Frontmatter -- Contents -- Foreword -- Előszó -- A magánjog története és fejlődése Cipruson -- Die Entwicklung des Zivilrechts auf Zypern -- The History and Development of Private Law in Cyprus -- Zur Rolle des Islam in der Geschichte des ungarischen Rechts -- Adalékok az iszlámnak a magyar jog történetében betöltött szerepéhez -- Entwicklung und Kodifikation des Zivilrechts in der Türkei -- A polgári jog kodifikációja Törökországban -- A magánjog fejlődése és kodifikációja Törökországban, kitekintéssel az Oszmán Birodalomra -- Türkiye'de Medenî Hukukun kodifikasyonu -- A macedón kérdés az európai politikában -- Das wissenschaftliche Œuvre und die Lehrtätigkeit von András (Andreas) Bertalan Schwarz (1886–1953) -- Dokumente -- Magyar Jogász Törökországban -- Utószó: A jogtörténész szemével a Törökország, Macedónia és Észak-Ciprus -- Epilogue: Turkey, Macedonia and Northern Cyprus through the Eyes of a Legal Historian -- Devotion -- References
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La idea de que tras la toma del poder por parte de los nacional-socialistas la maquinaria propagandística alemana abogó por el nombre de «Tercer Reich» para referirse a su patria resulta un equívoco compartido por muchos historiadores, politólogos y juristas. En un sentido histórico, el «Primer Imperio» fue establecido en el 962 por Otto I. El «Segundo Imperio» fue fundado en 1871 en Versailles tras la Guerra Franco-Prusiana. Siguiendo la doctrina cristiana del trinitarismo, se pueden concebir los tres imperios de forma religiosa y mesiánica tal y como sigue: el «Primer Imperio» se relaciona con el Padre, el «Segundo Imperio», con el hijo y el «Tercer Imperio», con el Espíritu Santo. El libro de Arthur Moeller van den Bruck tiene una gran influencia en el pensamiento de la joven clase intelectual con sentimientos nacionalistas. Debido a razones políticas y filosóficas, el régimen nacional-socialista se aísla frente a la idea del «Tercer Reich» ya a finales de los años 1930. La idea del Führerprinzip se convirtió en la ideología oficial de la Alemania nacional-socialista. ; The idea that after the «National Socialist» takeover the German political propaganda strongly supported the naming of their land the «Third Reich» is a misperception. In the historical sense the «First Empire» was founded in 962 A.D. by emperor Otto I. The «Second Empire» became into being in Versailles in 1871 after the French-Prussian War. Following the Christian doctrine of Trinitarianism the three empires can be thought of in a religious and messianic way as follows: the «First Empire» is related to the Father, the «Second Empire» to the Son, while the «Third Empire» to the Holy Spirit. According to such an interpretation the «Third Empire» would constitute the zenith of history. This «Third Empire» would follow a distorted era of Christianity that would be realized by the arrival of a new Messiah. The book of Arthur Moeller van den Bruck has quite an influence on the thinking of the nationalist young intellectuals. For political and philosophical reasons the national socialist regime isolates itself from the idea of «Third Reich» by the end of the 1930s. The Führerprinzip idea became the official ideology of the national socialist Germany, in which the idea of the «Third Reich» no longer played a role.
