Rus - Ukraine - Russia: scenes from the cultural history of Russian religiosity
In: Václav Havel series
9 Ergebnisse
Sortierung:
In: Václav Havel series
In: Osteuropa, Band 63, Heft 10, S. 145-194
ISSN: 0030-6428
Erste Spuren einer Verarbeitung homosexueller Erfahrung finden sich in der tschechischen Literatur in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts. Zu dieser Zeit sublimieren die Autoren ihre Gefühle, verstecken sich hinter Masken und senden allenfalls verborgene Signale. Noch Otokar Březina, der wichtigste Autor des tschechischen Symbolismus, und der Expressionist und Surrealist Richard Weiner wählen diesen Weg. Einen anderen Weg beschritt erstmals Jiří Karásek ze Lvovic, der Homosexualität nicht mehr maskiert, sondern stilisiert, indem er sie in die Antike projiziert. Für den zeitgenössischen Lyriker Jiří Kuběna sind die Antike und das Mittelalter keine Kulissen mehr, die es ermöglichen, das Unaussprechliche auszusprechen. Er thematisierte, wie auch Václav Jamek, bereits zu Zeiten des kommunistischen Regimes seine Homosexualität ganz offen. Erscheinen konnte beider Werk daher erst nach 1990, als auch eine literarisch eher zweifelhafte (Selbst) Befreiungsliteratur aufblühte. (Osteuropa (Berlin) / SWP)
World Affairs Online
In: East European politics and societies: EEPS, Band 24, Heft 3, S. 353-378
ISSN: 1533-8371
The religious thought of Václav Havel is examined in the context of Czech and American intellectual and spiritual traditions. The line begins with the worldview canonized by T. G. Masaryk. Masaryk drew inspiration from the American tradition of religious thought, rooted in the Enlightenment deistic interpretation of Christianity, embodied in Unitarianism. It was this line of thought that was passed down to Václav Havel by his father V. M. Havel. Masaryk's "Unitarian" style of thinking about religion was developed by Havel in his Letters to Olga. During the 1970s, this influence merges with another intellectual stream, the "Kampademia" group. This line of thought combines Patočka's tradition of phenomenology with new philosophical approaches to Catholicism and stimulated by the American "New Science". According to Masaryk's "enlightened" and "Unitarian" tradition, old religion, expressed with the aid of rituals, was to be surpassed and replaced by a "scientific" and "progressive" religion. For the tradition of Kampademia, on the other hand, it is this old religion, with its myths and rituals, that should be revived. Thus, Havel takes seriously the basis of all ancient spiritual traditions—Christian, Jewish, "heathen," hermetic. It is in this public and symbolic appeal to "old" religious traditions before the eyes of a secular Czech society, this readiness to learn from the experiences of other traditions, and the declared humility to not attempt a synthesis of these traditions (as according to "classic" New Age) that Havel's primary contribution to the spiritual thought of the present can be found.
In: East European politics and societies and cultures: EEPS, Band 24, Heft 3, S. 353-379
ISSN: 0888-3254