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Wirtschaftssanktionen sind unwirksam und unethisch
Die USA wollen in der UNO wirtschaftliche Sanktionen gegen das Gewaltregime in Burma durchsetzen. Solche Massnahmen treffen die Falschen.
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Wem nützt das Mammographie-Screening?
Sollen alle Frauen zwischen 50 und 69 Jahren systematisch präventiv auf Brustkrebs untersucht werden? Der Kanton St. Gallen beabsichtigt, als erster Deutschschweizer Kanton das Mammographie-Screening bald einzuführen. Kosten und Nutzen seien jedoch unklar, schreibt der Gesundheitsökonom Tilman Slembeck. Wir setzen die Debatte demnächst fort mit einer Entgegnung von Agnes Glaus, Zentrum für Tumordiagnostik und Prävention, St. Gallen.
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Wie Studien die Wirtschaft fünfmal grösser machen
Der Nutzen von Nutzenstudien ist gross - für Berater, die sie verfassen, und für Lobbys, die sie nutzen. Für die anderen sind sie unnötig und politisch gefährlich, schreibt Tilman Slembeck.
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Was uns die teuerste Grippe der Welt kosten könnte
Die Vogelgrippe könnte Milliardenschäden verursachen. Das Parlament sollte deshalb schleunigst die bloss 15 Millionen zur Abwehr der Pandemie bewilligen, schreibt Tilman Slembeck
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Rami Zwick and Amnon Rapoport (eds.): Experimental business research. Kluwer Academic Publishers, Boston Dordrecht London 2002, XV + 410 pp., ISBN 0-7923-7483-5
The Journal of Evolutionary Economics serves as an international forum for this new approach to economics. Following the tradition of Joseph A. Schumpeter, it focuses on original research with an evolutionary view of the economy. Articles feature a strong emphasis on dynamics, changing structures, and disequilibrium processes with an evolutionary perspective. The journal also stresses interdisciplinary analysis and theoretical, methodological, and applied work. Topics include industrial dynamics; multi-sectoral and cross-country studies of productivity; innovations and new technologies; dynamic competition and structural change; causes and effects of technological, political, and social change; cyclic processes in economic evolution; the role of governments in a dynamic world; modeling complex dynamic economic systems; application of concepts such as self-organization, bifurcation, and chaos theory to economics; and evolutionary games.
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How to Make Scientists Agree: An Evolutionary Betting Mechanism
In: Kyklos: international review for social sciences, Band 53, Heft 4, S. 587-592
ISSN: 1467-6435
The formation of economic policy : a cognitive-evolutionary approach to policy-making
This essay proposes a cognitive-evolutionary approach to economic policy making where the entire process of policy-formation and implementation is analyzed as a collective process of mobilization and problem-solving that extends from the individual level over the level of collective decision making to the constitutional level. In the procedural view proposed, many issues or problems of economic policy are not fully solved because of four main filters or barriers that filter out certain issues while letting others through. The main task for political entrepreneurs is to surmount these barriers. Important aspects of the politico-economic process are cognitive processes of perception and interpretation by the individual; processes of interpretation, mobilization, and negotiation at the collective level; and evolutionary dynamics at the constitutional level. – This interdisciplinary oriented approach provides a framework that suggests new categories for analyzing policy-making in a systematic way by linking the behavior and thinking of the individual with the ongoing political process at the collective and constitutional level, and leads to conclusions for advising politicians.
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Volkswirtschaftslehre: Lehren und Lernen an Hochschulen ; fachdidaktische Analyse, Ziele und Konzepte
In: Hochschuldidaktische Materialien
In: M 16
Der Schwerpunkt der vorliegenden Arbeit soll in einer Klärung der Inhalte (Themen) - also einer Fachdidaktik im engeren Sinne - liegen, die die Volkswirtschaftslehre an Hochschulen und Universitäten im Einführungsunterricht behandeln soll. Der TEIL I befaßt sich mit der Analyse der theoretischen Aussagen, die die (Hochschul-)Didaktik über den Bereich der wirtschaftswissenschaftlichen Ausbildung macht. Diese bezieht sich auf die Praxis des Unterrichts und versucht, theoretische und z. T. normative Vorgaben zu machen. U. a. wird eine Beurteilung der theoretischen Ansätze von Twardy, Ryba, Drake und Dubs gegeben. TEIL II befaßt sich dagegen mit der Praxis des volkswirtschaftlichen Unterrichts, wie er sich an Hochschulen und Universitäten vollzieht. Daraus ergibt sich ein Überblick darüber, was tatsächlich unterrichtet wird. TEIL III zeigt einen aufgrund der Analyse entwickelten eigenen konzeptionellen Ansatz, der zu normativen Schlußfolgerungen und konkreten Lernzielen führt. (TUB/übern.)
Medienkonsum politischer Entscheidungsträger: Eine Untersuchung am Beispiel der Schweizer Bundesversammlung
In: Publizistik, Band 33, Heft 4, S. 645-650
ISSN: 1862-2569
Im Supermarkt der Gesundheit
Wir leisten uns das zweitteuerste Gesundheitssystem der Welt. Kein Wunder bei so vielen Fehlanreizen und so wenig Koordination in der Gesundheitspolitik. Es ginge auch anders, mit mehr Markt und mehr Demokratie.
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A politico-economic perspective on financial sustainability
Financial sustainability requires governments to run sufficiently large primary surpluses going forward to cover the cost of servicing its debt budgets to balance in the long run. In democracies, politicians who strive for reelection often tend to systematically violate this tenet. This paper discusses two types of "anchors" that may be used to cope with this problem by limiting the room for new and excessive public debt. First, we analyze national constitutional safeguards on the basis of the "debt brake" in Switzerland and Germany. Second, we discuss international institutions to maintain financial discipline, referring to the Maastricht-criteria. These anchors are designed to allow policymakers to commit to policies that provide long term financial stability and sustainability of public finances. However, as the recent crises have shown, the problem of time inconsistency in policy making remains, especially when anchors are weak. Therefore, the paper discusses the circumstances under which institutional anchors may help to restrict politician behavior to promote sustainability of public finances. We conclude by indentifying three conditions required for the proper functioning of collective anchors in the context of public finances.
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Kantonale Preis- und Mengenindizes der OKP-Gesundheitsleistungen : Methodik und Resultate 2004
Die Kosten der obligatorischen Pflegeversicherung variieren kantonal stark. Entsprechend intensiv werden auch immer wieder politische Diskussionen zu den regional unterschiedlichen Krankenkassenprämien geführt. Da die ausgewiesenen Kosten das Produkt von Menge und Preis sind, ist es für eine Analyse der Unterschiede wichtig, diese Mengen- und Preiseffekte zu isolieren. Dazu wird eine Methodik zur Berechnung von kantonalen Preis- und Mengenindizes der Gesundheitsleistungen der obligatorischen Krankenpflegeversicherung OKP erstellt. Diese Methodik wird dann auf der Basis des Datenpool von Santésuisse für die Jahre 2004 bis 2010 angewandt. Die so bestimmten Preis- und Mengenindizes dienen anschliessend dazu, die kantonalen Unterschiede in den Gesundheitskosten in Mengen und Preiseffekte aufzuschlüsseln.
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