Real Estate Liberalization as Catalyst of Urban Transformation in the Persian Gulf
In: Gateways to the World, S. 171-196
11 Ergebnisse
Sortierung:
In: Gateways to the World, S. 171-196
Since the end of the 20th century the governments of various Gulf States have been attempting to diversify their oil-dependent economies. This has resulted in a new type of urbanism, often referred to as post-oil urbanism. The first model of post-oil urbanism was the Emirate of Dubai due to its pioneering efforts during the 90s when it initiated its economic transformation into a global service hub by introducing open market policies. This liberalisation included the local real-estate market, which opened up for regional and international investment. The big success of this new strategy, which has been mainly driven by speculation, has made Dubai a role model of exponential urban growth in the region. Hence, there has been widespread imitation of its development strategy by other GCC countries such as the Kingdom of Bahrain. In the case of Bahrain the liberalised real-estate market has led to the transformation of its built environment due to the construction of several mega-projects and hundreds of high-rises along its coasts. Subsequently, the population has grown from around just 660,000 inhabitants in 2001 to more than 1 million in 2008. In order to attract investment and sustain the speed of development, restrictions have become more and more relaxed, leading to a new form of urban governance in which private investors have become the main driving force. Thus, a growing number of developers have gained the right to design the individual master plans of their projects, leading to an urban development that is not guided by any overall plan but is instead the accumulation of individual case-by-case decisions. The speed and size of recent projects in combination with shrinking restrictions have resulted in a decreasing quality of the built environment in certain areas, particularly due to a deficit of technical and social infrastructure. The recent development of Bahrain's capital Manama and its three main expansion areas is an example of the current urbanisation in the Gulf, where speculation-driven development has led to fast urban growth without sufficiently integrating the needs of liveable cities. Today, the establishment of an integrated development strategy in order to encourage balanced and consolidated urban growth has become the biggest challenge of urbanism in the Gulf. While restrictions on the private sector would be necessary for this, the pressure to attract investors forces a continuation of de-centralisation and liberalisation. Subsequently, a major challenge for urban governance in the Gulf is to elaborate a comprehensive plan that integrates various development strategies in addition to a system of implementation providing flexibility and effectiveness. Thus, urban planning in the Gulf has reached a turning point in which the outdated preparation of master plans is being replaced by city visions based on economic diversification strategies and thus the interests of the private sector. The recent outbreak of the global financial crisis has put additional pressure on current post-oil urbanism to define its way between "event urbanism" and "sustainable urbanisation". ; Seit dem Ende des 20. Jahrhunderts verstärkten viele Regierungen der GCC Länder ihre Bemühungen um eine rasche wirtschaftliche Diversifizierung. Die Folge war eine neue Art der Urbanisierung, die im Bezug auf die vorangegangen Ölurbanisierung als Postölurbanisierung bekannt wurde. Erstes Modell der neuen Stadtentwicklung war das Emirat Dubai, das bereits während der 90er Jahre eine neue Basis für schnelles Stadtwachstum geschaffen hat, als dessen Regierung die lokalen Märkte liberalisierte um zu einem globalen Dienstleistungszentrum aufzusteigen. Diese Liberalisierung war vor allem bezüglich des Immobilienmarktes Auslöser für das sprunghafte Wachstum zu Beginn des 20. Jahrhunderts. Der anfängliche Erfolg dieser Entwicklungsstrategie auf Basis spekulativer Interessen machte Dubai schnell zum Vorbild vieler Städte am Golf. Die Folge war eine weit verbreitete Nachahmung des Entwicklungsmodells, vor allem bei kleineren Golfstaaten, wie etwa im Fall des Königreichs Bahrain. Dem Vorreiter Dubai folgend erkannte die Regierung des Königreichs Bahrain im Liberalisieren der lokalen Märkte die Chance auf ein schnelles Wachstum im tertiären Sektor