Zur Genese ethnischer Konflikte: die Konkomba-Kriege im Norden Ghanas
In: Kölner ethnologische Beiträge 26
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In: Kölner ethnologische Beiträge 26
Seit längerem findet sich in der fachspezifischen Diskussion der Ethnologie der Terminus �Ethnizität�, der jedoch von den Medien oft vorschnell und einseitig dazu benutzt wird, um jede aggressive Auseinandersetzung zwischen verschiedenen Ethnien, Gruppen oder Populationen vereinfachend als �ethnischen Konflikt� zu erklären. Bei vielen Konflikten spielen jedoch vor allem Auseinandersetzungen zwischen dominanten Ethnien/Gruppen und solchen eine Rolle, die kaum oder nur einen geringen Zugang zur Macht und zu Ressourcen haben. Eine Instrumentalisierung ethnischer Zugehörigkeiten wird oft erst im Laufe des Konfliktes vorgenommen. Hiermit können auch Prozesse eingeleitet werden, die dann zu einer �Ethnogenese� führen � Prozesse der Entstehung neuer Ethnien. Herr Wildauer hat dieses Phänomen in seinem ersten, einführenden Kapitel umfassend dargestellt, wobei er seinen Schwerpunkt bereits auf die Beschreibung derjenigen Kräfte legt, die in seinen weiteren Ausführungen eine zentrale Rolle einnehmen werden: Faktoren die der Mobilisierung ethnischer Gruppen und der Festigung kollektiver Identität dienen und so kollektives Handeln beeinflussen und ermöglichen. Die Arbeit befasst sich schwerpunktmäßig mit der Entstehung der �Ethnie der Konkomba" im Norden Ghanas. Dabei handelt es sich um ursprünglich dezentralisiert organisierte Gruppen ohne übergreifende kollektive Identität, deren Zusammenschluss dann im Sinne einer vereinheitlichenden Ethnogenese im Verlauf der Konflikte mit den dominanten Ethnien der Region bedeutsam wird. Es kann nachgewiesen werden, dass dieser Entstehungsprozess maßgeblich von politischen und ökonomischen Interessengruppen beeinflusst wurde, denen es gelang, die Konkomba für ihre Zwecke zu instrumentalisieren und zu mobilisieren. Analysiert werden die Konflikte der 1980er und 1990er Jahre, deren Nachwirkungen noch in der Gegenwart zu beobachten sind.
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In: Journal of income distribution: an international journal of social economics
Taking survey data of household wealth as our major example, this short article discusses some of the issues applied researchers are facing when fitting (Type I) Pareto distributions to complex survey data. The contribution of this article is threefold. First, we show how the ordering of the data vector is related to alternative definitions of the empirical CCDF. Second, we provide an intuitive reinterpretation of the bias-corrected estimator developed by Gabaix and Ibragimov (2011), in terms of the alternative definitions of the empirical CCDF, which allows us to generalize their result to the case of complex survey data. Third, we provide computational formulas for standard Kolmogorov-Smirnov (KS) and Cramer-von Mises (CvM) goodness- of-fit tests for complex survey data. Taken together the article provides a concise and hopefully useful presentation of the fundamentals of Pareto tail- fitting with complex survey data.
In: Wirtschaft und Gesellschaft: wirtschaftspolitische Zeitschrift der Kammer für Arbeiter und Angestellte für Wien, Band 41, Heft 4, S. 497-518
ISSN: 0378-5130
"Die Entwicklung hin zur Finanzkrise von 2007 ging in der Mehrzahl der industrialisierten Länder mit drei Trends einher: Einer zunehmend ungleichen Verteilung der Einkommen, sowohl im personellen wie auch im funktionellen Sinne, einem starken Anstieg der Haushaltsverschuldung und eng damit verbunden weit über der Inflationsrate steigende Immobilienpreise. Der vorliegende Artikel geht der Frage nach wie sich diese Entwicklungen auf das Wirtschaftswachstum im Zeitraum 1980 bis 2013 ausgewirkt haben. Die Untersuchung basiert dabei auf einem Panel-Datensatz der 18 OECD Mitgliedsländer umfasst und mit dem eine Konsum-, Investitions-, Export und Importfunktion geschätzt werden. Es zeigt sich, dass qualitativ für die Gruppe der untersuchten OECD Länder ein lohngetriebenes Nachfragesystem vorliegt und somit eine fallende Lohnquote negative Auswirkungen auf die aggregierte Nachfrage hat. Eine genauere Untersuchung der Effektgrößen kommt jedoch zum Schluss, dass in der Periode 1997-2007, weder die personelle noch die funktionelle Einkommensverteilung einen relevanten direkten Effekt auf das Wachstum hatten. Im Gegensatz dazu, erklären die gestiegenen Vermögenspreise und Haushaltsverbindlichkeiten zwischen einem Drittel (Gesamtdatensatz) und der Hälfte (englischsprachige Länder und südliche Euroländer) des Einkommenswachstums im Jahrzehnt 1997-2007. In den Jahren nach der Krise 2008-2013 führte das Platzen dieser Immobilien- und Schulden-blasen zu bedeutenden negativen Wachstumseffekten. Die Unterschiede zwischen den Ländern erklären sich somit zum einen damit ob eine Immobilien und Schuldenblase vor der Krise existierte und zum anderen durch die unterschiedlich expansive Fiskalpolitik." (Autorenreferat)
This policy study asks to what extent large-scale public investment efforts could be a viable tool to provide the necessary infrastructure to break Europe's dependency on fossil fuel and carbon emissions more broadly. We estimate semi-structural VAR models for the EU27. These are used to study the impact of permanent as well as 5-year long public investment programmes. Three key findings emerge: First, government investment multipliers for the EU27 are large and range from 5.12 to 5.25. Second, debt-to-GDP ratios are likely to fall in response to the strong economic impulse generated by additional public investment spending. The study therefore classifies additional public investment spending in the EU27 as sustainable fiscal policy. Third, single country investment initiatives will likely lead to smaller economic expansions when compared to coordinated EU-wide investment, due to Europe's strong intra-member state trade flows. A coordinated approach to fiscal policy is thus substantially more effective not only when it comes to delivering network-dependent infrastructure (rail, grid) but also with respect to the economic stimulus it creates.
