ANALYSE. DIREKTDEMOKRATISCHE VOLKSGESETZGEBUNG: EIN DEUTSCHER SONDERWEG
In: Indes: Zeitschrift für Politik und Gesellschaft, Band 11, Heft 1-2, S. 108-111
ISSN: 2196-7962
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In: Indes: Zeitschrift für Politik und Gesellschaft, Band 11, Heft 1-2, S. 108-111
ISSN: 2196-7962
In: Cultural studies, Band 33, Heft 1, S. 122-146
ISSN: 1466-4348
In: Direkte Demokratie, S. 39-52
In: Global Sustainability, S. 227-237
In: Studien zur Sachunmittelbaren Demokratie Bd. 12
In: Studien zur Sachunmittelbaren Demokratie 12
In Deutschland konzentriert sich die Diskussion über die Einführung direkter Demokratie auf der Bundesebene fast ausschließlich auf die Volksgesetzgebung. Sowohl im Hinblick auf die Probleme bei ihrer systemischen Einbettung in die parlamentarische Demokratie als auch im internationalen Vergleich ist dies durchaus bemerkenswert. Wie konnte die Volksgesetzgebung eine so dominante Stellung innerhalb des Spektrums der direktdemokratischen Optionen erlangen?Das Buch versucht, diese Frage mit Hilfe des Pfadabhängigkeitskonzepts zu erklären. Es zeichnet die Entwicklung direktdemokratischer Ideen vom Kaiserreich bis in die Bundesrepublik nach und zeigt, dass auf der Länderebene ein kontinuierlicher Prozess zu beobachten ist, in dessen Verlauf alternative Formen direkter Demokratie allmählich von der Volksgesetzgebung verdrängt wurden. Ein Bewusstsein für diesen geschichtlichen Zusammenhang könnte auch eine Öffnung der Diskussion für diese verdrängten Optionen erleichtern
In: Direkte Demokratie: Analysen im internationalen Vergleich, S. 39-52
In: Studien zur Sachunmittelbaren Demokratie 12
In Deutschland konzentriert sich die Diskussion über die Einführung direkter Demokratie auf der Bundesebene fast ausschließlich auf die Volksgesetzgebung. Sowohl im Hinblick auf die Probleme bei ihrer systemischen Einbettung in die parlamentarische Demokratie als auch im internationalen Vergleich ist dies durchaus bemerkenswert. Wie konnte die Volksgesetzgebung eine so dominante Stellung innerhalb des Spektrums der direktdemokratischen Optionen erlangen?Das Buch versucht, diese Frage mit Hilfe des Pfadabhängigkeitskonzepts zu erklären. Es zeichnet die Entwicklung direktdemokratischer Ideen vom Kaiserreich bis in die Bundesrepublik nach und zeigt, dass auf der Länderebene ein kontinuierlicher Prozess zu beobachten ist, in dessen Verlauf alternative Formen direkter Demokratie allmählich von der Volksgesetzgebung verdrängt wurden. Ein Bewusstsein für diesen geschichtlichen Zusammenhang könnte auch eine Öffnung der Diskussion für diese verdrängten Optionen erleichtern
In: Innovation: organization & management: IOM, Band 15, Heft 1, S. 112-127
ISSN: 2204-0226
In: Innovation: organization & management: IOM, S. 982-1010
ISSN: 2204-0226
In: Issues & studies: a social science quarterly on China, Taiwan, and East Asian affairs
ISSN: 1013-2511
The process that led to Germany's unification, on 3rd October 1990, is often said to apply to China and Korea as it was both peaceful and approved by the two Germanies' citizens. However, many observers argue that the German model cannot apply to the other two divided nations because of their totally different circumstances. The author explores the factors contributing to German unification and discusses their feasibility in the context of Chinese and Korean unification. (DÜI-Sen)
World Affairs Online
In: European journal of East Asian studies, Band 22, Heft 1, S. 27-52
ISSN: 1570-0615
Abstract
This article examines the case of Taiwan's anti-same-sex marriage referendum of 2018. This case shows that a referendum can severely affect the model of constitutional sovereignty which has guided Taiwan since its democratisation. The fact that populists were able to use the referendum as a tool to delegitimise the state organs, we argue, throws light on the relationship between populism and direct democracy.
SSRN
In: International journal of human resource management, Band 31, Heft 15, S. 1913-1937
ISSN: 1466-4399
In: Social policy and administration, Band 51, Heft 6, S. 898-915
ISSN: 1467-9515
AbstractSince the beginning of the 21st century, Taiwan has transitioned towards democratization. In 2000, the young opposition party, the Democratic Progressive Party (DPP), defeated and replaced the authoritarian ruling party, the Kuomintang (KMT), for the first time. However, this critical political change failed to meet the social reform expectations of the people, which resulted in the triumph of the KMT in the presidential election in 2008. The same story was repeated in 2016 when the KMT and President Ma Ying‐jeou lost their legitimacy to the public, and they were replaced by the current President Tsai Ing‐wen, the DPP leader. This article interprets the extremely difficult policy choice of Taiwan towards China and how its relationship with China shapes social development issues behind these political changes. Democratization has long been regarded as the main driving force for East Asian welfare development, especially with the cases of Taiwan and Korea. However, in conclusion, this article argues the importance of globalization in shaping domestic politics and managing welfare expectations.