Multivariate Analysen zeigen, dass der Zugang und die interne Funktionsverteilung in der Freiwilligenarbeit in hohem Maße durch die Ressourcenausstattung der Individuen geprägt sind. So tragen die Mechanismen der sozialen Schließung und Hierarchisierung auch in diesem Handlungsfeld zu einer Verfestigung gesellschaftlicher Ungleichheit bei.
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Paul Rameder widmet sich der Frage, in welcher Form und in welchen Bereichen die Freiwilligenarbeit einen Beitrag zur Genese und Reproduktion sozialer Ungleichheiten leistet. Durch die Aura der Freiwilligkeit und Uneigennützigkeit entziehen sich die sozial nachteiligen Effekte der Freiwilligenarbeit der öffentlichen Wahrnehmung und expliziten Kritik. Die multivariaten Analysen von Mikrozensusdaten aus Österreich zeigen, dass der Zugang zur Freiwilligenarbeit in hohem Maße durch die Ressourcenausstattung der Individuen geprägt ist. Auch die Funktionsverteilung innerhalb der Freiwilligenarbeit reproduziert die ungleichen sozialen Machtverhältnisse. So tragen die Mechanismen der sozialen Schließung und Hierarchisierung auch in den Feldern der Freiwilligenarbeit zu einer Verfestigung gesellschaftlicher Ungleichheiten bei.#«Für die Debatte um die Möglichkeiten und Grenzen dessen, was Freiwilligenarbeit vermag, ist die Studie [.] ein wertvoller, empirisch fundierter Beitrag, der hoffentlich seinen Niederschlag in evidenzbasierter einschlägiger Politik findet.» (Laura Sturzeis, socialnet 8/2016)
In: Nonprofit and voluntary sector quarterly: journal of the Association for Research on Nonprofit Organizations and Voluntary Action, Band 48, Heft 6, S. 1162-1185
Numerous studies demonstrate the effectiveness of university-based community service programs on students' personal, social, ethical, and academic domains. These effects depend on both, the characteristics of students enrolled and the characteristics of the programs, for instance whether they are voluntary or mandatory. Our study investigates whether effects of voluntary service programs are indeed caused by the service experience or by prior self-selection. Using data from a pre–post quasi-experimental design conducted at a public university in Europe and taking students' socioeconomic background into account, our findings on self-efficacy, generalized trust, empathic concern, and attributions for poverty show that there are no participation effects. Instead, students who join in community service differ significantly from nonparticipants with regard to almost all investigated domains a priori, indicating strong self-selection. Our results underline the importance of structured group reflection, most notably with regard to attitude-related topics.
In: Nonprofit and voluntary sector quarterly: journal of the Association for Research on Nonprofit Organizations and Voluntary Action, Band 48, Heft 2_suppl, S. 103S-122S
This article investigates spontaneous volunteering during the social crisis referred to as the "European 2015 refugee crisis." The situation was politically controversial and the vacuum in humanitarian aid was filled by civil society, including large numbers of spontaneous volunteers (SVs). Based on empirical research, we analyzed the responses and the experiences of SVs working under the auspices of civil society organizations and derived management implications. The findings show that the environment of spontaneous volunteering in social crises differs from that in natural disaster situations. SVs partly substitute official response systems and this results in a high degree of self-organization. Thus, "structured self-organization," that is finding a suitable complementary relationship between self-organization and coordination, is crucial for the efficiency of SVs' work, and their satisfaction, well-being, and commitment. Structured self-organization requires (a) fluid structures that enable autonomy, (b) orienting framework conditions, and (c) resources for care and coordination.