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The European Union faces the twin crises of Covid-19 and climate change. Confronting both crises leads to an unprecedented demand on public resources which in turn leads to the question of how to raise the required funds a) without jeopardising a weak economy recovering from the pandemic and b) without undermining broad political support for climate action. This paper investigates the potential of a European net wealth tax to raise substantial revenues while supporting the economy and the consensus on climate action. To achieve this, household survey data from the European Central Bank (covering 22 EU countries) are analysed. To address the problem of under-reporting of wealth at the top of the distribution in survey data, a Pareto distribution is fitted to the right tail of the data and used to create an amended data set which also represents these missing rich, whose wealth goes unreported.
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This policy study asks to what extent large-scale public investment efforts could be a viable tool to provide the necessary infrastructure to break Europe's dependency on fossil fuel and carbon emissions more broadly. We estimate semi-structural VAR models for the EU27. These are used to study the impact of permanent as well as 5-year long public investment programmes. Three key findings emerge: First, government investment multipliers for the EU27 are large and range from 5.12 to 5.25. Second, debt-to-GDP ratios are likely to fall in response to the strong economic impulse generated by additional public investment spending. The study therefore classifies additional public investment spending in the EU27 as sustainable fiscal policy. Third, single country investment initiatives will likely lead to smaller economic expansions when compared to coordinated EU-wide investment, due to Europe's strong intra-member state trade flows. A coordinated approach to fiscal policy is thus substantially more effective not only when it comes to delivering network-dependent infrastructure (rail, grid) but also with respect to the economic stimulus it creates.
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The distribution of wealth in the European Union is heavily concentration at the top. The richest 1% of households hold a third of total aggregate net wealth while the poorest 50% of households hold less than 5% of total net wealth. The flipside of this strong concentration of wealth is the high revenue potential of wealth taxes. The estimates presented here suggest that a progressive tax on net wealth could generate revenues between 3% and 10.8% of GDP.
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The European Green Deal (EGD) is the European Union's flagship strategy to tackle climate change. This policy study compares the ambition and scale of the EGD with the current relevant scientific literature. The goal is to assess whether the current proposals are capable of fulfilling the EU's commitment to limit global warming to 1.5°C in line with the Paris Agreement.
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In: Materialien zu Wirtschaft und Gesellschaft Nr. 167
In: Working Paper-Reihe der AK Wien
In: Wildauer Schriftenreihe
In: Interkulturelle Kommunikation Bd. 1
In: Wildauer Schriftenreihe
In: Interkulturelle Kommunikation 3
In: Wildauer Schriftenreihe
In: Interkulturelle Kommunikation Bd. 2
World Affairs Online
In: Revista Tecnologia e Sociedade, Band 8, Heft 14
ISSN: 1809-0044
In: Revista Brasileira de Estratégia: REBRAE, Band 1, Heft 3, S. 343
ISSN: 2175-3350
Este trabalho apresenta o uso de técnicas de gestão, baseadas no processo do Project Management Institute – PMI, para facilitar o desenvolvimento do processo de planejamento de atividades que proporcionem continuidade da prestação de serviços e da oferta de produtos de uma organização ao mercado. Baseia-se no mérito dos elementos que compõem o raciocínio estratégico, tático e operacional, abordando fases seqüenciais, contínuas, sob visão de processos e da respectiva melhoria contínua das suas tarefas (ações). O gerenciamento dos processos é o elemento central, agregador de valor e que responde pela correta identificação da qualidade sugerida, mediante mecanismos de monitoramento. A partir de análise do processo de planejamento em uma empresa do ramo de distribuição de produtos farmacêuticos, em dois momentos distintos, foi possível perceber melhorias a partir da adoção de um modelo como o que se propõe neste trabalho. Os resultados alcançados caracterizam o uso do método por se tratar da busca da melhoria como ação agregadora dos processos, exigindo as inferências de comprometimento, compromisso e atitude do gestor. A garantia da melhoria dos processos e das metas alcançadas resulta muito no reflexo do comportamento e maturidade da gerência, dos fatores que influenciam as tomadas de decisões, tendo sempre o profissional a avaliação e resposta final da ação a ser executada.