Cross-country comparison of the replacement incentives of the EU ETS in 2008-12: the case of the power sector
In: Working paper sustainability and innovation S1/2010
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In: Working paper sustainability and innovation S1/2010
In: Working paper sustainability and innovation S2/2010
In: SWPS 2016-09
SSRN
Working paper
Diese Arbeit untersucht nationale Ausgleichsprojekte (NP) im Klimaschutz bezüglich ihrer ökologischen Treffsicherheit, ihrer statischen und dynamischen ökonomischen Effizienz, ihrer Transaktionskosten sowie ihrer gesellschaftlichen und politischen Umsetzbarkeit. Hierfür werden NP definiert als unilaterale Klimaschutzprojekte, die in einem Land mit verbindlichem Treibhausgas-Emissionsreduktionsziel auf freiwilliger Basis durchgeführt werden. Projekt und Investor sind im gleichen Land angesiedelt und die Projektträger erhalten die gegenüber dem Business-as-Usual-Szenario zusätzlichen THG-Emissionsminderungen gemäß der Baseline-and-Credit-Methode in Form handelbarer Emissionsreduktionsgutschriften der zuständigen inländischen Instanz gutgeschrieben. NP stehen in einem engen Verhältnis zu den internationalen flexiblen Instrumenten des Kyoto-Protokolls und dem für 2005 geplanten EU-Emissionsrechtehandel. Daher wird die Ausgestaltung dieser Instrumenten vorgestellt und analysiert. Ein Vergleich legt Unterschiede und Gemeinsamkeiten von NP mit dem Clean Development Mechanism (CDM) und Joint Implementation (JI) offen. Die umweltökonomische Analyse ergibt, dass NP in Deutschland in Ergänzung insbesondere des EU-Emissionsrechtehandels eingeführt werden sollten. Dementsprechend werden Fragen der Implementierung von NP in Deutschland diskutiert: Als mögliche Absatzmärkte für nationale Emissionsreduktionsgutschriften werden der europäische und der internationale Emissionsrechtehandel identifiziert. Projektzyklus, Projektunterlagen, die Zusätzlichkeit (Additionality) der Emissionsreduktionen und die Aufstellung eines Referenzszenarions (Baseline) könnten sich an JI und CDM orientieren. Das Kriterium der Policy Additionality wird ausführlich analysiert. Neben dem Vorschlag eines Prüfschemas und allgemeinen, instrumentenspezifischen Ausführungen zur Policy Additionality werden die deutsche Klimaschutzpolitik in einer Policy-Matrix bezüglich ihrer Relevanz für NP systematisiert und mögliche Projekttypen abgeleitet.
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In: Working paper sustainability and innovation S3/2013
In: Environmental innovation and societal transitions, Band 22, S. 90-91
ISSN: 2210-4224
While experimentation is at the heart of sustainability transitions, little attention has been paid to policy experimentation and its effects in advancing transitions. Drawing on the literatures on policy experimentation and institutional change in the context of sustainability transitions, we analyse an in-depth case study of the development of Mobility as a Service (MaaS) in Finland - one of the first countries globally to advance MaaS by government support. Our findings show how a potentially disruptive innovation, MaaS, can be traced back to a longer process of administrative reorientation and restructuring, i.e. gradual transformation in institutions, and has benefitted from cycles of policy experimentation, combined with the sequencing of policy strategies and further changes in the policy mix. Administrative restructuring has enabled policy experimentation that has led - via new vision building, networking and learning - to major regulatory change allowing market creation for MaaS. We conclude that the dynamics of policy mixes in transitions are influenced by short-term policy experimentation and long-term institutional change. More generally, institutional change is vital for enabling a favourable context for policy experimentation in sustainability transitions that in turn provides cognitive and normative learning to inform further institutional change.
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SSRN
Working paper
SSRN
Working paper
In: Environmental innovation and societal transitions, Band 18, S. 62-81
ISSN: 2210-4224
SSRN
Working paper
In: Technological forecasting and social change: an international journal, Band 211, S. 123872
ISSN: 0040-1625
In: Environmental innovation and societal transitions, Band 47, S. 100723
ISSN: 2210-4224
While experimentation is at the heart of sustainability transitions, little attention has been paid to policy experimentation and its effects in advancing transitions. Drawing on the literatures on policy experimentation and institutional change in the context of sustainability transitions, we analyse an in-depth case study of the development of Mobility as a Service (MaaS) in Finland – one of the first countries globally to advance MaaS by government support. Our findings show how a potentially disruptive innovation, MaaS, can be traced back to a longer process of administrative reorientation and restructuring, i.e. gradual transformation in institutions, and has benefitted from cycles of policy experimentation, combined with the sequencing of policy strategies and further changes in the policy mix. Administrative restructuring has enabled policy experimentation that has led - via new vision building, networking and learning - to major regulatory change allowing market creation for MaaS. We conclude that the dynamics of policy mixes in transitions are influenced by short-term policy experimentation and long-term institutional change. More generally, institutional change is vital for enabling a favourable context for policy experimentation in sustainability transitions that in turn provides cognitive and normative learning to inform further institutional change.
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