern. Christian von Hirschhausen, Technische Universität Berlin, zeigt, dass Infrastruktur zwar notwendig für eine erfolgreiche Systemtransformation ist, jedoch in Deutschland derzeit kein wesentlicher Engpass auf diesem Weg droht und daher dieses Thema energie- und gesellschaftspolitisch nicht unnötig überhöht werden sollte.
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Auf dem EU-Gipfel von Kopenhagen im Dezember 2002 wird aller Voraussicht nach über den Beitritt der mittel- und osteuropäischen Länder zur Europäischen Union entschieden. Trotz der fortschreitenden politischen und wirtschaftlichen Integration klafft bei der Infrastrukturausstattung noch eine erhebliche Lücke zwischen den Beitrittsländern und dem durchschnittlichen EU-Niveau. Dies betrifft sowohl die materielle Infrastruktur als auch den Regulierungsrahmen und die Umsetzung des gemeinsamen Rechtsbestands der EU (acquis communautaire). Sollen die zehn mittel- und osteuropäischen EU-Beitrittskandidaten das durchschnittliche EU-Ausstattungsniveau erreichen, beliefe sich der Investitionsbedarf in den Bereichen Telekommunikation, Verkehr, Energie, Wasser und Umwelt auf über 500 Mrd. Euro. Dem stehen Investitionen von etwa 100 Mrd. Euro seit 1991 gegenüber. Neben finanziellen Anstrengungen des öffentlichen und des privaten Sektors bedarf es vor allem einer Beschleunigung der ordnungspolitischen Reformen in den Beitrittsländern, um die Diskrepanz zur EU schrittweise abzubauen.
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Six years into post-socialist economic reform, a division has appeared between the Central and Eastern European reform countries (CEE) and the CIS-countries. Whereas the former are dedicated to introducing the institutions of a capitalist market economy, the European CIS-countries (Russia, Ukraine, Belarus, Kazakstan) still hang on to some type of state-planning and a high degree of political interference in economic life. We show this development in a country that is new to European economics and policy: Ukraine. Just like its fellow CIS-countries, Ukraine has quickly succeeded macroeconomic stability, but insufficient structural reform may prevent a sustained economic development process. Our thesis is that Ukraine is at present embarking on a path from non-monetary socialism to a monetary planned-economy. An incredible amount of planning activity is observed in almost all spheres of economic life. We provide proof of that through empirical case studies, carried out personally in about 50 industrial enterprises all over the country. We conclude that the window of opportunity, during which substantial reforms can be pushed through based on a large social consensus, is over. Remaining reforms will be piecemeal only, and hence, can have only piecemeal results. The post-Soviet patterns of economic reforms that are emerging in the CIS-countries have a direct impact on the European and world integration of these countries. ; Sechs Jahre nach Beginn der post-sozialistischen Wirtschaftsreformen ist eine zunehmende Kluft zwischen den mittel- und osteuropäischen Ländern (MOE) einerseits und den Ländern der GUS andererseits zu beobachten. Die mittel- und osteuropäischen Länder unternehmen ernsthafte Schritte zur Einführung der Institutionen einer kapitalistischen Marktwirtschaft. Im Gegensatz dazu wird in den großen GUS-Staaten (Rußland, Ukraine, Belarus, Kasakstan) in weiten Bereichen an staatlichen Planungsmethoden festgehalten und erhebliche politische Eingriffe in das Wirtschaftsleben bestimmen das Bild. Dies ist besonders deutlich im Fall der Ukraine, einem jungen Staat, dem eine zunehmende Rolle im europäischen Wirtschaftsleben zukommt. Zwar hat die Ukraine rasch makroökonomische Stabilität erreicht, jedoch gefährdet das Ausbleiben grundlegender Strukturreformen den Übergang zu einer nachhaltigen Wirtschaftsentwicklung. In diesem Aufsatz vertreten wir die These, daß sich die Ukraine derzeit auf dem Weg vom nicht-monetären Sozialismus zu einer monetären Planwirtschaft befindet. Praktisch alle Bereiche des Wirtschaftslebens werden von zentralen staatlichen Planungsvorgaben überschattet. Dies wird anhand konkreter Fallstudien nachgewiesen, die in Industrieunternehmen des Landes durchgeführt wurden. Jene Periode, in der grundlegende Reformen möglich sind und von weiten Teilen der Bevölkerung getragen werden, ist vorbei. Zukünftige Reformschritte können nunmehr nur noch graduell erfolgen, und somit auch nur graduelle Änderungen hervorrufen. Die post-sowjetische Wirtschaftspolitik, so wie hier beispielshaft für die Ukraine beschrieben, wird nicht ohne Auswirkungen auf die Integration der GUS-Staaten in die europäische und die Weltwirtschaft bleiben.
