Widowhood, Socio-Economic Status, Health and Wellbeing in Low and Middle-Income Countries
In: The journal of development studies, Band 51, Heft 10, S. 1374-1388
ISSN: 1743-9140
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In: The journal of development studies, Band 51, Heft 10, S. 1374-1388
ISSN: 1743-9140
In: The journal of development studies: JDS, Band 51, Heft 10, S. 1374
ISSN: 0022-0388
In: The journal of development studies: JDS
ISSN: 0022-0388
World Affairs Online
In: Internationale Revue für soziale Sicherheit, Band 65, Heft 4, S. 59-79
ISSN: 1752-1726
AuszugIn diesem Artikel beurteilen wir die Wirksamkeit von Rentenbereitstellung und Krankenversicherung für die Krankheitsprävention bei älteren Menschen in Entwicklungsländern. Wir behaupten, dass in den Sozialschutzagenden bis vor kurzem der Prävention von Gesundheitsrisiken zu wenig Aufmerksamkeit gewidmet und stattdessen das Schwergewicht auf die Verringerung der Einkommensarmut durch Geldtransfers gelegt worden ist. Im vorliegenden Beitrag wird gezeigt, dass wenige zuverlässige Beweise vorliegen, aus denen sich ableiten ließe, dass die Bereitstellung von Rentenleistungen für ältere Menschen deren Gesundheitszustand verbessert, und dass dieses Ergebnis daher von den Entscheidungsträgern nicht als gesichert vorausgesetzt werden sollte. Wir befassen uns anschließend damit, wie die Einbeziehung älterer Menschen in Krankenversicherungssysteme deren Gesundheit beeinflusst und gehen konkret auf die Ergebnisse bei Bluthochdruck ein. Unter Bezugnahme auf die erst seit kurzem verfügbaren Daten von der Weltgesundheitsorganisation für Ghana, Mexiko und Südafrika wird gezeigt, dass sich ältere Menschen, die über eine Krankenversicherung verfügen, Gesundheitsproblemen wie Bluthochdruck mit geringfügig grösserer Wahrscheinlichkeit bewusst sind, und dass sie diese höchstwahrscheinlich unter Kontrolle haben. Dessen ungeachtet wird die überwiegende Mehrheit älterer Menschen mit Bluthochdruck — ob versichert oder nicht versichert — nicht wirksam behandelt. Es zeigt sich, dass die hauptsächlichen Hindernisse zur Behandlung vorallem mit dem Bewusstsein und Leistungsangebot zu tun haben und weniger mit den Finanzen. Folglich hängt die Fähigkeit von Renten‐ oder Krankenversicherungen, zu besseren Gesundheitsergebnissen älterer Menschen in solchen Ländern wie auch in ländlichen Gebieten beizutragen, stark von der Gesundheitserziehung, von medizinischen Untersuchungen und einem geeigneten Leistungsangebot ab. Diese Interventionen sollten als ein integraler Bestandteil von Standard‐Sozialschutzstrategien betrachtet werden und nicht in Ergänzung zu diesen. In der Praxis werden jedoch Sozialschutz und Gesundheitsförderung weiterhin als fast vollständig separate Bereiche behandelt, und müssen daher als substanzielle institutionelle Hindernisse zur Entwicklung kombinierter Interventionen angesehen werden.
