Karrierewege von FWF-ProjektleiterInnen an der Universität Wien
In: Universität - Politik - Gesellschaft, S. 697-722
6 Ergebnisse
Sortierung:
In: Universität - Politik - Gesellschaft, S. 697-722
In: Evaluation review: a journal of applied social research, Band 30, Heft 4, S. 430-450
ISSN: 1552-3926
Evaluation of teaching at universities is traditionally realized in terms of student ratings. Curriculum evaluation is rarely done in a systematic manner. More often, the emphasis is placed on a particular aspect, which is only of little help in terms of modifying education. A very prominent example is that of medical education. Here, evaluations of curricula primarily focus on new curricula by contrasting them to traditional ones. The article at hand deals with a different evaluation approach, in which five phases have to be considered and contrasting results to other teaching formats are not the main focus. In this article, the authors concentrate on the first phase (baseline evaluation) of the systematic evaluation of a medical curriculum. They describe several challenges of such an evaluation approach and illustrate the strategies used to overcome them. In addition, associated relevant empirical findings from this evaluation study are presented.
In: Die deutsche Schule: DDS ; Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Bildungspolitik und pädagogische Praxis, Band 103, Heft 4, S. 381-392
ISSN: 0012-0731
In: European psychologist, Band 13, Heft 3, S. 180-187
ISSN: 1878-531X
For intervention programs that are applied in natural settings, randomization often is difficult or impossible to achieve. If treated individuals are compared with individuals from a nonrandomized comparison group, the inference of causality can be biased. Similar distributions in the relevant characteristics of the treatment and the comparison groups cannot be expected. To adjust between-group comparisons for preexisting differences, this article proposes a simple matching procedure. This procedure involves pairing of treatment and comparison individuals based on observable characteristics, using Euclidean distance scores. Application of the proposed Euclidean-distance matching (EuM) procedure to data from the Viennese E-Lecturing (VEL) project yields satisfying results. Possible generalizations and applications of the EuM procedure are discussed.
In: European psychologist: official organ of the European Federation of Psychologists' Associations (EFPA), Band 13, Heft 3
ISSN: 1016-9040
In: 650 Jahre Universität Wien – Aufbruch ins neue Jahrhundert
Intro -- Title Page -- Copyright -- Table of Contents -- Body -- Mitchell G. Ash und Josef Ehmer: Universität, Politik, Gesellschaft. Allgemeine Einleitung -- Teilband 1: Die Universität Wien als Ort der Politik seit 1848 -- Teilband 2: Universität und Gesellschaft -- Teilband 1: Universität - Politik (Hg. Mitchell G. Ash) -- I. Die Universität Wien als Ort der Politik seit 1848 -- Mitchell G. Ash: Die Universität Wien in den politischen Umbrüchen des 19. und 20. Jahrhunderts -- Einleitung -- 1848 -- Alma Mater auf den Barrikaden - Vom Aufbruch zur Freiheit zur Niederlage -- Die Universitätsreform - eine grundlegende Neuerung im Zeichen des Neo-Absolutismus -- 1918 -- Vom Ersten Weltkriege zur Ersten Republik -- Das Ende und der schwierige Anfang der Republik -- Der Kampf um die revolutionäre Umwandlung der Universität 1918-1920 -- Der Kampf um den wirtschaftlichen Bestand der Universität -- Wandlung der personellen Zusammensetzung der Universität - kleiner Elitentausch unter den Lehrenden -- Der Kampf um den "deutschen Charakter" der Universität -- Der Kampf um die Schulreform -- Zwischenfazit -- 1933-1934 -- Gewaltsamer Aufstieg der NS-Studentenschaft -- Folgen der Wirtschaftskrise -- Entlassungen und Zwangspensionierungen von Lehrenden -- Relegierung und Disziplinierung von Studierenden -- Einrichtung in der Diktatur -- 1938 -- Die Vertreibungen der Lehrenden und Lernenden und ihre Folgen -- Die Machtübernahme an der Hochschule - die Einführung der "Führeruniversität" 1938-1940 -- Wandlungen im Studium wie im studentischen Alltag -- Ideologische Angebote und Ressourcenmobilisierungen -- Wissenschaften und Wissenschaftler in politischen Kernprojekten des Nationalsozialismus -- 1945 -- Die Wiedereröffnung der Universität und die Wiederherstellung ihres rechtlichen Status im politischen Kontext.