Die Ideologie der Kroatischen Demokratischen Gemeinschaft (HDZ) in der Ära Franjo Tudjman: historische Determinanten und Entwicklung
In: Wirtschaft und Gesellschaft in Südosteuropa 18
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In: Wirtschaft und Gesellschaft in Südosteuropa 18
World Affairs Online
In: Interdisziplinäre Stadtforschung Band 18
In: Schriftenreihe Rechtsinformatik Bd. 4
World Affairs Online
In: Betriebswirtschaftliche Schriftenreihe 66
In: Journal of social ontology, Band 6, Heft 2, S. 211-236
ISSN: 2196-9663
AbstractOrganisations are computing systems. The university's sports centre is a computing system for managing sports teams and facilities. The tenure committee is a computing system for assigning tenure status. Despite an increasing number of publications in group ontology, the computational nature of organisations has not been recognised. The present paper is the first in this debate to propose a theory of organisations as groups structured for computing. I begin by describing the current situation in group ontology and by spelling out the thesis in more detail. I then present the example of a sports centre to illustrate why one might intuitively think of organisations as computing systems. To substantiate the thesis, I introduce Piccinini's restrictive analysis of physical computation. As I show, organisations meet all criteria for being computing systems. Organisations are structured groups with the function of manipulating medium-independent vehicles according to rules. Furthermore, I argue for the modal claim that this is a necessary feature of organisations. Having sketched the computational account of organisations, I compare it to other proposals in the literature.
In: Synthese: an international journal for epistemology, methodology and philosophy of science, Band 199, Heft 1-2, S. 4775-4794
ISSN: 1573-0964
AbstractThe ontology of social objects and facts remains a field of continued controversy. This situation complicates the life of social scientists who seek to make predictive models of social phenomena. For the purposes of modelling a social phenomenon, we would like to avoid having to make any controversial ontological commitments. The overwhelming majority of models in the social sciences, including statistical models, are built upon ontological assumptions that can be questioned. Recently, however, artificial neural networks (ANNs) have made their way into the social sciences, raising the question whether they can avoid controversial ontological assumptions. ANNs are largely distinguished from other statistical and machine learning techniques by being a representation-learning technique. That is, researchers can let the neural networks select which features of the data to use for internal representation instead of imposing their preconceptions. On this basis, I argue that neural networks can avoid ontological assumptions to a greater degree than common statistical models in the social sciences. I then go on, however, to establish that ANNs are not ontologically innocent either. The use of ANNs in the social sciences introduces ontological assumptions typically in at least two ways, via the input and via the architecture.
Alena Strohmaier diskutiert in diesem Open-Access-Buch die komplexen Konfigurationen von Diaspora, deren soziopolitische und kulturelle Aspekte und unternimmt eine theoretische Dimensionierung des Begriffs, indem sie diesen als sowohl räumliche als auch filmische Kategorie versteht. Als Bindeglied zwischen den beiden Theorietraditionen dient ihr dabei die Kategorie des Raums, die als ästhetische Kategorie gleichermaßen konstitutiv für filmische Artefakte ist, wie sie es als sozialgeografische für die Diaspora ist. Die Autorin zeigt am Beispiel des zeitgenössischen iranischen Diasporafilms, wie die Theorie des Films mit dem Konzept der Diaspora jenseits essentialistischer Vorstellungen von ethnischen, kulturellen oder religiösen Zugehörigkeiten zusammenzudenken ist.
BASE
Filmtheorie, Iran, Weltkino, Konzept der Diaspora, Kategorie des Raumes ; Alena Strohmaier diskutiert in diesem Open-Access-Buch die komplexen Konfigurationen von Diaspora, deren soziopolitische und kulturelle Aspekte und unternimmt eine theoretische Dimensionierung des Begriffs, indem sie diesen als sowohl räumliche als auch filmische Kategorie versteht. Als Bindeglied zwischen den beiden Theorietraditionen dient ihr dabei die Kategorie des Raums, die als ästhetische Kategorie gleichermaßen konstitutiv für filmische Artefakte ist, wie sie es als sozialgeografische für die Diaspora ist. Die Autorin zeigt am Beispiel des zeitgenössischen iranischen Diasporafilms, wie die Theorie des Films mit dem Konzept der Diaspora jenseits essentialistischer Vorstellungen von ethnischen, kulturellen oder religiösen Zugehörigkeiten zusammenzudenken ist. Der Inhalt Diaspora/Film im Wandel Verortung der iranischen Diaspora Neue diasporafilmische Räume Post-Diasporafilm oder Postdiaspora-Film? Die Zielgruppen Dozierende und Studierende der Film- und Medienwissenschaft Filmschaffende Die Autorin Alena Strohmaier arbeitet als wissenschaftliche Koordinatorin des Forschungsnetzwerks "Re-Konfigurationen: Geschichte, Erinnerung und Transformationsprozesse im Mittleren Osten und Nordafrika" am Centrum für Nah- und Mittelost Studien der Philipps-Universität Marburg. Sofern nicht anderweitig angegeben, wird dieses Buch unter einer Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz veröffentlicht. Weitere Details zur Lizenz entnehmen Sie bitte der Lizenzinformation auf http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.de ; Diaspora/Film im Wandel -- Verortung der iranischen Diaspora -- Neue diasporafilmische Räume -- Post-Diasporafilm oder Postdiaspora-Film? ; von Alena Strohmaier ; Open Access
BASE
In: Journal of social ontology, Band 4, Heft 2, S. 121-135
ISSN: 2196-9663
Abstract
Despite having faced severe criticism in the past, mereological approaches to group ontology, which argue that groups are wholes and that groups members are parts, have recently managed a comeback. Authors such as Katherine Ritchie and Paul Sheehy have applied neo-Aristotelian mereology to groups, and Katherine Hawley has defended mereological approaches against the standard objections in the literature. The present paper develops the mereological approaches to group ontology further and proposes an analysis of group membership as parthood plus further restrictions. While all mereological accounts agree that group members are parts of the group, it has become clear that this analysis is insufficient. I discuss three proposals to develop the mereological analysis of group membership and then put forward a combined solution to the puzzle. According to my proposal, the members of a reading group are agents who are part of the group and have been designated to contribute to the group.
In: Soziopolis: Gesellschaft beobachten
In: Den Staat zerschlagen!, S. 65-82