Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Alternativ können Sie versuchen, selbst über Ihren lokalen Bibliothekskatalog auf das gewünschte Dokument zuzugreifen.
Bei Zugriffsproblemen kontaktieren Sie uns gern.
28 Ergebnisse
Sortierung:
This article explores partly overlapping, partly contradicting narratives about the terror events in Norway on July 22, 2011. It asks, how these narratives contribute to the ongoing negotiation about the meanings of the event and about its consequences for the Norwegian society. Narratives are linked to different identifications and ideas of belonging and they contribute to the formation of discourses which regulate political power. The description of these narratives and the analysis of their role in the formation of a memory culture about July 22. rests on two theoretical perspectives: Starting from Jörn Rüsen's theory of historical consciousness, narratives are defined as meaningful links between past, present and future. These narrative operations determine which aspects of the past event become meaningful points of reference in the aftermath, and which don't. Such a perspective can contribute to the analysis of the negotiation of the memory about July 22. and the identifications and authorizations at stake. Further, recurring on Jan and Aleida Assmann's theory of communicative and cultural memory, the dynamics between communicative bottom up processes and the beginning institutionalization of the memory about July 22. are analysed. On the one hand, the narratives are still informed by different individual and collective needs to create meaning after the deeply disturbing events. On the other hand, an institutionalized memory culture, created and administrated by experts, is emerging. Based on these theoretical starting points, four different narratives about July 22. are described: the narrative of democracy, the narrative of love, the diversity narrative and the security narrative.
BASE
In: Journal of comparative family studies, Band 42, Heft 3, S. 319-327
ISSN: 1929-9850
The article introduces an analytical perspective which can assist in charting generation-specific modes of sense-making and self-understanding in memory accounts, biographical and historical narratives. The point of departure is the double meaning of "generation" as it is found in the theoretic debate. On the one hand, generational positioning is informed by the genealogical sequence of parents, children and grand-children–corresponding with the intergenerational transmission of memories. On the other hand, we the fact of being part of a specific age cohort provides a framework for the interpretation of former experiences, mirrored in Karl Mannheim's concept of the generation as a community of shared experiences. The two modes of generational selfpositioning, which are coined as "genealogical" and "archaeological" here, inform processes of historical sense-making and interpretation. Which type of generational "logic" applies has a major impact on the ways in which coherent and meaningful links between past, present and future are constructed. Tracing up generational positioning in memory accounts and narratives of the past can, thus, be used as an analytical tool for getting access to narrative patterns–and to the functioning of historical consciousness as a provider of identity and orientation. This will be illustrated below with empirical evidence.
In: Gedächtnis und Erinnerung, S. 319-326
In: Zeitschrift für Genozidforschung, Band 7, Heft 2, S. 45-66
In: Männlichkeiten — Gemeinschaften — Nationen, S. 107-126
In: Studien zum Nationalsozialismus in der Edition Diskord 7
Der vorliegende Artikel ist das Resultat eines kleinen interdisziplinären Projekts zu Geschichtsbewusstsein, in dem wir Verfahren und Denkweisen von "Memory Research" – selbst ein interdisziplinäres Unterfangen – und Gesprächsforschung als linguistische und soziologische Disziplin kombiniert haben. Basis für die empirische Arbeit waren Interviews mit BesucherInnen der Eröffnungszeremonien für das Center for Studies of Holocaust and Religious Minorities (HL-Zentrum) in Oslo und das Falstad-Zentrum nördlich von Trondheim, Gedenkstätte eines ehemaligen SS-Strafgefangenenlagers und Menschenrechtszentrum. Der Artikel ist gleichzeitig ein programmatischer Versuch zu zeigen, dass Geschichtsbewusstsein am verlässlichsten in der Rekonstruktion von konkreter sprachlicher Interaktion zugänglich wird.Im ersten Teil des Artikels beleuchten wir die öffentliche Erinnerungskultur im Zusammenhang mit dem Holocaust und der deutschen Besatzung in Norwegen und reflektieren über die Funktion von Erinnerungsstätten. Dieser Teil bildet den Rahmen für die folgenden mikroanalytischen Rekonstruktionen zweier Gesprächsausschnitte, in denen wir die Brechungen zwischen offizieller Erinnerungskultur und privaten Sinngebungsprozessen und Orientierungsbedürfnissen sichtbar machen. ; This article is the result of an interdisciplinary endeavor to study the topic of historical consciousness, in which theoretical and methodological approaches of memory research (an interdisciplinary discipline in itself) and conversation analysis (a discipline integrating sociological and linguistic concepts) are combined. The study was empirically based on interviews with visitors of the opening ceremonies for the Holocaust Centre in Oslo and the Falstad-Centre near Trondheim (a memorial site and human rights center). One of our aims in the article is to demonstrate that historical consciousness can best be traced in actual social interaction and how the conversation analytic approach can be employed to make it accessible.We begin the article by giving an ...
BASE
In: Forum qualitative Sozialforschung: FQS = Forum: qualitative social research, Band 19, Heft 3
ISSN: 1438-5627
Der vorliegende Artikel ist das Resultat eines kleinen interdisziplinären Projekts zu Geschichtsbewusstsein, in dem wir Verfahren und Denkweisen von "Memory Research" - selbst ein interdisziplinäres Unterfangen - und Gesprächsforschung als linguistische und soziologische Disziplin kombiniert haben. Basis für die empirische Arbeit waren Interviews mit BesucherInnen der Eröffnungszeremonien für das Center for Studies of Holocaust and Religious Minorities (HL-Zentrum) in Oslo und das Falstad-Zentrum nördlich von Trondheim, Gedenkstätte eines ehemaligen SS-Strafgefangenenlagers und Menschenrechtszentrum. Der Artikel ist gleichzeitig ein programmatischer Versuch zu zeigen, dass Geschichtsbewusstsein am verlässlichsten in der Rekonstruktion von konkreter sprachlicher Interaktion zugänglich wird. Im ersten Teil des Artikels beleuchten wir die öffentliche Erinnerungskultur im Zusammenhang mit dem Holocaust und der deutschen Besatzung in Norwegen und reflektieren über die Funktion von Erinnerungsstätten. Dieser Teil bildet den Rahmen für die folgenden mikroanalytischen Rekonstruktionen zweier Gesprächsausschnitte, in denen wir die Brechungen zwischen offizieller Erinnerungskultur und privaten Sinngebungsprozessen und Orientierungsbedürfnissen sichtbar machen.
In: Clashes in European Memory: the case of communist repression and the holocaust, S. 192-211
In: Osteuropa, Band 58, Heft 6, S. 41-56
ISSN: 0030-6428
In: German politics and society, Band 26, Heft 4, S. 134-149
ISSN: 1558-5441
Building on the assumption that cultural representations of the past contribute to the establishment and regulation of gendered power relations, this article investigates the representations of female participation in the Nazi regime in the German television series Hitlers Frauen. Stuart Hall's concept of decoding is used for a critical media analysis, asking how men and women are positioned as historical agents or passive objects in the series. In fact, the series plays on the gendered symbols and representations associated with the Third Reich. It reproduces traditional ideas regarding the (non)relation between femininity and politics and evokes a sexualized imaginary where women are seduced by a powerful, charismatic leader. Women are represented as dependent-materially, physically, and emotionally. In this way, the television series contributes to the continuation of traditional gender regimes. Even when the series apparently reacts to ongoing debates about women's role within the Nazi system, it disappoints those who hoped to learn about the reasons, interests, and possibilities of women between 1933 and 1945.
In: Osteuropa, Band 58, Heft 6, S. 41-56
ISSN: 0030-6428