In: La revista internacional de seguridad social, Band 65, Heft 4, S. 59-78
ISSN: 1752-1734
Resumen Este artículo evalúa con qué eficiencia las pensiones y el seguro de enfermedad previenen los problemas de salud de las personas mayores en los países en desarrollo. Hasta hace poco los programas de protección social no prestaban la atención suficiente a la prevención de los riesgos de enfermedad y, en su lugar, se centraban en la reducción de la pobreza a través de transferencias monetarias. El artículo señala que existen pocas pruebas fiables de que el pago de pensiones a las personas mayores mejore su salud y que los responsables de políticas no deberían dar por sentados estos efectos. Más adelante aborda el efecto que ejerce la cobertura de los regímenes de seguro de enfermedad en la situación sanitaria de las personas mayores, con particular referencia a la hipertensión. A partir de datos de la Organización Mundial de la Salud recientemente disponibles sobre Ghana, México y Sudáfrica se desprende que las personas mayores con un seguro de enfermedad tienen probabilidades ligeramente superiores de estar al tanto de afecciones como la hipertensión y son más propensos a su tratamiento. No obstante, aseguradas o no, la gran mayoría de las personas mayores con hipertensión no se somete a un tratamiento eficaz. Las observaciones muestran que los principales obstáculos para el tratamiento tienen que ver con la conciencia que las personas puedan tener de su propio estado de salud junto con la accesibilidad al suministro de servicios y no tanto con cuestiones financieras. Por consiguiente, la capacidad de las pensiones o del seguro de enfermedad de mejorar la situación sanitaria de las personas mayores en dichos países, en particular en las zonas rurales, depende en gran parte de la educación sanitaria, de los exámenes médicos y de la prestación adecuada de servicios de salud. Estas medidas deben considerarse parte integrante —y no complementaria— de las estrategias corrientes de protección social. Sin embargo, en la práctica, la protección social y la promoción de la salud siguen tratándose como esferas casi totalmente separadas. Esto genera importantes barreras institucionales para el proyecto de medidas mixtas.
In: Revue internationale de sécurité sociale, Band 65, Heft 4, S. 59-79
ISSN: 1752-1718
RésuméDans cet article, nous évaluons dans quelle mesure le versement de pensions et l'assurance‐maladie permettent de prévenir les problèmes de santé au sein de la population âgée des pays en développement. Nous avançons que, jusqu'à une période récente, les grandes orientations définies en matière de protection sociale n'accordaient pas suffisamment de place à la prévention des risques pour la santé, donnant la priorité à la réduction de la pauvreté monétaire au moyen de transferts monétaires. Nous montrons que les responsables de l'action publique ne doivent pas partir du principe que l'octroi d'une pension de retraite se traduit systématiquement par une amélioration de l'état de santé des personnes âgées parce que peu de données valident ce postulat. Nous examinons ensuite les effets de l'extension des régimes d'assurance maladie aux personnes âgées sur leur santé, en nous intéressant plus particulièrement à l'hypertension. Nous indiquons, en nous appuyant sur de nouvelles données relatives au Ghana, au Mexique et à l'Afrique du Sud recueillies par l'Organisation mondiale de la santé, que les personnes âgées couvertes par une assurance‐maladie n'ont guère plus de chances que leurs homologues non assurées d'être conscientes de souffrir d'une affection comme l'hypertension et de bénéficier d'un traitement efficace. Néanmoins, qu'elle soit ou non couverte par une assurance‐maladie, la grande majorité de la population âgée atteinte d'hypertension ne bénéficie pas d'un traitement efficace. Ces difficultés d'accès aux soins sont davantage liées au fait que les personnes âgées n'ont pas conscience de leurs problèmes de santé et à des carences au niveau de l'offre de soins plutôt qu'à des obstacles financiers. Par conséquent, dans les pays en développement, notamment dans les zones rurales, les régimes de retraite ou d'assurance‐maladie ne peuvent induire une amélioration de l'état de santé des personnes âgées que s'ils s'accompagnent de programmes d'éducation pour la santé et de dépistage, et si l'offre de soins est adaptée. De surcroît, ces mesures doivent faire partie intégrante des stratégies de protection sociale classiques et non être conçues comme complémentaires de ces stratégies. Or, dans la pratique, la protection sociale et la promotion de la santé sont encore considérées comme des sphères presque entièrement distinctes l'une de l'autre, si bien que la mise au point de mesures globales se heurte à d'importantes barrières institutionnelles.
