Cross-border health care in the European Union: mapping and analysing practices and policies
In: Observatory studies series 22
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In: Observatory studies series 22
In: Reihe psychosoziale Aspekte in der Medizin
Die Gesundheitspolitik in Großbritannien und der Bundesrepublik Deutschland steht seit Mitte der 70er Jahre im Zeichen von sozial-ökonomischen Krisen wie Stagflation, struktureller Dauerarbeitslosigkeit und Finanzierungsdefiziten der Sozialsysteme. Damit wurde die Hoffnung enttäuscht, den Kapitalismus durch Ausweitung des Wohlfahrtsstaates zu humanisieren. Wohin aber geht die gesundheitspolitische Entwicklung, gibt es neue Anknüpfungspunkte für emanzipative Initiativen? Die zentrale These lautet, daß unterschiedlich ausgebildete Fordismen die Bestimmungsfaktoren der aktuelle Krisentendenzen, Reformblockaden und Reformpfade darstellen. In Großbritannien ist die Transformation des defizitären Fordismus zum defizitären Postfordismus der Schlüssel zum Verständnis der anhaltenden Strukturdefizite des Gesundheitswesens. Die relative Stabilität und Kontinuität im bundesdeutschen Gesundheitswesen hingegen beruht auf der als Sachzwang verstandene Fortführung und Modernisierung des fordistischen Modell, eine Entwicklung die erheblichen Erosionsprozessen ausgesetzt ist. Chancen für eine herrschaftskritische emanzipative Gesundheitspolitik werden im Postfordismus zunehmend begrenzt.
Multimorbidity is a major public health challenge that is rising up the political and health agenda at an accelerated rate. Although the prevalence of multimorbidity increases with age, more than half of the population with multimorbidity are under the age of 65 years [1], with social deprivation a key determinant of multimorbidity in young and middle-aged adults [2,3].
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In Germany, cost-sharing for health care has been used as a financing mechanism since 1923. In this article, the historical development of user charges in Germany since the 1980s is presented in more detail by type of private expenditure, including direct payments, cost-sharing measures, and voluntary health insurance. This is followed by a mapping of current cost-sharing measures including a discussion of protection mechanisms and responsibility for decision-making on cost-sharing measures and a summary of national policy debates. In the final section, the results of a systematic review of the literature on the impact of cost-sharing on equity, efficiency and health outcomes in Germany are presented. ; Die Selbstbeteiligung des Patienten an den Gesundheitsversorgungskosten hat in Deutschland eine lange Tradition und geht auf das Jahr 1923 zurück. In dieser Arbeit wird die historische Entwicklung und Bedeutung von Kostenselbstbeteiligung im Gesundheitswesen seit 1980 detailliert nach Art der Gesundheitsausgaben dargestellt. Dies beinhaltet direkte Zahlungen, Kostenbeteiligung, und private Krankenversicherung. Darauf folgt eine Darstellung der derzeitigen Regelungen zur Selbstbeteiligung mit Berücksichtigung der verschiedenen Mechanismen zum Schutz vor katastrophalen Gesundheitsausgaben und der Zuständigkeit für politische und administrative Entscheidungsfindungen zur Selbstbeteiligung. Im letzten Abschnitt werden die Ergebnisse einer systematischen Literatursuche zu den Auswirkungen von Kostenbeteiligungen auf Effizienz, Gerechtigkeit und Gesundheitsstatus in Deutschland dargestellt.
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In: Health policy series 48
WHO Member States adopted the Global Code of Practice on the International Recruitment of Health Personnel 10 years ago. This study assesses adherence with the Code's principles and its continuing relevance in the WHO Europe region with regards to international recruitment of health workers. Data from the joint OECD/EUROSTAT/WHO-Europe questionnaire from 2010 to 2018 are analyzed to determine trends in intra- and inter-regional mobility of foreign-trained doctors and nurses working in case study destination countries in Europe. In 2018, foreign-trained doctors and nurses comprised over a quarter of the physician workforce and 5% of the nursing workforce in five of eight and four of five case study countries, respectively. Since 2010, the proportion of foreign-trained nurses and doctors has risen faster than domestically trained professionals, with increased mobility driven by rising East-West and South-North intra-European migration, especially within the European Union. The number of nurses trained in developing countries but practising in case study countries declined by 26%. Although the number of doctors increased by 27%, this was driven by arrivals from countries experiencing conflict and volatility, suggesting countries generally are increasingly adhering to the Code's principles on ethical recruitment. To support ethical recruitment practices and sustainable workforce development in the region, data collection and monitoring on health worker mobility should be improved.
