AbstractThe Central African Republic (CAR) is one of the world's poorest and most fragile countries. Maybe there is no nation on the planet where the official health statistics are so poor. Evidence presented in this Conflict and Health themed collection to document humanitarian needs in CAR, suggests that UN statistics dramatically under-estimate the birth and death rates in conflict settings. To be current and valid, health indicator data in violent settings require more frequent measurement, more triangulation and granular exploration, and creative approaches based on few assumptions. In a world increasingly dependent on model driven data—data often inaccurate in conflict settings—we hope that this collection will allow those service providers and researchers operating in CAR to share their work and help us better learn how to learn. We particularly invite research from professionals working in CAR that documents humanitarian needs and presents indicators of population health where official estimates might not articulate the true extent of the health crisis.
ZusammenfassungEvidenzbasierte Leitlinien sind im medizinischen Praxisalltag anerkannt und etabliert. Im Öffentlichen Gesundheitsdienst (ÖGD) sind evidenzbasierte Leitlinien jedoch bislang nicht umfassend verfügbar. Um die Entwicklung von Leitlinien im und für den ÖGD zu fördern, hat der Gemeinsame Bundesausschuss (GBA) im Juni 2024 eine Förderrichtlinie herausgegeben. Diese Studie präsentiert die Ergebnisse einer Onlinebefragung zur Priorisierung von Leitlinienthemen im ÖGD, durchgeführt von der Deutschen Gesellschaft für Öffentliches Gesundheitswesen e.V. (DGÖG). Die Befragung fokussierte auf fokussierte auf die 17 vom GBA vorgeschlagene Leitlinienthemen, die in sechs ÖGD-Aufgabenbereiche gegliedert sind. Von insgesamt über 900 Teilnehmenden wurden umfassende Antworten von knapp 500 Teilnehmenden ausgewertet, von denen 85 Prozent in kommunalen Gesundheitsämtern tätig sind. Die Ergebnisse zeigten, dass allen 17 Leitlinienthemen eine hohe oder sehr hohe Priorität zugeschrieben wurde. Besonders häufig hoch priorisiert wurden die Themenbereiche infektionshygienische Überwachung, amtsärztliches Gutachtenwesen und psychosoziale Notfallversorgung. Fachexperten hoben zudem die zahnmedizinische Früherkennung, die Gesundheitskompetenz für Zahngesundheit und die Überwachung von Trink- und Badewasser hervor. Die qualitative Analyse identifizierte darüber hinaus weitere relevante Themen, darunter Gesundheitsberichterstattung und -planung, Gesundheitsförderung und Prävention, Kindeswohl sowie Krisenmanagement und Kommunikation. Die Umfrage ermöglicht Rückschlüsse über die aus ÖGD-Praxis und -Wissenschaft wahrgenommenen prioritären Themen für Leitlinien. Die Ergebnisse verdeutlichen den großen Bedarf an evidenzbasierten Leitlinien im und für den ÖGD und liefern wichtige Erkenntnisse für die weitere Entwicklung und Priorisierung.
In: Das Gesundheitswesen: Sozialmedizin, Gesundheits-System-Forschung, public health, öffentlicher Gesundheitsdienst, medizinischer Dienst, Band 86, Heft 12, S. 769-775
Zusammenfassung Hintergrund After-Action Reviews (AARs) stellen strukturierte, qualitative Evaluationen von Krisenmaßnahmen dar. Wir beschreiben hier die Durchführung eines AARs zur Evaluation der Corona-Einheit des Gesundheitsamtes Düsseldorf. Methoden Wir nutzten für das AAR das Format der Arbeitsgruppe, das durch semi-strukturierte Interviews mit Schlüsselpersonen ergänzt wurde. Dabei orientierten wir uns an den Leitlinien für AARs der Weltgesundheitsorganisation (WHO) und des Europäischen Zentrums für die Prävention und die Kontrolle von Krankheiten (ECDC). Ergebnisse Die Teilnehmenden identifizierten neun relevante Herausforderungen mit Verbesserungspotential, die drei Kategorien zugeordnet werden konnten: (I) Herausforderungen in der Bereitstellung angeforderten Personals, (II) übergeordnete Koordinationsfragen und (III) häufige Umzüge. Die Teilnehmenden entwickelten folgende Lösungsvorschläge für diese Herausforderungen: (I) 1. regelmäßiger ämterübergreifende Abfrage von freiwillig einsatzbereitem Personal, 2. Berücksichtigung von abrufbaren Ressourcen städtischer Tochterunternehmen und Einbindung von Personal mit Leitungserfahrung anderer Ämter, 3. Koordination von Bereitstellung und Onboarding, 4. Vorschlag zu früher Kommunikation in Bezug auf unterschiedliche Vergütungsregelungen, (II) 5. Etablierung einer übergeordneten Koordinationsinstanz für die Kriseneinheit, 6. klarere Zuständigkeitsabgrenzung innerhalb der Kriseneinheit mit eindeutigen Aufgabenprofilen, 7. Etablierung einer gemeinsamen Arbeitsoberfläche sowie die 8. Etablierung eines zentralen Dashboards zur Generierung aller Lageberichte und (III) 9. Identifizierung eines Gebäudes zur Unterbringung einer Kriseneinheit im Krisenfall. Schlussfolgerung Diese Studie stellt eine der ersten Anwendungen eines AARs zur Evaluation von Krisenstrukturen im Öffentlichen Gesundheitsdienst (ÖGD) auf kommunaler Ebene im Kontext der COVID-19-Pandemie dar. Während einige der identifizierten Herausforderungen Düsseldorf-spezifisch sind, waren viele Kommunen während der COVID-19-Pandemie mit Herausforderungen in den Bereichen der Personalgenerierung und Koordination konfrontiert; die entwickelten Lösungsansätze können entsprechend auch jenseits von Düsseldorf von Relevanz sein. Kommunale Krisenpläne können in Bezug auf die identifizierten Herausforderungen geprüft und entsprechend angepasst werden. Der Austausch von Evaluations-ergebnissen unter den ÖGD-Akteuren kann dazu beitragen, die Krisenstrukturen langfristig zu stärken.