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The restructuring of telecommunication in Central and Eastern Europe occurs at a time when the classical structures of telecommunication are falling apart worldwide. Coming from the socialist system in which telecommunication did not exist as an independent economic activity, the Eastern European countries have created specific post-socialist modes of reform, often outdoing Western countries in terms of speed and radicality. Deregulation and enterprization have dominated the process in all countries, leading to advanced technical standards and a wide segmentation of telecommunication markets. The role of foreign direct investment and technology transfer was particularly important. But the reforms also lead to an increasing social gap between the prosperous users of advanced telecommunication services, and the average citizen for which even telephony has become a luxury good. Our thesis is that CEE telecommunication reform, rather than copying Western models, may become a benchmark for the West, in particular for Western Europe. Technically, the advanced reform countries in Central Europe are about to succeed the leapfrogging process, i.e. the jump from post-war socialist technologies to world-leading edge-of-technology standards. With regard to industry structures, Central and Eastern European countries show that the age of classical integrated telecommunication activities is definitely over. Instead, most diversified telecommunication services are integrated in the emerging information sector. Finally, the very notion of telecommunication as an infrastructure is put in question for the first time in Eastern Europe. We start to address the two relevant policy issues: modes of regulation, and science and technology policies to accompany the restructuring process. ; Die Umstrukturierung der Telekommunikation in Osteuropa erfolgt zu einer Zeit, da die traditionellen Industriestrukturen weltweit auseinanderbrechen. Im Sozialismus war Telekommunikation keine Wirtschaftstätigkeit, sondern ein von der Partei und dem Staat geschaffenes Instrument zur Regulierung von Informationsflüssen. In Osteuropa werden seit 1990 spezifisch "post-sozialistische" Reformschritte unternommen, die die westeuropäischen Reformbemühungen der letzten Jahrzehnten in Ausmaß und Geschwindigkeit oftmals übertreffen. Sämtliche Länder betreiben eine aktive Deregulierung und Unternehmisierung. Dies führt zu erheblicher technischer Modernisierung und zu einer weitgehenden Marktsegmentierung in der Telekommunikation. Ausländische Direktinvestitionen und Technologietransfers tragen erheblich zur Entwicklung nationaler Netze und Dienstleistungen bei. Gleichzeitig wächst das soziale Gefälle zwischen den wohlhabenden Nutznießern moderner Telekommunikation und weiten Schichten der Bevölkerung, für die selbst Telephongespräche zu einem Luxusgut geworden sind. In diesem Papier vertreten wir die These, daß die Reformen in der Telekommunikation in Osteuropa sich nicht an bestehenden Modellen orientieren, sondern ihrerseits zu einer Referenzgröße für weitere Reformbemühungen weltweit werden können, insbesondere in Westeuropa. Die fortgeschrittenen Reformstaaten Osteuropas stehen vor einem Quantensprung von sozialistischer Nachkriegstechnik zu weltweit führenden Technologiestandards. Was die Entwicklung der Industriestrukturen angeht, so läßt sich in Osteuropa am klarsten erkennen, daß das Zeitalter des klassischen Telekommunikationssektors vorüber ist. In Zukunft werden spezialisierte Telekommunikationsdienstleistungen verbleiben, die sich in den wesentlich umfassenderen Informationssektor integrieren werden. Es wird auch zu einer stärkeren sozialen Segmentierung der Nutzer des Informationssektors kommen. Das Papier reißt abschließend zwei aktuelle wirtschaftspolitische Problembereiche an: zum einen die Beziehung zwischen Regulierungsmodi und Strukturreform, zum anderen die Rolle der Wissenschafts- und Technologiepolitik zur Begleitung des Reformprozesses.
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In: DIW Berlin Discussion Paper No. 1883
SSRN
Working paper
In: The B.E. journal of economic analysis & policy, Band 17, Heft 3
ISSN: 1935-1682
AbstractMany developing countries around the world apply progressive water tariffs, often structured in the form of discretely increasing block tariffs (IBTs). These tariffs have been criticized in the welfare economic literature due to their perceived inefficiency: many of the prices charged under IBTs do not correspond to marginal costs and thus violate the principle of allocative efficiency. In this paper we explore an alternative interpretation of the widespread use of IBTs, in terms of social preferences and fairness considerations. For this, we rely on an extension of the Fehr, E., and K. Schmidt (1999. "A Theory of Fairness, Competition, and Cooperation."Quarterly Journal of Economics114: 817–868.) utility function, including inequality aversion, to which we add another parameter representing a reference for redistribution which reflects a societal preference to correct for income difference perceived as unfair. Additionally, the model includes a variable on household size, finding that, as poor households are on average larger, a simple IBT tariff disregarding household size may not be "fair".
