Inklusion wie Intersektionalität sind Konzepte, die sich in der Erziehungswissenschaft großer Beliebtheit erfreuen, ermöglichen sie es doch, den Blick auf komplexe soziale Phänomene zu richten. Folgt man dem Vorschlag von einem 'weiten', sozialwissenschaftlich informierten Verständnis von Inklusion, dann bietet es sich auf den ersten Blick an, die Gemeinsamkeiten beider Konzepte in den Blick zu nehmen. Beide Konzepte interessieren sich für das Zusammenspiel von sozialen Differenzkategorien mit Blick auf soziale Ungleichheit. Beide betonen den sozialen Konstruktionscharakter von Differenz. Gleichwohl scheinen einige eigentümliche Anschlussprobleme zu existieren, die den Gegenstand des Beitrags bilden.
Auf die Bildungsorganisation Schule bezogene sozialwissenschaftliche Raumforschung richtet ihren Fokus häufig auf Bildungsraum im Sinne eines präfigurierten und (angeeigneten) physischen und/oder sozialen Raums, in den unterschiedliche Vorstellungen von Bildung und Erziehung durch Lehrpersonen und alle Planungsbeteiligten einfließen. Die Schule als Bildungs- und Lebensraum aus der Perspektive von Schüler*innen wird dahingegen selten in den Blick genommen. Vor diesem Hintergrund bemüht der Beitrag Zugänge zu Praktiken von Schüler*innen, die Aufschluss über die Herstellung von Inklusion/Exklusion in der Bildungsorganisation Schule ermöglichen. Im Rahmen des Beitrags werden Einblicke in die Rekonstruktion der habituellen Praktiken der Schüler*innen aus visuellem und sprachbasiertem Material des Forschungsprojekts "Raum räumen" gegeben.
Inklusion wie Intersektionalität sind Konzepte, die sich in der Erziehungswissenschaft großer Beliebtheit erfreuen, ermöglichen sie es doch, den Blick auf komplexe soziale Phänomene zu richten. Folgt man dem Vorschlag von einem 'weiten', sozialwissenschaftlich informierten Verständnis von Inklusion, dann bietet es sich auf den ersten Blick an, die Gemeinsamkeiten beider Konzepte in den Blick zu nehmen. Beide Konzepte interessieren sich für das Zusammenspiel von sozialen Differenzkategorien mit Blick auf soziale Ungleichheit. Beide betonen den sozialen Konstruktionscharakter von Differenz. Gleichwohl scheinen einige eigentümliche Anschlussprobleme zu existieren, die den Gegenstand des Beitrags bilden.
Part I: Theoretical perspectives -- Introductory reflections on new educational theory through ethnography / Jürgen Budde -- Educational ethnography in an age of technoculture: Exploring noise and glitch instead of fetishizing the new / Felicitas Macilchrist -- Using netnography for educational research in an age of technoculture: Rich, intimate and immersive / Rosetta Gambetti, Rob Kozinets -- Old and new varieties of materialism in ethnographic research: Ethnography matters / Tobias Röhl -- Multispecies ethnography in educational research: Changing perspective in animal-assisted education / Katharina Ameli -- Overcoming "intellectual aristocracy" through Bildung: A new look at the work of Wilhelm von Humboldt by bringing together the history of education and the history of ethnography / Ruprecht Mattig -- Improvisational action, creativity and art in times of crisis (or crisis of time): Is necessity the mother of invention? / Margit Schild -- Part II: Methodological perspectives -- Introductory reflections on new challenges for ethnographical research in educational practices / Georg Rissler -- Outline of a new practice-theoretical conception for ethnographic research of larger nexuses: Constellations ethnography / Jürgen Budde, Georg Rissler, Johanna Gessner -- Addressing the unseen, challenging visual difference: New perspectives in ethnographic research / Anke Wischmann, Valerie Riepe -- Elaborating new insights in transnational ethnographic collaborations: Opportunities and challenges / Magnus Frank, Anja Sieber Egger, Gisela Unterweger, Florian Weitkämper, Clemens Wieser, Susan Wright -- On the vulnerability of epistemological processes: How does 'the new' enter ethnography? / Juliane Engel, Anke Wischmann, Serafina Morrin, Mirja Silkenbeumer, Saskia Terstegen -- Process ontologies and the many potential ethnographies: New materialism's and shifting boundaries between humans, animals and things / Grit Höppner, Cornelia Schadler, Anna Wanka -- Part III: Empirical perspectives -- Introductory reflections on the new in empirical analyses / Anke Wischmann -- Autoethnographic explorations of (post-) Socialist childhood memories through storytelling: Migrating as and with children / Irena Kašparová, Susanne Ress -- Children, belonging and the new: Methodological perspectives on the relationship between construction and reconstruction / Anja Tervooren, Nicolle Pfaff.
This edited volume tackles the theoretical, empirical and methodological questions of how novelty can be determined in and through educational ethnographic research.
Responding to the increasing need for new and innovative methodological and theoretical foundations for the field, chapters draw on a variety of empirical, critically examined data sets such as observation protocols of pedagogical practice, digital communication and visual representations to bridge the gap between empirical and theoretical approaches, ultimately combining different traditions and discourses within educational ethnography. Collating perspectives and accounts from over 30 authors based in European centers of excellence such as Germany, the Czech Republic, Switzerland, Italy, Austria and Denmark, the book provides an epistemological reflection on what we can understand as 'new' in theoretical and methodological research.
This volume will be of use to researchers, academics and postgraduate students involved with research methods in education, ethnography and the theory of education more broadly. Those involved with research design, innovation and European research methods will also find the volume of use.
The Open Access version of this book, available at www.taylorfrancis.com, has been made available under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-No Derivatives (CC-BY-NC-ND) 4.0 license. Any third party material in this book is not included in the OA Creative Commons license, unless indicated otherwise in a credit line to the material. Please direct any permissions enquiries to the original rightsholder. We would like to thank the Europa-Universität Flensburg, the Fördergesellschaft der Uni Flensburg e.v. and the Research Centre for Education, Teaching, School and Socialization for financial support.