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Die Wahrnehmung von fließgewässerbezogenen "Ökosystemleistungen" und Konfliktpotenzialen am Fallbeispiel "Flusslandschaft Enns"
In: Österreichische Wasser- und Abfallwirtschaft, Band 65, Heft 11-12, S. 418-428
ISSN: 1613-7566
Initiating transdisciplinarity in academic case study teaching: Experiences from a regional development project in Salzburg, Austria
In: International journal of sustainability in higher education, Band 7, Heft 3, S. 293-308
ISSN: 1758-6739
PurposeThe purpose of this paper is to describe experiences with the initiation of transdisciplinarity in academic case study teaching with special reference to regional planning, based on the case study "Leben 2014 (Life 2014) – perspectives for regional development in the national park region Ober‐pinz‐gau, Salzburg".Design/methodology/approachThe methodology used, was the evaluation of process steps of the project, based on the general project concept, protocols and questionnaires.FindingsA key for successful transdisciplinary cooperation is the integration of non‐academic actors at an early stage of the project. Important principles are the implementation of a structure of communication and networking in the case study region and the definition of rules of collaboration. The establishment of personal relations and network building is indispensable in order to guarantee a constant and broad exchange between all participants. Joint decision‐making processes are essential for stable cooperation, which includes a joint problem definition process at the outset of the case‐study phase as well as joint responsibility for decisions and joint ownership of ideas during and after the case‐study phase.Practical implicationsTransdisciplinarity in case‐study teaching also requires thorough preparation of academics. A constant discussion of different approaches to inter‐ and transdisciplinarity, the adaptation of existing conceptual frameworks to the specific requirements of the current case, the building of a committed teaching team and joint teaching of classes are all important. The careful selection of students and their specific preparation with respect to methodology and content are prerequisites for a successful outcome of a transdisciplinary case study.Originality/valueThe paper describes the experience of initiating transdisciplinarity in academic case study teaching.
Biosphere Reserve for All: Potentials for Involving Underrepresented Age Groups in the Development of a Biosphere Reserve through Intergenerational Practice
In: Environmental management: an international journal for decision makers, scientists, and environmental auditors, Band 62, Heft 3, S. 429-445
ISSN: 1432-1009
Experiences and meanings of leisure for members of the Turkish and Chinese communities in Vienna, Austria
In: World leisure journal: official journal of the World Leisure Organisation, Band 57, Heft 3, S. 196-208
ISSN: 2333-4509
APCC Special Report: Strukturen für ein klimafreundliches Leben
Die Klimakrise betrifft uns alle - Doch wie kann ein klimafreundliches Leben für alle erreicht werden? Zahlreiche wissenschaftliche Sachstandsberichte bestätigen schon lange den umfassenden Handlungsbedarf, um die Klimaziele zu erreichen. Dieser betrifft alle Lebensbereiche: von Arbeit und Pflege über Wohnen bis zu Mobilität, Ernährung und Freizeit. Doch wie verwirklicht man solch eine Transformation? Der Bericht unterstreicht, dass die Möglichkeiten, klimafreundlich zu leben, wesentlich durch Strukturen vorgegeben ist. Die vorherrschenden Appelle an das verantwortungsbewusste individuelle Verhalten Einzelner und Aufrufe zu nachhaltigem Konsum werden in ihren Wirkungen überschätzt. Entsprechend ist die Kernbotschaft des Berichts, die gemeinsame Gestaltung von Strukturen für ein klimafreundliches Leben ins Zentrum der Klimapolitik zu stellen. Daher gibt das Buch Antworten auf folgende Fragen: Wie können Rahmenbedingungen so gestaltet werden, dass ein klimafreundliches Leben für jeden selbstverständlich oder zumindest erleichtert wird? Welchen Beitrag können die verschiedenen gesellschaftlichen Akteure leisten? Was bedeutet dies für Recht und Governance, die Wirtschaft, Globalisierung und das Finanzsystem? Können Medien einen Beitrag dazu leisten? Welche Rolle haben Ungleichheit, soziale Sicherung und Raumplanung und welche Infrastrukturen sind notwendig? Dieses Open Access Buch ist das Ergebnis eines umfassenden wissenschaftlichen Erstellungsprozesses, der sich an der Arbeitsweise des Weltklimarates IPCC orientierte: mehr als 80 Autor_innen analysierten die aktuelle wissenschaftliche Literatur zur Gestaltung von Strukturen für ein klimafreundliches Leben. Dazu wurden über 2000 Literaturquellen ausgewertet. Zur Absicherung der Qualität wurden die Ergebnisse der Autor_innen von in etwa 180 Expert_innen und circa 100 Stakeholdern in mehreren Runden begutachtet. Der innovative Zugang und die bisher wenig aufgegriffenen Themenfelder machen das Buch zu einem Standardwerk für die Klimaforschung im deutschsprachigen Raum.
Evaluating the management effectiveness of protected areas in Mongolia using the management effectiveness tracking tool
In: Environmental management: an international journal for decision makers, scientists, and environmental auditors, Band 63, Heft 2, S. 249-259
ISSN: 1432-1009
Kapitel II: Summary for Policymakers
In: In: APCC Special Report: Strukturen für ein klimafreundliches Leben (APCC SR Klima-freundliches Leben) [Görg, C., V. Madner, A. Muhar, A. Novy, A. Posch, K. Steininger, and E. Aigner (Hrsg.)]. Springer Spektrum: Berlin/Heidelberg, Forthcoming
SSRN
Kapitel IV: Technical Summary
In: In: APCC Special Report: Strukturen für ein klimafreundliches Leben (APCC SR Klima-freundliches Leben) [Görg, C., V. Madner, A. Muhar, A. Novy, A. Posch, K. Steininger, and E. Aigner (eds.)]. Springer Spektrum: Berlin/Heidelberg, Forthcoming
SSRN