Abstract Background This study evaluated an early warning, alert and response system for a crisis-affected population in Doolo zone, Somali Region, Ethiopia, in 2019–2021, with a history of epidemics of outbreak-prone diseases. To adequately cover an area populated by a semi-nomadic pastoralist, or livestock herding, population with sparse access to healthcare facilities, the surveillance system included four components: health facility indicator-based surveillance, community indicator- and event-based surveillance, and alerts from other actors in the area. This evaluation described the usefulness, acceptability, completeness, timeliness, positive predictive value, and representativeness of these components.
Methods We carried out a mixed-methods study retrospectively analysing data from the surveillance system February 2019–January 2021 along with key informant interviews with system implementers, and focus group discussions with local communities. Transcripts were analyzed using a mixed deductive and inductive approach. Surveillance quality indicators assessed included completeness, timeliness, and positive predictive value, among others.
Results 1010 signals were analysed; these resulted in 168 verified events, 58 alerts, and 29 responses. Most of the alerts (46/58) and responses (22/29) were initiated through the community event-based branch of the surveillance system. In comparison, one alert and one response was initiated via the community indicator-based branch. Positive predictive value of signals received was about 6%. About 80% of signals were verified within 24 h of reports, and 40% were risk assessed within 48 h. System responses included new mobile clinic sites, measles vaccination catch-ups, and water and sanitation-related interventions. Focus group discussions emphasized that responses generated were an expected return by participant communities for their role in data collection and reporting. Participant communities found the system acceptable when it led to the responses they expected. Some event types, such as those around animal health, led to the community's response expectations not being met.
Conclusions Event-based surveillance can produce useful data for localized public health action for pastoralist populations. Improvements could include greater community involvement in the system design and potentially incorporating One Health approaches.
Migrants from sub-Saharan Africa (misSA) in Germany are disproportionally affected by HIV. To develop targeted interventions, it is necessary to collect data on knowledge, attitudes, behaviour and practices (KABP) regarding HIV and sexual health. However, misSA are difficult to reach and to sample: a) it is unknown how many people with an African migration background are living in Germany, and b) HIV and sexual health topics are highly stigmatized in these communities. We utilized a community-based participatory health research approach to develop a study protocol and conducted a KABP survey on HIV and sexual health among misSA in six German cities between 2015 and 2016. A convenience sample of 2,879 participants was recruited by 99 trained peer researchers through outreach in their local communities. Due to steering of recruitment, the study population reflected the official registered misSA population well and was diverse in terms of sociodemographic characteristics. Peer researchers mainly recruited participants that were similar to themselves with regard to gender, age and regions of origin. Male and younger peer researchers more often recruited participants from vulnerable sub-groups like migrants with a probably undocumented legal status who could not have been reached by probability sampling based on population registers.
Abstract Background The Central African Republic (CAR) suffers a protracted conflict and has the second lowest human development index in the world. Available mortality estimates vary and differ in methodology. We undertook a retrospective mortality study in the Ouaka prefecture to obtain reliable mortality data.
Methods We conducted a population-based two-stage cluster survey from 9 March to 9 April, 2020 in Ouaka prefecture. We aimed to include 64 clusters of 12 households for a required sample size of 3636 persons. We assigned clusters to communes proportional to population size and then used systematic random sampling to identify cluster starting points from a dataset of buildings in each commune. In addition to the mortality survey questions, we included an open question on challenges faced by the household.
Results We completed 50 clusters with 591 participating households including 4000 household members on the interview day. The median household size was 7 (interquartile range (IQR): 4—9). The median age was 12 (IQR: 5—27). The birth rate was 59.0/1000 population (95% confidence interval (95%-CI): 51.7—67.4). The crude and under-five mortality rates (CMR & U5MR) were 1.33 (95%-CI: 1.09—1.61) and 1.87 (95%-CI: 1.37–2.54) deaths/10,000 persons/day, respectively. The most common specified causes of death were malaria/fever (16.0%; 95%-CI: 11.0–22.7), violence (13.2%; 95%-CI: 6.3–25.5), diarrhoea/vomiting (10.6%; 95%-CI: 6.2–17.5), and respiratory infections (8.4%; 95%-CI: 4.6–14.8). The maternal mortality ratio (MMR) was 2525/100,000 live births (95%-CI: 825—5794). Challenges reported by households included health problems and access to healthcare, high number of deaths, lack of potable water, insufficient means of subsistence, food insecurity and violence.
Conclusions The CMR, U5MR and MMR exceed previous estimates, and the CMR exceeds the humanitarian emergency threshold. Violence is a major threat to life, and to physical and mental wellbeing. Other causes of death speak to poor living conditions and poor access to healthcare and preventive measures, corroborated by the challenges reported by households. Many areas of CAR face similar challenges to Ouaka. If these results were generalisable across CAR, the country would suffer one of the highest mortality rates in the world, a reminder that the longstanding "silent crisis" continues.