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Wettbewerbsstrategien im Telekommunikationsmarkt
In: Handelsblatt-Reihe
Digital- und Medienpolitik in Parteiprogrammen zur Bundestagswahl 2021 ; Digital and media policy in party programmes for the German federal parliamentary elections in 2021: How clear and convincing are parties' messages?
Vier Parteien - Die Linke, SPD, Bündnis 90/Die Grünen und FDP - haben bis Ende April 2021 den Entwurf ihres Programms zur Bundestagswahl am 26. September veröffentlicht. Wie klar und überzeugend vermitteln Bundestagsparteien ihre Vorstellungen? Die digital- und medienpolitischen Aussagen der Entwürfe werden kritisch analysiert. ; By late April 2021, four parties have published their programme for the German federal parliamentary elections (Bundestag) in September 2021. This article provides a critical comparative review of digital and media policy messages presented in these programmes. The Greens cover current topics in the areas of public service and commercial media large online platform providers and infrastructure roll out for electronic communications both most comprehensively and most vaguely. The digital and media policy statements of the left, social democratic and free democratic parties stick more closely to the respective party's brand.
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Voucher für Glasfaseranschlüsse: Warum Bund und Länder auf sie verzichten sollten
Seit einigen Jahren wird von verschiedenen Seiten empfohlen, nachfrageseitig den Ausbau von Glasfaseranschlüssen in Deutschland mit 'Gigabit-Vouchern' staatlich zu subventionieren. Solche Gutscheine weisen jedoch erhebliche Nachteile auf. Bundes- und Landesregierungen sollten sie deshalb nicht einsetzen. ; Gigabit vouchers are a state-paid subsidy, which recompenses households and small and medium enterprises for a portion of the costs they incur through subscribing to Fiber-To-The-Building/-Home (FTTB/H) access offers. Various sources claim that such vouchers are an attractive means to increase demand for and supply of FTTB/H lines in Germany. However, the subsidy is plagued by serious flaws: vouchers are likely to attract only a marginal number of additional customers; to have undesired distributive side effects; to trigger minimal welfare gains; and to generate unnecessary administration costs. Thus, German federal and state governments are well advised to refrain from introducing gigabit vouchers.
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Zero-Rating-Praktiken von Internetzugangsanbietern; Zero rating practices of internet access service providers: Einflussfaktoren der (Nicht‑)Notwendigkeit von Regulierereingriffen; An analysis of main factors shaping the need for regulatory interventions
In: List Forum für Wirtschafts- und Finanzpolitik, Band 43, Heft 4, S. 397-420
ISSN: 2364-3943
Standortindex DIGITAL: Nützlich zum Erkennen von Handlungserfordernissen im IKT-Sektor?
Beim letzten Nationalen IT-Gipfel der Bundesregierung am 18./19.11.2015 haben die Kanzlerin und der Wirtschaftsminister einhellig hervorgehoben, dass Deutschland hinsichtlich des Digitalisierungsgrades von Wirtschaft und Gesellschaft im internationalen Vergleich allenfalls mittelmäßig abschneiden würde und zudem gegenüber anderen Ländern jüngst auch noch zurückgefallen sei. Diese Urteile wurden mit Ergebnissen einer neuen Studie begründet, in der von einem Marktforschungsunternehmen im Auftrag des Bundeswirtschaftsministeriums ein "Standortindex DIGITAL" konstruiert und ermittelt wurde. Wie aussagekräftig ist dieses Messinstrument? Der Autor hält diesen Index nicht für geeignet, um darauf wirtschaftspolitische Schlussfolgerungen zu gründen. ; Both the German Federal Chancellor and Minster of Economic Affairs unanimously emphasised at the last "national IT summit" on 18-19 November 2015 that the degree of digitisation in the German economy and society is mediocre when compared internationally, and that in the recent past Germany has even lost ground to other countries regarding the nation's "ICT isation". These assessments were justifified by the results of a new study commissioned by the Federal Ministry of Economic Affairs in which a market research fi rm construed a so called "location index DIGITAL". The present article shows that the quality of this measurement instrument is poor. As a consequence, the tenability of the economic policy conclusions drawn from the index by high level government representatives is low.