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WHO Member States adopted the Global Code of Practice on the International Recruitment of Health Personnel 10 years ago. This study assesses adherence with the Code's principles and its continuing relevance in the WHO Europe region with regards to international recruitment of health workers. Data from the joint OECD/EUROSTAT/ WHO-Europe questionnaire from 2010 to 2018 are analyzed to determine trends in intra- and inter-regional mobility of foreign-trained doctors and nurses working in case study destination countries in Europe. In 2018, foreign-trained doctors and nurses comprised over a quarter of the physician workforce and 5% of the nursing workforce in five of eight and four of five case study countries, respectively. Since 2010, the proportion of foreign-trained nurses and doctors has risen faster than domestically trained professionals, with increased mobility driven by rising East-West and South-North intra-European migration, especially within the European Union. The number of nurses trained in developing countries but practising in case study countries declined by 26%. Although the number of doctors increased by 27%, this was driven by arrivals from countries experiencing conflict and volatility, suggesting countries generally are increasingly adhering to the Code's principles on ethical recruitment. To support ethical recruitment practices and sustainable workforce development in the region, data collection and monitoring on health worker mobility should be improved.
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In: European observatory on health systems and policies series
"Access to and the quality of health services are closely linked to the density and skill-mix of a country's health workforce (OECD, 2016; World Health Organization, 2006, 2016). High rates of chronic conditions and multimorbidity, new treatment options, and technological advances and economic pressure have led to fundamental changes to health systems and have impacted on the daily work of health professionals. Many countries worldwide are experiencing a shortage of primary care providers, particularly in rural or socially deprived urban areas (OECD, 2016; World Health Organization, 2013). Primary care systems face the challenge of ensuring a sustainable workforce to allow timely access to services, high-quality care and person-centred services (Kringos et al., 2015a, 2015b). Against this backdrop, the skills and composition of the workforce have changed in many countries and settings to meet the increasing and diversifying demands of patients (Dubois & Singh, 2009; Freund et al., 2015). At the same time, health promotion and prevention are gaining increasing attention among primary care providers to ensure that all people can live in good health. Moreover, the global coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic has brought to the forefront the necessity of having a well-qualified health workforce that has surge capacity, competencies and flexibility to react to shortterm crises (WHO Regional Office for Europe, 2020)."
In: European Observatory on Health Systems and Policies
Factors outside of healthcare services determine our health and this involves many different sectors. Health for All Policies changes the argument about inter-sectoral action, from one focusing on health and the health sector to one based on co-benefits - a 'Health for All Policies' approach. It uses the Sustainable Development Goals as the framework for identifying goals across sectors and summarizes evidence along two causal axes. One is the impact of improved health status on other SDGs, e.g. better educational and employment results. The other is the impact of health systems and policies on other sectors. The 'Health for All Policies' approach advocated in this book is thus a call to improve health to achieve goals beyond health and for the health sector itself to do better in understanding and directing its impact on the world beyond the healthcare it provides. This title is also available as Open Access on Cambridge Core.
In: Sozialer Fortschritt: unabhängige Zeitschrift für Sozialpolitik = German review of social policy, Band 51, Heft 7/8, S. 183-188
ISSN: 0038-609X
Das Gesundheitswesen wird allgemein als eine zentrale Triebkraft des Wandels von der Industrie- zur Dienstleistungsgesellschaft angesehen. Hinsichtlich des Aspekts "Gesundheitswesen als Arbeitsmarkt" mangelt es aber noch an empirisch fundierten Darstellungen, wie sich die Beschäftigung in den einzelnen Teilsektoren des Gesundheitswesens entwickelt hat und welche Faktoren den Stand der Beschäftigung beeinflusst haben. Die Autoren möchten am Beispiel Nordrhein-Westfalens einen Beitrag zur Schließung dieser Forschungslücke leisten. Ihre Ausführungen lassen sich thesenartig in folgenden Aussagen zusammenfassen: (1) Das Gesundheitswesen ist von herausragender beschäftigungspolitischer Bedeutung. Bei insgesamt 7,6 Mio. Erwerbstätigen in Nordrhein-Westfalen bedeutet dies, dass im Jahre 1998 jeder achte im Gesundheitswesen beschäftigt war. (2) Die Beschäftigungsentwicklung im Gesundheitswesen ist von einer starken Dynamik gekennzeichnet. Im Zeitraum von 1985 bis 1998 zeigte sie einen Zuwachs von 23%. (3) Für die vorliegenden Daten ist kein einzelner Beeinflussungsfaktor identifizierbar, der sich maßgeblich auf die Beschäftigungsentwicklung auswirkte. Jedoch spielen der sozio-demografische Wandel, staatliche Interventionen und der medizinisch-technische Fortschritt eine besondere Rolle. (4) Trotz der Hoffnungen, die in den Bereich der Biotechnologie als Beschäftigungsmotor gesetzt werden, ist die Anzahl der Beschäftigten in der Biotechnologiebranche in NRW im Untersuchungszeitraum sehr gering. (ICI2)
In: Observatory studies series 34