Three years after the nuclear catastrophe in Fukushima one observes a certain momentum with regard to lifetime extensions as well as some interest in new building ofnuclear power plants. Advocates of nuclear power argue in term of low-cost electricity generation, a secure supply as well as a contribution against climate change. The Reference Scenario of the European Commission - which sets the agenda on the EU Climate and Energy Strategy to 2030 - implies massive new buildings of nuclear power plants, not less than seven are forecasted for Poland alone. In Germany, too, voices are re-appearing that criticize the upcoming nuclear phase-out. However, DIWBerlin clearly derives that there is no "Renaissance" of nuclear power under way: the plans to construct new plants are concentrated in a few countries, mainly China. Butforemost, the discussion neglects that nuclear power has never in history been produced economically, taking into account the costs of risks for mankind and the environment, the scrapping of nuclear waste, let alone the infrastructure of R & D and the corresponding national innovation system. The question where to store the highly radioactive waste is of yet unresolved. Phasing out nuclear is the safest and cost efficient strategy. The European discussion should not focus on analytical models that neglect a large part of the economic cost. Germany can continue its nuclear phase-out until 2022, without risking the supply security; this also holds for the upcoming closure of the Grafenrheinfeld nuclear power plant in 2015. Questions of scrapping old nuclear power plants and of long-term storage of radioactive waste have been ignored for a long time, they need to be addressed urgently now.
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In: DIW Berlin Discussion Paper No. 1434
SSRN
Working paper
Am 14. Juli 2010 brachte die Bundesregierung zum zweiten Mal einen Gesetzesentwurf zur CO2-Abscheide-, Transport- und Speichertechnologie (Carbon Capture, Transport, and Storage, CCTS) in das parlamentarische Verfahren ein. Der erste Vorstoß war unter der Großen Koalition im Jahr 2009 am Widerstand der unionsgeführten Länder gescheitert. Der nun vorliegende Entwurf bleibt weit hinter den notwendigen Maßnahmen zurück, die eine großtechnische Erprobung der gesamten CCTS-Prozesskette ermöglichen würde. Er schafft somit keine verlässliche Grundlage für die kommerzielle Entwicklung und Verbreitung dieser Technologie in Deutschland. Ohnehin haben sich die Aussichten, dass die CCTS-Technologie mittelfristig ein wichtiger Pfeiler der CO2-Vermeidungsstrategie der deutschen Energiewirtschaft sein wird, in der jüngeren Vergangenheit stark eingetrübt. Gründe hierfür sind unter anderen Schwierigkeiten bei der technischen Umsetzung der CO2-Abscheidung, ungelöste regulatorische Fragen des Transports, eine deutliche Reduzierung der zu erwartenden Speicherpotentiale sowie die starke Ablehnung der gesamten Prozesskette durch die jeweils betroffene Bevölkerung und einige Landespolitiker. So bleibt der Einsatz von CCTS in der zukünftigen Energieversorgung unter den heutigen Bedingungen in Deutschland und Europa eher fraglich.
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In: Economics of transition, Band 16, Heft 2, S. 335-357
ISSN: 1468-0351
AbstractIn this paper, we test the hypothesis that the economic transition toward a market economy increases the efficiency of firms. We study 32 Polish electricity distribution companies between 1997 and 2002, by applying common benchmarking methods to the panel: the non‐parametric data envelopment analysis (DEA), the free disposal hull (FDH), and, as a parametric approach, the stochastic frontier analysis (SFA). We then measure and decompose productivity change with Malmquist indices. We find that the technical efficiency of the companies has indeed increased during the transition, while allocative efficiency has deteriorated. We also find significantly increasing returns to scale, suggesting that the regulatory authority should allow companies to merge into larger units.
Die Sicherheit der europäischen Erdgasversorgung kann durch die konsequente Vollendung des europäischen Binnenmarktes erheblich gesteigert werden; Europa sollte in der Liberalisierung dem Vorbild der Vereinigten Staaten folgen. Russland kommt zwar auch künftig eine gewisse Bedeutung bei der europäischen Erdgasversorgung zu, jedoch nimmt sein strategisches Gewicht aufgrund des sich globalisierenden Handels mit Flüssiggas (LNG) ab. Der freie Zugang zu Erdgaspipelines und -speichern sowie deren Ausbau sind weitere wesentliche Maßnahmen zur Stärkung der europäischen Versorgungssicherheit.
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