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Intracompany Job Transfers: An Exploratory Two-Sample Study of the Buffering Effects of Interpersonal Support
In: Prevention in human services, Band 8, Heft 1, S. 113-137
Erfolgswirkungen von Personalauswahlverfahren: zur Bestimmung des ökonomischen Nutzens von Auswahlverfahren als Instrument des Personalcontrolling
In: Zeitschrift Führung + Organisation: ZfO, Band 59, Heft 1, S. 37-44
ISSN: 0722-7485
"Durch systematische Verfahren zur Auswahl neuer Mitarbeiter, wie zum Beispiel biographische Fragebogen oder Interviews, versuchen Unternehmen auf die ihnen zur Verfügung stehenden personellen Leistungspotentiale zunehmend gezielt Einfluß zu nehmen. Dabei erfolgt - wenn überhaupt - eine Beurteilung des eingesetzten Verfahrens zumeist anhand seiner Fähigkeit, spätere Arbeitsleistungen von Bewerbern möglichst genau vorherzusagen, das heißt anhand seiner Vorhersagevalidität. Diese Erfolgsbestimmung weist jedoch keinen direkten Bezug zu traditionell in Unternehmen verwendeten ökonomischen Erfolgsgrößen (zum Beispiel Investitionskapitalwert) auf. Der Beitrag beschreibt daher einen Ansatz, der eine Abschätzung von Erfolgswirkungen unterschiedlicher Auswahlverfahren in monetär quantifizierter Form erlaubt. Ein solcher Ansatz macht nicht nur Bestimmungsgrößen der Erfolgseffekte von Auswahlverfahren transparent. Er ist zudem eine bisher kaum beachtete instrumentale Basis für ein planendes und nicht nur kostenorientiertes Personalcontrolling." (Autorenreferat)
Intracompany Job Transfers: An Exploratory Two-Sample Study of the Buffering Effects of Interpersonal Support
In: Prevention in human services, Band 8, Heft 1, S. 113-137
ISSN: 0270-3114
Karriereentwicklung von Industrieforschern: Positionswechsel in derselben Unternehmung?
In: Mensch und Organisation 15
Kommentar zu: Impact of the Regulatory Framework on Investment Across Europe
In: Die Effektivität der Telekommunikationsregulierung in Europa, S. 27-30
Integrationsgestaltung und Erfolg von Unternehmensakquisitionen
In: Betriebswirtschaftliche Abhandlungen N.F., 91
Use levels of electronic government services among German citizens: An empirical analysis of objective household and personal predictors
In: Transforming Government: People, Process and Policy, Band 10, Heft 4, S. 637-668
Purpose
To better understand the use intensity of e-government service offerings among citizens, a considerable number of studies have examined correlations between various attitudinal constructs related to such offerings and citizens' service adoption (intentions). This investigational paper aims to take a different angle by exploring associations between a set of 11 objectively identifiable household and individual behavioral and socio-demographic characteristics on the one side and three levels of e-government services use on the other.
Design/methodology/approach
The empirical analysis is based on survey responses of a random sample of 17,012 individuals residing in Germany.
Findings
Ordinal logistic regression analysis suggests that citizens with low use levels of public e-service offerings are most likely younger male persons with low levels of computer literacy, internet affinity and education, who have a migration background and live in small mid-level-income households located in rural communities.
Practical implications
The findings imply that public institutions may find it difficult to rapidly raise e-government acceptance by distributing only "technocratic" information explaining various service options. Public authorities should consider supplementing "pure" information programs by measures which ensure that the software of e-government service platforms is designed in a way guaranteeing a very high level of "usability". Furthermore, they should analyze whether the benefits of providing e-government services in specific foreign languages outweigh the costs of such a service extension. If this is the case, an easy-to-use software menu item should be introduced which enables citizens to switch to another common foreign language.
Originality/value
The contribution of this paper results from the analysis of a set of objective predictors of e-government service use in a large random sample of citizens residing in Germany, whereas most prior studies are based on surveys of small convenience samples in other countries.