Do religious traditions not related to written texts have a history? The author explores this question using Buryat shamanism as a case study. Disentangling this religious tradition from its presumed ahistorical space, he places the history of Buryat shamanism in the context of sociopolitical events that unfolded in Mongolia and Transbaikalia between the late 16th and the 19th centuries
Do religious traditions not related to written texts have a history? The author explores this question using Buryat shamanism as a case study. Disentangling this religious tradition from its presumed ahistorical space, he places the history of Buryat shamanism in the context of sociopolitical events that unfolded in Mongolia and Transbaikalia between the late 16th and the 19th centuries.
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In: Asiatische Studien: Zeitschrift der Schweizerischen Asiengesellschaft = Etudes asiatiques = Revue de la Société Suisse - Asie, Band 78, Heft 2, S. 335-386
Abstract A manuscript entitled Ongγod qar-a sakiγus-un teüke sudur bičig orosiba, written in the Classical Mongolian script, was acquired by Henning Haslund-Christensen in the Barga area of the Chakhar province of Inner Mongolia during the Royal Danish Geographical Society's Central Asian Expedition (1938–1939). The text is currently preserved in the Royal Library of Copenhagen. Scholars who have previously worked with the source have characterised it as a secular chronicle on the origins of shamanism among the Chakhars or a Mongolian shamanistic manuskript, dating not later than the eighteenth century. The present article offers a detailed philological-historical analysis of the chronicle's content and language as well as the historical circumstances of its discovery. Based on this analysis, the authors reconsider the source's dating, re-evaluate the information included in the chronicle in the context of the political and cultural history of particular ethnic groups such as the Bargas, Solons and Uriankhais, and seek to prove that the text cannot be viewed as a source on Mongolian or Central Asian shamanism considered as a homogeneous religious system.
Ist es möglich, den Schamanismus zu historisieren oder soll er weiterhin zu den "schriftlosen" Traditionen gehören, die sich außerhalb der Geschichtsschreibung entwickelt haben? Dieser Kernfrage geht Piotr Sobkowiak nach und zeigt anhand einer detaillierten Analyse von wenig bekannten historischen Quellen in den Originalsprachen auf, dass der Schamanismus in der Mongolei und Südsibirien doch über eine Geschichte im herkömmlichen Sinn verfügt. Die Monographie zeichnet den etwa dreihundertjährigen Verlauf der Auseinandersetzungen zwischen traditionellen Lebensweisen und neuen religionspolitischen Strömungen nach, die einheimische Praktiken in Frage stellten. Aus diesem Spannungsfeld wurde der burjatische Schamanismus als eine eigenständige religiöse Tradition Südsibiriens im neunzehnten Jahrhundert konstituiert
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