Das erste ungarische Zivilgesetzbuch wurde im Jahre 1959 verabschiedet. Das ungarische Zivilgesetzbuch ist am 1. Mai 1960 in Kraft getreten. Das ZGB spiegelt den Einfluss des schweizerischen Zivilgesetzbuches, des schweizerischen Obligationenrechts, des deutschen BGB und des Entwurfes des ungarischen Bürgerlichen Gesetzbuches aus dem Jahre 1928 wider. Das ungarische ZGB hat keinen Allgemeinen Teil, sondern nur in sieben Paragraphen gegliederte einleitende Bestimmungen. Der Kodex gliedert sich in die folgenden Teile: Einleitende Bestimmungen, Personenrecht (Der Mensch als Rechtssubjekt; Der Staat als Rechtssubjekt; Die juristischen Personen; Der zivilrechtliche Schutz der Personen), Eigentum, Schuldrecht, Erbrecht und Schlussbestimmungen. In vielen Rechtsinstituten spiegelt sich der unmittelbare Einfluss des römischen Rechts wider. Das ungarische Zivilgesetzbuch wurde allmählich von den von der sozialistischen Ideologie geprägten Bestimmungen bereinigt und mit den Erfordernissen der Marktwirtschaft in Einklang gebracht. Das ungarische Handelsgesetzbuch vom Jahre 1875 folgte dem Modell des Deutschen Allgemeinen Handelsgesetzbuches vom Jahre 1861. Nach dem Zweiten Weltkrieg wurde das ungarische HGB bezüglich der Handelsgesellschaften formal zum größten Teil nie in seiner Gesamtheit außer Kraft gesetzt. Die Regelungen des Handelsgesetzbuches in Bezug auf einige Handelsgesellschaften blieben bis zum 1. Januar 1989 in Kraft ; Hungarian civil law was not codified, and consequently court practice was very important. Judges often took into consideration foreign, in particular Austrian, rules when deciding cases. The Hungarian Civil Code of 1959, which entered into force on 1 May 1960, had the following important characteristics: a) It followed a unified concept of civil law. b) Regulation regarding socialist property was very detailed. c) It contained few definitions and programmatic, aspirational norms, or in other words policy declarations. d) The operative norms tended to regulate all legal relations in detail. e) The Hungarian Civil Code did not adopt the notion of the juridical act which is one of the basic notions of the German Civil Code. The Hungarian Civil Code also disregarded the General Part of the Pandectist model viewing it as too abstract. f) The Hungarian Civil Code implicitly accepted the category of iura in rem like quite a few institutions rooted in Roman law. The Book on Ownership regulated the classic real rights of enjoyment, namely usufruct, use and servitude as well as the new forms of use. The Hungarian Civil Code underwent various modifications due to the economic reforms initiated on 1 January 1968. The Code was "depoliticised" after far-reaching political and economic changes commenced in 1990. The Commercial Code of 1875 – which became largely inefficient in the aftermath of World War II – still governed some legal institutions. This was holding true for the various forms of corporations (economic organizations) until January 1, 1990.
L'analisi delle opere più importanti per lo studio della teoria dello Stato di Cicerone - pensiamo in particolare al de oratore, al orator, al de re publica, al de legibus e al de officiis - è caratterizzata il più delle volte da un approccio filosofico, mentre l'aspetto storico e quello giuridico rimangono in secondo piano. Secondo Cicerone lo Stato ideale non è solamente un'unità organica, ma una comunità giuridica, che comprende ogni uomo. Per Cicerone è di importanza straordinaria la concordia ordinum, cioè l'accordo fra senato e ordo equester, che è presupposto del consensus Italiae, dato che senza di esso non può esistere la pace sociale. La concordia ordinum e il consensus omnium bonorum garantiscono la possibilità di modificare la costituzione romana. Il motivo che determina il divenire della Stato è la protezione della proprietà, esercitata proprio dalIa famiglia intesa come comunità: la proprietà è la forza unificatrice dello Stato. Un¿altro elemento essenziale della teoria ciceroniana dello Stato è il iuris consensus, colonna portante della res publica ideale. La sua dottrina del ius naturae di ispirazione stoica costituisce la base della limitazione del potere legislativo. Accanto al consensus iuris è presente la communio utilitatis, che scaturisce dalle motivazioni economiche dei diversi ceti e strati sociali nell'ambito della convivenza statale. La teoria dello Stato ciceroniana è aperta a una certa interpretatio multiplex, data che in essa sono presenti in pari misura l'idea repubblicana, l'annuncio della libertas, il rifiuto della tirannia, la mikte politeia, l'inviolabilità della proprietà privata, l'uguaglianza politica, giuridica e sociale. Cicerone analizzò per primo nel loro insieme gli elementi economici, politici e morali dello Stato costituzionale.