Führungskräfteentwicklung in der schweizerischen Bundesverwaltung: Hintergründe und Merkmale angesichts personal- und verwaltungspolitischer Reformen
In: KPM-Schriftenreihe 54
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In: KPM-Schriftenreihe 54
In: KPM-Schriftenreihe 32
In: Der moderne Staat: dms ; Zeitschrift für Public Policy, Recht und Management, Band 12, Heft 1-2019, S. 176-189
ISSN: 2196-1395
Die öffentlichen Personalsysteme werden seit einigen Jahren in vielen Ländern reformiert. Die reformierten Personalsysteme zeichnen sich durch höhere Flexibilität als die traditionellen Modelle aus und insgesamt lässt sich eine wachsende Konvergenz im Personalmanagement öffentlicher und privater Organisationen beobachten. Der vorliegende Beitrag stellt den Wandel öffentlicher Personalsysteme dar und entwickelt fünf Thesen zum weiteren Reformbedarf, insbesondere von Laufbahnsystemen. Deren Anstellungs- und Arbeitsbedingungen gilt es weiter zu flexibilisieren und Selektions-, Entwicklungs- sowie Beförderungsstrategien sind wettbewerbsorientierter auszugestalten, damit die Arbeitsattraktivität des öffentlichen Dienstes gesteigert wird.
In: Der moderne Staat: dms ; Zeitschrift für Public Policy, Recht und Management, Band 12, Heft 1, S. 176-189
ISSN: 2196-1395
Die öffentlichen Personalsysteme werden seit einigen Jahren in vielen Ländern reformiert. Die reformierten Personalsysteme zeichnen sich durch höhere Flexibilität als die traditionellen Modelle aus und insgesamt lässt sich eine wachsende Konvergenz im Personalmanagement öffentlicher und privater Organisationen beobachten. Der vorliegende Beitrag stellt den Wandel öffentlicher Personalsysteme dar und entwickelt fünf Thesen zum weiteren Reformbedarf, insbesondere von Laufbahnsystemen. Deren Anstellungs- und Arbeitsbedingungen gilt es weiter zu flexibilisieren und Selektions-, Entwicklungs- sowie Beförderungsstrategien sind wettbewerbsorientierter auszugestalten, damit die Arbeitsattraktivität des öffentlichen Dienstes gesteigert wird.
In: Public administration: an international journal, Band 93, Heft 4, S. 1121-1137
ISSN: 1467-9299
This study expands our knowledge about public service motivation in the context of politics as a concept defined by self‐interested and other‐interested motives. Current research shows the importance of other‐interested public interest as a person–environment fit variable. We test the assumption that self‐interested motives differ in regard to behavioural outcomes of local councillors when compared to other‐interested motives. Using a dataset of 8,111 local government councillors in Switzerland, our analysis reveals that self‐ and other‐interested motives have different behavioural outcomes, and that the rational motive of attraction to policy‐making acts solely as a moderator between resistance within council and seeking re‐election. The utility of these findings for the further development of theory on public service motivation and implications for future research are also discussed.
In: Public administration: an international quarterly, Band 93, Heft 4, S. 1121-1137
ISSN: 0033-3298
In: Public administration: an international journal, Band 89, Heft 3, S. 1128-1147
ISSN: 1467-9299
This article presents improvements for the dimension of 'Attraction to Public Policy‐making' within the Public Service Motivation measurement scale. The literature concerning the theory behind this and a large number of empirical studies point out the shortcomings of this dimension with regard to both the contents and the methodology employed. This article deals in depth with the aspect of 'Attraction to Public Policy‐making' and, in contrast to the work carried out to date, tackles the open questions using a qualitative research strategy. The analysis of 21 partially structured interviews, which were conducted with administrative employees at the local government level, demonstrates that, while the empirical findings confirm the contents of the original dimension, the items selected for this in previous research are insufficient and can lead to measurement problems. This article suggests specific items for validation and improved measurement to be applied in future research.
In: Public administration: an international quarterly, Band 89, Heft 3, S. 1128-1148
ISSN: 0033-3298
In: Revue internationale des sciences administratives: revue d'administration publique comparée, Band 75, Heft 1, S. 59-86
ISSN: 0303-965X
Résumé Depuis 20 ans, les réformes du secteur public s'efforcent d'améliorer la performance organisationnelle essentiellement au moyen d'outils et de méthodes managériaux. Les réformes unilatérales, axées sur les résultats font l'objet de critiques. Dans notre étude, nous nous intéressons aux liens qui existent entre les attitudes du personnel, les mesures managériales, les facteurs institutionnels et la performance organisationnelle. Nous allons par conséquent analyser trois notions liées au comportement, à savoir la motivation de service public, l'engagement organisationnel et la satisfaction professionnelle. Notre étude a pour but de vérifier, sur le plan empirique, l'influence de ces dimensions sur la performance perçue au sein de l'administration fédérale suisse. L'analyse des données relatives à 13 532 fonctionnaires fédéraux permet d'apprécier l'importance de l'attachement des travailleurs à l'intérêt général et l'utilité de techniques de gestion axées sur les objectifs. Nous examinerons les résultats en tenant compte d'études antérieures. Remarques à l'intention des praticiens Les recherches dans le domaine de l'administration publique se montrent de plus en plus critiques à l'égard des réformes du nouveau management public. Dans la présente étude, nous démontrons cependant qu'il existe un lien marqué entre les techniques managériales et la perception individuelle de la performance organisationnelle dans la pratique administrative. Différents outils de gestion privés font peu à peu leur apparition dans le secteur public. Mais pour que ces outils soient efficaces, les praticiens doivent les intégrer en tenant compte des exigences particulières liés à l'attachement des fonctionnaires à l'intérêt général.
