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Die Weiterentwicklung des Radarführungsdienstes: Die stille Revolution
In: Soldat und Technik: Strategie und Technik, Sicherheit, Band 41, Heft 4, S. 263-269
ISSN: 0038-0989
World Affairs Online
Die NATO-Integration des Radarführungsdienstes in den neuen Bundesländern
In: Soldat und Technik: Strategie und Technik, Sicherheit, Band 38, Heft 5, S. 303-305
ISSN: 0038-0989
World Affairs Online
Swiss workers' education movement
In: International labour review, Band 7, S. 959-965
ISSN: 0020-7780
Überwasserseekriegsführung in der Deutschen Marine
In: Europäische Sicherheit: Politik, Streitkräfte, Wirtschaft, Technik, Band 49, Heft 4, S. 20-27
ISSN: 0940-4171
World Affairs Online
Combining Value‐focused Thinking and Balanced Scorecard to Improve Decision‐making in Strategic Management
In: Journal of multi-criteria decision analysis, Band 23, Heft 5-6, S. 225-241
ISSN: 1099-1360
AbstractGoal orientation is key to strategic management. In this field, the Balanced Scorecard is one of the most widely used management tools. It structures a company's main objectives from different perspectives based on the strategy of the firm and uses performance indicators to measure the achievement of objectives and strategy. However, its method of creation is not theoretically sound. Value‐focused thinking is a decision‐making philosophy that fits perfectly with Balanced Scorecard creation. It provides methods and techniques for the identification and structuring of objectives that are suitable to systematically derive a scorecard from a means‐ends network. However, such a means‐ends network is often too complex for enduring use in strategic management. By adapting the network's structure to the Balanced Scorecard's layout, the profound and clear set of derived objectives and their measures serve as a reasonable basis for applying methods of multi‐criteria decision‐making in an organization.This paper aimed to outline a procedure that merges the Balanced Scorecard and value‐focused thinking by preserving each concept's strengths while eliminating their weaknesses. A six‐step process was developed theoretically and employed empirically in a case study. This process included (1) identifying objectives; (2) structuring objectives; (3) characterizing clusters of objectives; (4) formulating mission, vision, and strategy; (5) designing the scorecard; and (6) monitoring and adapting to change. On the basis of this approach, a Management Scorecard was produced that enabled strategy development and execution, put forth a clear and comprehensive means‐ends network, and visualized a company's most important objectives and their relationships structured through perspectives roughly following the Balanced Scorecard. It acts as a foundation for research to generalize and compare findings regarding goals of organizations. Our procedure demonstrates how scientific methods, such as value‐focused thinking, can yield benefits to practitioners' instruments, like the Balanced Scorecard, and how management tools can likewise improve scientific methods. Copyright © 2016 John Wiley & Sons, Ltd.
Service Value - theoretische Konzeptualisierung und empirische Exploration am Beispiel von Virtual-Reality-Games
In: Internet-Intermediäre und virtuelle Plattformen medienökonomisch betrachtet: Proceedings zur Jahrestagung der Fachgruppe Medienökonomie der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft 2021, Hamburg, S. 148-162
Virtual Reality (VR) nimmt in Bezug auf Nutzung und Erlöse einen immer wichtigeren Teil innerhalb des Videospielsegments ein. Die Videospielbranche hat sich als neuer Wirtschaftsbereich in der Medien- und Unterhaltungsbranche etabliert und zeichnet sich durch die Zusammenarbeit verschiedener Branchenakteure und deren Beziehungen aus. Eine genaue Beschreibung der Wertschöpfung in diesem Ökosystem ist allerdings noch nicht vorhanden. Die Service-Dominant Logic ist ein geeigneter Ansatz, um die Interaktion verschiedener Akteure bei der Schaffung von Wert holistisch zu untersuchen. Der Fokus einer Betrachtung von Wert als Service liegt auf dem Austausch von Leistungen zwischen Akteuren. Der wissenschaftliche Beitrag dieser Studie besteht neben der theoretischen Konzeptualisierung des Service Value in seiner empirischen Exploration im VR-Gaming-Kontext. Zudem sollen auch erste Erkenntnisse für die Operationalisierung des Service-Value-Konzepts geliefert werden. Insgesamt lässt sich durch die Exploration erkennen, dass eine eindeutige Interpretation der Schaffung von Service Value durch verschiedene Akteure im Service-Ökosystem nur kontextspezifisch möglich ist. Folglich ermöglicht diese Konzeptualisierung zukünftige quantitativ-empirische Forschung, die anwendungsspezifisch neue Erkenntnisse hinsichtlich eines multiattributiven Service-Value-Konzepts generiert, um im medienökonomischen Sinn handlungsfähig und innovativ zu sein.