Die Eroberung der Phantasie: Kolonialismus, Literatur und Film zwischen deutschem Kaiserreich und Weimarer Republik
In: Palaestra Bd. 333
9 Ergebnisse
Sortierung:
In: Palaestra Bd. 333
In: Zeitschrift für Medien- und Kulturforschung: ZMK, Band 7, Heft 1, S. 143-160
ISSN: 2366-0767
In: Journal of educational media, memory, and society: JEMMS ; the journal of the Georg Eckert Institute for International Textbook Research, Band 5, Heft 1, S. 130-140
ISSN: 2041-6946
Over the last decade, an increasing number of documentaries and fictional films broadcast on German television has established an image of German colonialism that claims to be informed by postcolonial criticism but, as I argue in this article, often resembles the image created by colonialism itself. Das Weltreich der Deutschen (The Global German Empire, 2010), a documentation produced by Guido Knopp, serves as an example for the close connection between practices of representation and colonial fantasies, and demonstrates how the combination of entertainment and education obscures the fact that colonialism has been not only a practice of political domination and economical exploitation, but also a practice of representation.
In: Theater
Theater sind Maschinen des Erscheinens. Und Theatermaschinen, die erscheinen lassen, verbergen sich selbst und bezeugen sich in ihren Effekten. Das teilen sie mit den Machinationen, wie Intrigen bis ins 19. Jahrhundert hießen. Sie widerstreiten dem Primat der dramatischen Handlung und ermöglichen in Verbindung mit Musik und anderen Illuminationen Theater als Spektakel. Die Beiträger*innen des Bandes fragen nach dem Zusammenhang von Maschine, Machination, Schauspiel und Schauraum. Mit der Figur der Maschine denken sie das Theater von seinen Rändern her und arbeiten heraus, wie ein maschineninduziertes Spektakel auch in Theaterformen (weiter-)lebt, denen das Spektakuläre suspekt geworden ist.
In: Die Andere Bibliothek 424. Band
Frontmatter -- Contents -- Introduction -- Working on Barricades and Boulevards: Cultural Techniques of Revolution in Nineteenth-Century Paris -- Cultural Techniques and Founding Fictions -- A Message in a Bottle -- Waiting: Cultural Techniques, Media, and Infrastructures -- Orthopedics by the Roadside: Spikes and Studs as Devices of Social Normalization -- Ballooning: Aeronautical Techniques from Montgolfier to Google -- Attached: The Object and the Collective -- Monturen/montures: On Riding, Dressing, and Wearing. Nomadic Cultural Techniques and (the Marginalization) of Asian Clothing in Europe -- Self-Imprints of Nature -- Identifying, Categorizing, and Stigmatizing Fat Bodies -- Techniques of the Body and Storytelling: From Marcel Mauss to César Aira -- Writing Out - Gathered Up at a Venture from All Four Corners of the Earth: Jean Paul's Techniques and Operations (on Excerpts) -- Collecting Texts: Miscellaneity in Journals, Anthologies, and Novels (Jean Paul) -- Reading by Grouping: Collecting Discipline(s) in Brockhaus's Bilder-Atlas -- Patience and Precipitation: Two Figures of Historical Change -- The Fruit Fly, the Vermin, and the Prokurist: Operations of Appearing in Kafka's Metamorphosis -- Collective Likeness: Mimetic Aspects of Liking -- List of Figures -- List of Contributors -- Name Index -- Subject Index