In: International review of administrative sciences: an international journal of comparative public administration, Band 75, Heft 1, S. 53-78
ISSN: 1461-7226
During the last 20 years public sector reforms focused on the increase of organizational performance mainly by implementing managerial tools and methods. The one-sided, output-oriented reforms meet with criticism. In our study we focus on the links between employee attitudes, managerial measures, institutional factors and organizational performance. Therefore, three attitudinal constructs, public service motivation, organizational commitment and job satisfaction, are analysed. The study empirically tests the effects of these dimensions on perceived performance in the federal administration of Switzerland. The analysed data of 13,532 federal employees give insight into the importance of employee commitment to the public interest and the need for goal-oriented management techniques. The results are discussed in light of previous studies. Points for practitioners Public administration research raises more and more criticism against New Public Management reforms. This study, however, shows that there is an important link between managerial techniques and the individual perception of organizational performance in administrative practice. There are a range of private management tools immigrating into the public sector. But for the tools to be effective, practitioners need to integrate them with consideration of the specific requirements of the employee's commitment to the public interest.
In: International review of administrative sciences: an international journal of comparative public administration, Band 75, Heft 1, S. 53-78
ISSN: 0020-8523
Dieses Fachbuch hilft Personalverantwortlichen sowie Führungskräften und Beratern anhand von wissenschaftlichen Beiträgen und ausführlichen Fallbeispielen, sich im Wettbewerb um die besten Köpfe gut zu positionieren. Aufgrund demografischer Entwicklungen sinkt die Zahl qualifizierter Berufseinsteiger. Daher gilt es für Unternehmen, die zentralen Bedürfnisse und Erwartungen von Talenten zu erkennen und das eigene Arbeitsumfeld entsprechend zu gestalten. Die Praxisbeiträge aus international renommierten Top-Unternehmen zeigen auf, wie die für ein erfolgreiches Talent Management erforderlichen Prozesse und Strategien entwickelt und umgesetzt werden können. 20 Leitsätze fassen die wichtigsten Erkenntnisse zusammen. Die dritte Auflage enthält erstmalig aktuelle Beiträge aus der Karriereforschung und den Sportwissenschaften sowie vier vollständig neue Fallstudien. Der Inhalt • Talent Management aus Sicht der Wissenschaft • Erwartungen junger Talente an ihre Arbeitgeber • Talent Management in der Praxis: 11 Fallbeispiele Die Herausgeber Prof. Dr. Adrian Ritz ist Professor am Kompetenzzentrum für Public Management der Universität Bern sowie Vorsitzender der Wissenschaftlichen Kommission für öffentliche Betriebswirtschaftslehre des Verbands der Hochschullehrer für Betriebswirtschaftslehre. Prof. Dr. em. Prof. h. c. Dr. h. c. mult. Norbert Thom war Direktor des Instituts für Organisation und Personal (IOP) der Universität Bern. Er verfügt über umfangreiche Beratungserfahrungen im öffentlichen und privaten Sektor
In: Economie + Management
In: International journal of public sector management, Band 37, Heft 6, S. 789-804
ISSN: 1758-6666
PurposeThis article investigates different terms and concepts of paradox dimensions in Public Administration because these terms are often used interchangeably. The aim is to reveal the theoretically based macro-level concepts and establish a common ground for a shared dialogue about managing paradoxes in the field.Design/methodology/approachThis article uses a complementary review approach. First, a systematic literature review is executed to identify the macro-level paradox concepts and to capture their theoretical common ground. Second, the problematizing literature review aims to reflect Public Administration literature with literature from outside the field, mainly from Organization Studies and General Management.FindingsFor the most part, the macro-level paradox concepts in Public Administration are used to illustrate the context or situation of another research topic, rather than as standalone theories to be conceptually or empirically explored. In 63 out of 589 articles, we found a theoretical definition of the mentioned macro-level paradox concept. This definition refers mainly to the sources of paradoxical situations and focuses less on the decisions and reactions thereto. Based on the review findings, an analytical model for the management of paradoxical situations in the public sector is provided and applied, followed by recommendations for further research.Originality/valueThis article aims to combine the macro-level paradox concepts in Public Administration with the insights of Paradox Theory and reveals that paradoxes could be a core topic in the field. Scholars in Public Administration could approach paradoxical situations from their own perspective while simultaneously strengthening the field's identity by encouraging multiperspectivity.