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Kooperation bei Wasserkonflikten: die Bemühungen um nachhaltiges Wassermanagement in Zentralasien
In: Dokumente und Materialien / Johannes-Gutenberg-Universität Mainz, Institut für Politikwissenschaft, Abteilung Politische Auslandsstudien und Entwicklungspolitik, 30
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Wasser-Governance in Zentralasien: institutionelle Rahmenbedingungen und Herausforderungen
In: Integratives und nachhaltigkeitsorientiertes Wassermanagement, S. 69-81
The politics of water institutional reform in neopatrimonial states: a comparative analysis of Kyrgyzstan and Tajikistan
In: Politik in Afrika, Asien und Lateinamerika
In: Politikwissenschaftliche Analysen zur Entwicklungs- und Schwellenländerforschung
Mehr als ein technisches Problem: Wassermanagement in Zentralasien
In: Zentralasien-Analysen, Heft 8, S. 2-7
ISSN: 1866-2110
Wasser ist im überwiegend ariden und semiariden Zentralasien durch verschwenderische Nutzung zu einer relativ zu den Nutzungsansprüchen knappen Ressource geworden. Ihr Management ist eine Herausforderung auf regionaler, nationaler und lokaler Ebene: Regional muss die Verteilung zwischen Staaten und zwischen verschiedenen Nutzungsweisen (Bewässerung und Energieproduktion) vereinbart und kontrolliert werden. Auf nationaler Ebene müssen neue Gesetzesrahmen erlassen und durchgesetzt werden und auf lokaler Ebene nach der Auflösung der Kollektivfarmen neue Verantwortlichkeiten zugeteilt werden. Auf allen Ebenen weicht die Praxis erheblich von den formalen Regeln ab, so dass sich trotz vieler Reformen und Bemühungen die Situation nicht verbessert hat. Auch die EU-Zentralasienstrategie hat das Problemfeld Wasser in ihren Prioritätenkatalog aufgenommen, und die Bundesregierung hat anknüpfend daran die »Wasserinitiative Zentralasien« gestartet. Diese möchte Kooperation und Kapazitäten im Wassersektor fördern, bleibt dabei allerdings größtenteils einer technokratischen Herangehensweise verhaftet.
Forschungsstelle Osteuropa
The Pitfalls of Irrigation Water Pricing in Kyrgyzstan and Tajikistan
In: Development: journal of the Society for International Development (SID), Band 51, Heft 1, S. 130-134
ISSN: 1461-7072
Mehr als ein technisches Problem: Wassermanagement in Zentralasien
In: Zentralasien-Analysen, Heft 8, S. 2-7
Wasser ist im überwiegend ariden und semiariden Zentralasien durch verschwenderische Nutzung zu einer relativ zu den Nutzungsansprüchen knappen Ressource geworden. Ihr Management ist eine Herausforderung auf regionaler, nationaler und lokaler Ebene: Regional muss die Verteilung zwischen Staaten und zwischen verschiedenen Nutzungsweisen (Bewässerung und Energieproduktion) vereinbart und kontrolliert werden. Auf nationaler Ebene müssen neue Gesetzesrahmen erlassen und durchgesetzt werden und auf lokaler Ebene nach der Auflösung der Kollektivfarmen neue Verantwortlichkeiten zugeteilt werden. Auf allen Ebenen weicht die Praxis erheblich von den formalen Regeln ab, so dass sich trotz vieler Reformen und Bemühungen die Situation nicht verbessert hat. Auch die EU-Zentralasienstrategie hat das Problemfeld Wasser in ihren Prioritätenkatalog aufgenommen, und die Bundesregierung hat anknüpfend daran die "Wasserinitiative Zentralasien" gestartet. Diese möchte Kooperation und Kapazitäten im Wassersektor fördern, bleibt dabei allerdings größtenteils einer technokratischen Herangehensweise verhaftet.
Die Aralsee-Katastrophe: ein Nachruf auf das multilaterale Krisenmanagement
In: Osteuropa, Band 57, Heft 8/9, S. 497-510
ISSN: 0030-6428
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Die Aralsee-Katastrophe. Ein Nachruf auf das multilaterale Krisenmanagement
In: Osteuropa, Band 57, Heft 8-9, S. 497-510
ISSN: 0030-6428
The Aral Sea is the scene of one of the greatest manmade environmental disasters. In just 50 years, it lost nine-tenths of its water. In a territory larger than Germany, 4 million people suffer from salt storms with pesticide residue. The child mortality rate is one of the highest in the world. Typhus, hepatitis & cancer are disproportionately frequent. To this come serious socioeconomic problems. All the rescue attempts of the past 15 years have failed. Multilateral crisis management has collapsed. The states on the Amu Darya & Syr Darya, which feed the Aral Sea, continue to draw enormous amounts of water for agriculture contrary to all self-imposed obligations. Adapted from the source document.
FELDER DER POLITIK: Die Aralsee-Katastrophe. Ein Nachruf auf das Krisenmanagement
In: Osteuropa, Band 57, Heft 8-9, S. 497-499
ISSN: 0030-6428
Gebrochene Verträge: multilaterale Abkommen zu Flüssen in Zentralasien
In: Welt-Trends: das außenpolitische Journal, Band 15, Heft 57, S. 65-78
ISSN: 0944-8101
World Affairs Online
The Politics of Irrigation Reform in Tajikistan
The present study was compiled within the framework of the research project 'Water Shortage, Water Use Conflicts and Water Management in Arid Environments of Central Asia'. Its objective is to analyze the causes and the effects of the growing water shortage and the increasing deterioration of the water quality in this region. The research activities compare the situation in four inland basins of Central Asia: the Aral Sea Basin, the Ili-Balkhash Basin, the Issyk-Kul Basin, and the Tarim Basin. One component of the project focuses on questions of water management on interstate as well as national level.
BASE
The politics of irrigation reform in Tajikistan
The present study was compiled within the framework of the research project "Water Shortage, Water Use Conflicts and Water Management in Arid Environments of Central Asia". Its objective is to analyze the causes and the effects of the growing water shortage and the increasing deterioration of the water quality in this region. The research activities compare the situation in four inland basins of Central Asia: the Aral Sea Basin, the Ili-Balkhash Basin, the Issyk-Kul Basin, and the Tarim Basin. One component of the project focuses on questions of water management on interstate as well as national level.
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Water User Associations (WUAs) in Kyrgyzstan : A Case Study on Institutional Reform in Local Irrigation Management
This article aims to give an overview over the reform of local irrigation management by its transfer to Water User Associations and to identify obstacles for its success. Its main focus are institutional aspects of the reform and not technical issues. Institutions are understood as formal as well as informal rules - societal accepted ways of behavior, which can be laws, traditions, norms and values. A subtype of institutions are organizations as the ones that enforce those rules but are also shaped by these. 3 The existing institutions are still active Soviet ones as well as pre-Soviet and post-Soviet norms and rules that emerged after the decline of the binding power of the Soviet system. Water management is nested into certain cultural norms of behavior that limit the compliance to rules that are not perceived as legitimately. The study therewith combines rationalistic and constructivist approaches of NeoInstitutionalism by analyzing incentives influencing actors' choices but also by assessing the role cultural and societal norms and values play in determining appropriate choices.
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