und somit auf eine wirtschaftliche Grundlage nach der Ölförderung. Die Öffnung der Finanz- und Immobilienmärkte führte zu Megaprojekten, wie reklamierte Inseln und Hochhausagglomerationen entlang der Küsten. Folge dieser Entwicklungen war ein sprunghafter Anstieg der Bevölkerung von ca. 660.000 Einwohnern im Jahr 2001 zu mehr als einer Million im Jahr 2008. Um weitere Investoren zu gewinnen und die Geschwindigkeit der Entwicklungen zu bewahren wurden viele Restriktionen schrittweise außer Kraft gesetzt und die Stadtverwaltung mehr und mehr dezentralisiert und privatisiert. Entwicklungsgesellschaften erhielten im Zuge dessen das Recht ihre Projekte ohne Auflagen eines allgemein gültigen Rahmenplans zu planen. Die daraus resultierende Stadtentwicklung war somit geprägt von dezentraler und isolierter Planung, die Ursache ist für einen akuten Mangel an Infrastruktur und Flächennutzungsintegration. Dies wiederum führt zu einer sinkenden Qualität vieler Stadtquartiere und stellt die heutige Strategie generell in Frage. Beispiele dieser zu beobachtenden Entwicklungstendenz sind die drei Erweiterungsgebiete der Hauptstadt Manama. Die gegenwärtig größte Herausforderung der Stadtplanung ist das Elaborieren einer integrierten Entwicklungsstrategie um ein konsolidiertes Stadtwachstum in der Golfregion zu unterstützen. Der gegenwärtige Druck die Attraktivität des Standortes für Investoren zu bewahren erschwert die Einführung von Restriktionen, die einen essentiellen Bestandteil einer Konsolidierungsstrategie darstellen. Zukünftige Entwicklungsstrategien müssen daher neben dem ganzheitlichen Anspruch auch ein System der Implementierung integrieren, das sowohl Flexibilität als auch Effektivität vereint. Dieser Wandel im Verständnis der Stadtplanung am Golf markiert einen Wendepunkt an dem die veraltete Entwicklung von statischen Masterplänen ersetzt wird durch Stadtentwicklungskonzepte, die auf dem Ziel einer wirtschaftlichen Diversifizierung aufbauen und somit den privaten Sektor aktiv miteinbeziehen. Der Ausbruch der internationalen Finanzkrise im Jahr 2008 führte zu einem erhöhten Druck die bisherige Strategie zu überdenken und einen Weg zwischen dem temporären Phänomen einer "Event-Stadt" und einer nachhaltigen Stadtentwicklung zu finden.
BASE
In: Journal of urbanism: international research on placemaking and urban sustainability, S. 1-21
ISSN: 1754-9183
Over the past decade or so, the wealth produced by Qatar's oil and gas exports has generated a construction development boom in its capital city of Doha and the surrounding vicinity. Since the late 1990s, the number of inhabitants has grown from less than 400,000 to more than 1.7 million today. In many respects, Doha is portrayed as an important emerging global capital in the Gulf region, which has been positioning and re-inventing itself on the map of international architecture and urbanism, with a global image of building clusters of glass office towers, as well as cultural and educational.
In: Policy-Making in a Transformative State, S. 155-177
In: Journal of urbanism: international research on placemaking and urban sustainability, Band 7, Heft 1, S. 62-84
ISSN: 1754-9183
Abu Dhabi and Doha have evolved rapidly in the twentieth century due to the investment of oil and gas revenues. The fast economic growth resulted in an extensive period of urbanization. The various urban dynamics had a great impact with regards to new housing typologies during the last few decades. Doha's housing market is studied in comparison with Abu Dhabi's market considering their population growth rates, real estate market conditions, socio-cultural characteristics, and political approaches. The study is focused on the period from 2004 to 2013 where rapid urban development took place in both cities. The comparative assessment is based on three key aspects: housing typologies, housing distribution, in addition to housing supply and demand. The paper highlights that the urban growth in both cities is initiated via government investments, especially in the real estate market. This is reflected in the case of very similar housing dynamics in both cities. A gradual replacement of low-rise residential villas by high-rise residential towers (apartments/ penthouses) is currently observed in both cities.
BASE
In: Journal of urbanism: international research on placemaking and urban sustainability, Band 12, Heft 4, S. 393-411
ISSN: 1754-9183
In: CIRS Summary Report, 2015
SSRN
Working paper