In: International Social Security Review, Band 65, Heft 4, S. 51-68
SSRN
In: The European journal of development research, Band 29, Heft 4, S. 827-842
ISSN: 1743-9728
World Affairs Online
In: The European journal of development research, Band 29, Heft 4, S. 827-842
ISSN: 1743-9728
South Africa implemented legislation in June 2016 mandating maximum sodium (Na) levels in processed foods. A pre-post impact evaluation assessed whether the interim legislative approach reduced salt intake and blood pressure. Baseline Na intake was assessed in a nested cohort of the WHO Study on global AGEing and adult health (WHO-SAGE) Wave 2 (Aug-Dec 2015). 24-hour urine samples were collected in a random subsample (n = 1,299; of which n = 750 were considered valid (volume ≥ 300 mL and creatinine ≥ 4 mmol/day (women) or ≥ 6 mmol/day (men))). Follow-up urine samples were collected in Wave 3 (Jun 2018-Jun 2019), with replacements included for those lost to follow-up (n = 1,189; n = 548 valid). In those aged 18 − 49y, median salt intake was 7.8 (4.7, 12.0) g/day in W2 (n = 274), remaining similar in the W3 sample (7.7 (4.9, 11.3) g salt/day (n = 92); P = 0.569). In older adults (50 + y), median salt intake was 5.8 (4.0, 8.5) g/day (n = 467) in W2, and 6.0 (4.0, 8.6) g/day (n = 455) in W3 (P = 0.721). Controlling for differences in background characteristics, overall salt intake dropped by 1.15 g/day (P = 0.028). 24hr urinary Na concentrations from a countrywide South African sample suggest that salt intakes have dropped during the interim phase of mandatory sodium legislation. Further measurement of population level salt intake following stricter Na targets, enforced from June 2019, is necessary.
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Objectives Universal salt iodization has been adopted by many countries to address iodine deficiency. More recently, salt-reduction strategies have been widely implemented to meet global salt intake targets of 9 g/d. Results In Ghana, median sodium excretion indicated a salt intake of 10.7 g/d (interquartile range [IQR] = 7.6), and median UIE was 182.4 µg/L (IQR = 162.5). In SA, both values were lower: median salt = 5.6 g/d (IQR = 5.0), median UIE = 100.2 µg/L (IQR = 129.6). UIE differed significantly across salt intake categories (P < 0.001) in both countries, with positive correlations observed in both—Ghana: r = 0.1501, P < 0.0011; South Africa: r = 0.4050, P < 0.0001. Participants with salt intakes <9 g/d in SA did not meet the World Health Organization's recommended iodine intake of 150 µg/d, but this was not the case in Ghana. Conclusions Monitoring and surveillance of iodine status is recommended in countries that have introduced salt-reduction strategies, in order to prevent reemergence of iodine deficiency. ; ISSN:0899-9007 ; ISSN:1873-1244
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INTRODUCTION: Prior studies have revealed the increasing prevalence of obesity and its associated health effects among ageing adults in resource poor countries. However, no study has examined the long-term and economic impact of overweight and obesity in sub-Saharan Africa. Therefore, we quantified the long-term impact of overweight and obesity on life expectancy (LE), quality-adjusted life years (QALYs) and total direct healthcare costs. METHODS: A Markov simulation model projected health and economic outcomes associated with three categories of body mass index (BMI): healthy weight (18.5≤BMI <25.0); overweight (25.0≤BMI < 30.0) and obese (BMI ≥30.0 kg/m(2)) in simulated adult cohorts over a 50-year time horizon from age fifty. Costs were estimated from government and patient perspectives, discounted 3% annually and reported in 2017 US$. Mortality rates from Ghanaian lifetables were adjusted by BMI-specific all-cause mortality HRs. Published input data were used from the 2014/2015 Ghana WHO Study on global AGEing and adult health data. Internal and external validity were assessed. RESULTS: From age 50 years, average (95% CI) remaining LE for females were 25.6 (95% CI: 25.4 to 25.8), 23.5 (95% CI: 23.3 to 23.7) and 21.3 (95% CI: 19.6 to 21.8) for healthy weight, overweight and obesity, respectively. In males, remaining LE were healthy weight (23.0; 95% CI: 22.8 to 23.2), overweight (20.7; 95% CI: 20.5 to 20.9) and obesity (17.6; 95% CI: 17.5 to 17.8). In females, QALYs for healthy weight were 23.0 (95% CI: 22.8 to 23.2), overweight, 21.0 (95% CI: 20.8 to 21.2) and obesity, 19.0 (95% CI: 18.8 to 19.7). The discounted total costs per female were US$619 (95% CI: 616 to 622), US$1298 (95% CI: 1290 to 1306) and US$2057 (95% CI: 2043 to 2071) for healthy weight, overweight and obesity, respectively. QALYs and costs were lower in males. CONCLUSION: Overweight and obesity have substantial health and economic impacts, hence the urgent need for cost-effective preventive strategies in the Ghanaian population.
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