Soziale Bewegungen des 20.Jahrhunderts und ihr Spiegel im Lied
In: Unterrichtspraxis: Beilage zu "Bildung und Wissenschaft" der Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft Baden-Württemberg, Band 35, Heft 2 (in Heft 3/2001 B&W), S. 9-16
ISSN: 0178-0786
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In: Unterrichtspraxis: Beilage zu "Bildung und Wissenschaft" der Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft Baden-Württemberg, Band 35, Heft 2 (in Heft 3/2001 B&W), S. 9-16
ISSN: 0178-0786
In: Neue Musikzeitung: NMZ ; mit den offiziellen Mitteilungen des Verbandes Deutscher Musikschulen und der Jeunesses Musicales. Allgemeine Ausgabe, Band 47, Heft 11
ISSN: 0944-8136
In: Unterrichtspraxis: Beilage zu "Bildung und Wissenschaft" der Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft Baden-Württemberg, Band 27, Heft 4, S. 31-32
ISSN: 0178-0786
In: Unterrichtspraxis: Beilage zu "Bildung und Wissenschaft" der Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft Baden-Württemberg, Band 27, Heft 3, S. 21-23
ISSN: 0178-0786
In: Unterrichtspraxis: Beilage zu "Bildung und Wissenschaft" der Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft Baden-Württemberg, Band 26, Heft 1-2, S. 7-10
ISSN: 0178-0786
In: Unterrichtspraxis: Beilage zu "Bildung und Wissenschaft" der Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft Baden-Württemberg, Band 34, Heft 2, S. 9-11
ISSN: 0178-0786
In: Unterrichtspraxis: Beilage zu "Bildung und Wissenschaft" der Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft Baden-Württemberg, Band 34, Heft 2, S. 12-16
ISSN: 0178-0786
In: Unterrichtspraxis: Beilage zu "Bildung und Wissenschaft" der Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft Baden-Württemberg, Band 32, Heft 3, S. 17-24
ISSN: 0178-0786
In: Aktuelle Fragen der Sozialpädiatrie Band 2
In: Programmbereich Medizin
Kultur- und traumasensibles Eltern-Coaching, um insbesondere kleinere Kinder nach Fluchterfahrung zu unterstützen und erfolgreich zu integrieren. In der Altersgruppe von 0 bis 14 Jahren weisen fast die Hälfte der Kinder mit Fluchterfahrung eine psychische Erkrankung auf, davon 30% eine Posttraumatische Belastungsstörung (PTBS). Im Rahmen eines Kooperationsprojektes wurde daraufhin eine Interdisziplinäre Sprechstunde für Kinder mit Fluchthintergrund (ISKF) von Kinder-ärzt*innen, Psycho-logischen bzw. Kinder- und Jugendpsychothera-peut*innen und Kinder- und Jugendpsychiater*innen entwickelt. Aus diesem erfolgreichen Konzept heraus haben die Autor*innen ein Manual mit umfangreichem Hintergrundwissen, Checklisten und psychoedukativen Unterlagen für Eltern(-gruppen) von 3- bis 6-jährigen Kindern entwickelt. Unter Berücksichtigung der kulturellen Verschiedenheiten, Prioritäten und Besonderheiten in Bezug auf Kindererziehung ermöglichen die Gesprächsvorlagen in einfacher Sprache und Bebilderung einen informativen, aber niedrigschwelligen Zugang, mit klaren Aussagen zu kindlichen Gesundheitsaspekten. Fallbeispiele lenken zum einen den Blick auf mögliche Fallstricke, die durch mangelndes Wissen oder Desinformation bei ersten Begegnungen, Behandlung und Integration entstehen können. Zum anderen verweisen die Autor*innen auf die Potentiale und Kompetenzen von Familien mit Fluchterfahrungen, um diese für gemeinsames (Er-)Leben und Integration zu nutzen. Ziel ist es vor allem, kindliche Entwicklungsverzögerungen rechtzeitig zu erkennen und eine Inklusion und Teilhabe frühestmöglich zu erreichen, um Kinder mit Flucht- und Migrationserfahrung erfolgreich in die Gesellschaft zu integrieren. Die Arbeitsmaterialien zu diesem Buch können nach erfolgter Registrierung von der Hogrefe Website heruntergeladen werden
In: Aktuelle Fragen der Sozialpädiatrie Band 1
In: Journal of refugee studies, Band 34, Heft 2, S. 2466-2477
ISSN: 1471-6925
Abstract
