Bringing together political, diplomatic, economic, cultural, and contemporary history, this book explores how and why European integration came to pass, showing that the roots of today's European Union lie deep in Europe's past and encompass more than war and peace, or diplomacy and economics.
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AbstractThe common understanding of the history of European integration obfuscates much of the strong bonds between European integration and its pre‐history in western multilateral co‐operation This western co‐operation centred around the inter‐connected policy fields of monetary management, trade and social policies during the pre‐phase of European integration. This contribution reconstructs the trans‐Atlantic institutional framework, within which a unique multilateralism in post‐war Western Europe, could emerge. The analysis suggests new explanations for the specific design, which characterizes this European variant of post‐war multilateralism: a regionally oriented 'social market' pursued through a process of European integration.
AbstractWhy did de Gaulle veto the United Kingdom's accession to the European Economic Community in 1963? This article addresses the interlinked struggles over British accession and European political union in the early 1960s. The focus is on the crucially conflicting relations between de Gaulle and the Netherlands, his main opponent on both issues. Who won the Franco-Dutch battle and why? This article assesses these questions on the basis of new multi-archival material and highlights a hitherto largely unnoticed rhetorical battle, which explains the course of events and reveals a previously largely unnoticed logic behind de Gaulle's manoeuvring in the intertwined negotiations over European political union, the Common Agricultural Policy and the UK membership bid.
Die amerikanisch-deutsche Beziehungen während der EURATOM-Verhandlungen sind kaum erforscht worden. Die wichtigste Erklärung dafür ist, dass der EWG, aus dem anderen der zwei Römischen Verträge entstanden, eine viel größere Bedeutung zugeteilt wurde. Auch wird häufig die These aufgestellt, dass für die westeuropäische Zusammenarbeit in der zweiten Hälfte der Fünfzigerjahre schlechthin die Behauptung zutrifft, dass die Vereinigten Staaten nicht länger als der allmächtige Außenstehende betrachtet werden müssen. Dieses Bild trifft nicht genau zu. Gerade EURATOM wurde meistens als der Wichtigste der zwei Verträge betrachtet. Die amerikanisch-deutschen Beziehungen während der EURATOM-Verhandlungen wurden durch intensiven diplomatischen Verkehr gekennzeichnet. Das State Department mischte sich direkt mit dem westdeutschen Standpunkt ein. Außerdem hatte die amerikanische Außenpolitik einen indirekten, aber entscheidenden Einfluss auf die westdeutsche Stellungnahme. Ausschlaggebend war das Misstrauen, das die amerikanische Regierung mit dem Radford-Plan bei Bundeskanzler Adenauer schürte. Die Beweggründe von Adenauer um die westdeutsche Position im Herbst 1956 in wesentlichem Maße an den französischen Standpunkt anzugleichen standen im direkten Zusammenhang mit dem Wunsch Adenauers Atomwaffen für die Bundesrepublik zu erlangen um Schutz zu gewähren gegen einem Pakt Atomica der Supermächte. (Vierteljahrshefte für Zeitgeschichte / FUB)
In: Acta politica: AP ; international journal of political science ; official journal of the Dutch Political Science Association (Nederlandse Kring voor Wetenschap der Politiek), Band 41, Heft 4, S. 469-472