Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Alternativ können Sie versuchen, selbst über Ihren lokalen Bibliothekskatalog auf das gewünschte Dokument zuzugreifen.
Bei Zugriffsproblemen kontaktieren Sie uns gern.
27 Ergebnisse
Sortierung:
Teil I: Allgemeine Übersichten -- Sektoraler Wandel der Wirtschaft -- Regionale Disparitäten sowie regionale und kommunale Wirtschaftspolitik -- Regionale Arbeitsmärkte und neue Arbeitswelten -- Globale Einbettung der deutschen Wirtschaft -- Teil II: Sektoren und Branchen der Wirtschaft -- Landwirtschaft und ländliche Räume -- Bergbau und rohstofforientierte Industrien -- Energiewirtschaft und Energieversorgung -- Automobilindustrie -- High-Tech-Industrien und die Herausbildung regionaler Innovationssysteme in Deutschland -- Strukturwandel im Einzelhandel -- Mobilität, Verkehr und Logistik -- Der deutsche Wohnungsmarkt -- Das deutsche Banken- und Finanzsystem im Spannungsfeld von internationalen Finanzmärkten, regionaler Orientierung sowie Klima- und Nachhaltigkeitszielen -- Kultur- und Kreativwirtschaft -- Tourismuswirtschaft.
In: UTB 2434
In: Grundriss Allgemeine Geographie 2434
In: utb-studi-e-book
Die Wirtschaftsgeographie zählt zu den wichtigsten Teilgebieten der Geographie. Mit dieser Einführung wird die Reihe Grundriss Allgemeine Geographie um ein weiteres Werk ergänzt, das die Thematik kompakt vorstellt und sich genau an den Bedürfnissen des Studiums orientiert. Die aufwändige farbige Gestaltung des Bandes mit Abbildungen, Karten und Schaubildern fördert die Aneignung des Wissensstoffes und erleichtert das Erinnern des Gelernten in Klausur- und Prüfungssituationen.
In: Arbeitsberichte 142
In: Geographische Handelsforschung 11
In: Arbeitsberichte 1
In: Jahrbuch der Geographischen Gesellschaft zu Hannover, 1986
World Affairs Online
In: Urban studies, Band 29, Heft 6, S. 965-977
ISSN: 1360-063X
This study shows that in the past decades retailing in Germany experienced profound changes in the supply structure combined with massive shifts in shops' locations. Until the end of the 1950s the locational structure was decisively influenced by the spatial distribution of demand. Changes in demand, especially due to consumers' increased mobility, gave retail businesses a relatively free choice of locations. In more recent decades spatial development was mainly determined by changes in the types of retailing and their typical locational preferences. During this period, new non-integrated shopping locations developed and there were trends of thinning out in scattered locations and of a decrease in importance of the integrated subcentres. Since these shifts have adversely affected the centres' structure and have conflicted with social and political goals, planners and politicians have increasingly taken account of spatial development in retailing. They try to minimise the negative effects of the restructuring.
In: Wirtschaftsgeographie 3
In: Dynamics of economic space
In: The dynamics of economic space
In: Schriftenreihe geographische Handelsforschung 15
In: Umkämpftes Essen, S. 123-140
In: Geographische Handelsforschung 22
In: Urban Planning, Band 6, Heft 3, S. 415-430
Despite being the third largest industrial agglomeration in the world before World War II, Berlin was faced with an economic void after the partition and reunification of the city with many abandoned and alienated commercial and industrial spaces in a compact urban fabric. What has happened with this commercial and industrial heritage over the last 30 years? The main rationale behind this article is to show how Berlin planned and developed some of these spaces through the Zukunftsorte strategy by preserving its historical sites and modernizing its commercial and industrial base. As part of this undertaking, the article combines insights from urban planning and regional innovation studies. Methodologically, a two-step approach is applied: First, the article conducts an analysis of fundamental planning frameworks and technology/innovation policy trajectories with regard to commercial and industrial spaces; second, a multiple-case study analysis of selected Zukunftsorte (Adlershof, Marzahn, Schöneberg, Siemensstadt) is carried out to test whether and to what extent those spaces are supported by planning frameworks and exhibit components of what we coined territorial ecosystem models. The data compiled stems from 15 years of work engaging in various planning and policy steering committees, individual or joint research projects, personal interviews with relevant stakeholders, and regular field observations. The findings suggest that Berlin's strategies towards commercial and industrial spaces need to integrate highly contextual approaches since size, progress, operation, means, and timelines of Zukunftsorte vary substantially. Whereas Adlershof is a well-functioning network of business, academia, planners, and policymakers with preliminary attempts to embed those stakeholders in residential neighborhoods and the European Energy Forum in Schöneberg - which can be described as a miniature living lab of Adlershof - the other investigated Zukunftsorte do not yet deserve to carry this name.