More than 1 million Syrian refugees have sought asylum in Europe since 2011. Disastrous conditions in their country and an arduous flight increased the risk for the emergence of physical and mental problems, especially in children. We performed a comprehensive medical and psychological examination in 96 Syrian refugee children aged 0–14 years in a German reception camp. Parents were interviewed and answered questions on health, flight and living conditions. In the children, we found most frequently somatic and in particular dental problems, incomplete immunization state and mental disorders. Post-traumatic stress disorder (PTSD) was diagnosed in 30.2 per cent of the children. Fifty-seven per cent of the parents reported somatic complaints; most of them were neurological (e.g. headache) and sleep disorders. Syrian refugee children show a significant rate of PTSD, somatic disorders and incomplete immunization state. The separation from family members during flight and physical complaints of the parents were identified as risk factors for PTSD in the children of our study. Early combined acute and preventive health-care management for children and their parents is indicated.
In: Internet interventions: the application of information technology in mental and behavioural health ; official journal of the European Society for Research on Internet Interventions (ESRII) and the International Society for Research on Internet Interventions (ISRII), Band 35, S. 100700
ISSN: 2214-7829
BACKGROUND Paediatric Neurology (PN) is a discipline focused on diagnosis, comprehensive management and research into diseases of the central and peripheral nervous system from fetal life to transition into adulthood. The European Paediatric Neurology Society first designed and published the European PN training programme in the European Paediatric Neurology Syllabus in 2002. This was important in gaining recognition for the sub-specialty from the European Academy of Paediatrics and the European Academy of Neurology and in 2003 PN was recognized as a sub-specialty of paediatrics and neurology by the Board of the European Union of Medical Specialties. In 2004, the EPNS founded the Committee of National Advisors (CNA) that comprised representatives from national Paediatric Neurology societies, in order to further enhance Europe wide standards in training and practice., The EPNS Training Advisory Board (TAB) offers nation specific advice/support to PN societies on developing training and care systems. In 2019, the 2nd revision of the Paediatric Neurology Syllabus was approved by the EPNS Board and CNA. We aim to give an overview of the training of Paediatric Neurology (PN) specialists (i.e. Paediatric Neurologists), the relevant professional bodies and the current practice of Paediatric Neurology in Europe, as defined geographically by the World Health Organization. METHODS A structured online data collection form was completed by CNA representatives from European countries. The data included training routes and structure of training, epidemiological data, nature of professional societies, organization of Paediatric Neurology care, research, academic life and recognition of the specialty. RESULTS Data was collected from 43 European countries of which 38 have a national PN Society. In 10 (6 European Union (EU) and 4 non-EU countries) PN is recognized as a core specialty. In 26 countries PN is recognized as a sub-specialty of Paediatrics, Neurology or both (15 EU-11 non-EU). PN is not recognized as a core or sub-specialty in 7 countries (4 EU and 3 non-EU). In 35 countries paediatric neurologists begin their training from Paediatrics, but in 19 countries PN training from Neurology is also possible or the preferred route. Training in PN differs, but in over 50% of countries the three main training modules named in the 2019 2nd revision of the European PN Syllabus (PN, Paediatrics and adult Neurology) are included. Many countries have already adapted their curriculum to the suggestions in the European PN syllabus. CONCLUSIONS There is diversity among European countries in terms of professional organization and PN training. The European PN syllabus has had impact on the development of PN training throughout Europe, independent of duration of training or route from paediatrics or neurology. The syllabus provides a basis for the future development of PN training, the recognition of PN as a (sub) specialty in individual countries and for improving the care of children with neurological disorders in Europe.
BASE