Distinguished Reviewers in 2022
In: European journal of health psychology, Band 30, Heft 1, S. 48-48
ISSN: 2512-8450
12 Ergebnisse
Sortierung:
In: European journal of health psychology, Band 30, Heft 1, S. 48-48
ISSN: 2512-8450
In: European journal of health psychology, Band 29, Heft 1, S. 74-74
ISSN: 2512-8450
In: European journal of health psychology, Band 28, Heft 1, S. 43-43
ISSN: 2512-8450
In: European journal of health psychology, Band 27, Heft 1, S. 1-2
ISSN: 2512-8450
In: European journal of health psychology, Band 27, Heft 1, S. 43-43
ISSN: 2512-8450
In: Zeitschrift für Gesundheitspsychologie: European journal of health psychology, Band 16, Heft 1, S. 32-34
ISSN: 2190-6289
In: European journal of health psychology, Band 26, Heft 3, S. 69-70
ISSN: 2512-8450
In: Zeitschrift für Gesundheitspsychologie: European journal of health psychology, Band 14, Heft 4, S. 145-157
ISSN: 2190-6289
Zusammenfassung. Für die steigende Zahl von Patienten mit Herzinsuffizienz stehen verschiedene medizinische Behandlungsansätze zur Verfügung, darunter als letzte Option die Herztransplantation (HTX). Ergänzende psychosoziale und behaviorale Interventionen erscheinen aus verschiedenen Gründen auch für Patienten auf der HTX-Warteliste sinnvoll. Unser Literaturüberblick zeigt, dass bekannte psychosoziale koronare Risikofaktoren wie Depressivität und soziale Isolation auch bei Herzinsuffizienz Morbidität und Mortalität erhöhen. Körperliche Aktivität wirkt sich dagegen günstig auf subjektive und objektive Parameter aus. Diese Faktoren stellen erste Ansatzpunkte für verhaltensorientierte Interventionen dar. Welche Rolle andere koronare Risikofaktoren (z.B. Feindseligkeit, Ärger, Ernährung und Gewichtsreduktion) spielen, ist bislang ungeklärt. Ausblickend werden einige viel versprechende Forschungsansätze skizziert.
In: Zeitschrift für Gesundheitspsychologie: European journal of health psychology, Band 16, Heft 3, S. 154-156
ISSN: 2190-6289
Abstract. We provide a short overview of the research in Behavioural Cardiology at the Department of Psychology at the Johannes Gutenberg-University Mainz focussing on two lines of research: Studies of psychosocial variables that might enhance or attenuate cardiovascular risk in healthy individuals and studies of psychosocial variables and health behaviours that might impact the health status of patients listed for heart transplantation. Our studies so far suggest that psychosocial factors like anxiety and repressive coping impact information processing and cardiovascular responses to stress. Moreover, we examine the impact of health-protective resource variables including self-efficacy and physical activity on psychological and physiological functioning in everyday life. Our studies of patients newly listed for heart transplantation document high levels of depression, the relevance of ischaemic aetiology regarding negative emotions and lacking support, and difficulties with smoking cessation and fluid restriction. Future analyses will show if these characteristics independently contribute to adverse pre-transplantation outcomes.
In: European journal of health psychology, Band 27, Heft 1, S. 3-13
ISSN: 2512-8450
Abstract. Background: Physical activity (PA) is recommended by heart failure treatment guidelines. Adherence to exercise prescriptions is low and not much is known about everyday PA in this patient group. Aims: This study describes objectively assessed everyday PA/sedentary behavior in men and women with chronic heart failure and examines associations of potential barriers for engaging in PA, namely fear of physical activity (FoPA), general anxiety, and depression, with indicators of PA and sedentary behavior. Method: In 61 outpatients with heart failure (67.5 ± 10.7 years of age) the impact of FoPA, trait anxiety, and depression on 6-day accelerometer measures was evaluated using linear regression models. Results: Sedentary behavior was prevalent in men and women alike, with lying down and sitting/standing as predominant activity classes during daytime. Men had higher PA energy expenditure (726 vs. 585 kcal/d, Cohen's effect size d = 0.74) and walked up/down more often (0.21% vs. 0.12% of total PA, d = 0.56) than women. FoPA did not differ between sexes. FoPA, but not anxiety and depression, significantly and consistently predicted less walking up/down independent of covariates (β-values between −0.26 and −0.44, p-values < 0.024). Limitations: The self-selected sample included few women. Medical data were assessed via self-reports. Conclusion: FoPA, but not anxiety and depression, significantly and consistently predicted less walking up/down independent of covariates. These preliminary findings highlight FoPA as a barrier to everyday PA in patients with heart failure.
In: European journal of health psychology, Band 31, Heft 1, S. 1-3
ISSN: 2512-8450
In: Das Gesundheitswesen: Sozialmedizin, Gesundheits-System-Forschung, public health, öffentlicher Gesundheitsdienst, medizinischer Dienst
ISSN: 1439-4421
ZusammenfassungAusgehend von der Relevanz einer etablierten und breiten Verankerung von
Bewegungsangeboten in der Gesundheits- und Krankenversorgung in Deutschland
werden im vorliegenden Positionspapier der DNVF AG Bewegungsbezogene
Versorgungsforschung derzeitige konzeptionelle Ansätze der Bewegungsversorgung
vorgestellt und die Notwendigkeit einer interprofessionellen und -disziplinären
Bewegungsversorgung aufgezeigt. Es werden drei zentrale Positionen formuliert
und ausgearbeitet, damit die Evidenz zur Gesundheitswirksamkeit von körperlicher
Aktivität und körperlichem Training stärker im Gesundheitssystem integriert
werden kann und die Bewegungsversorgung vor dem Hintergrund der
Herausforderungen im deutschen Gesundheitswesen einen kosteneffizienten und
qualitativ hochwertigen Beitrag zur Verbesserung der Gesundheitsversorgung
leisten kann. Diese drei Positionen umfassen 1) die Integration aller an der
Versorgung beteiligten Berufsgruppen in die Bewegungsversorgung, 2) die stärkere
Integration von Bewegungsfachberufen und Bewegungsangeboten in alle
Versorgungskontexte und 3) die systematische Berücksichtigung von
Bewegungsexpertise in medizinischen Leitlinien.