Pflegenden Angehörigen ehrenamtlich helfen: bürgerschaftliches Engagement im Spannungsfeld öffentlicher Interessen
In: Wissenschaftliche Beiträge aus dem Tectum-Verlag
In: Reihe Pflegewissenschaft Band 1
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In: Wissenschaftliche Beiträge aus dem Tectum-Verlag
In: Reihe Pflegewissenschaft Band 1
Background: Voluntary stopping of eating and drinking as an option to end life prematurely is gaining international attention, and health care professionals are increasingly confronted with the wish to die through voluntary stopping of eating and drinking by individuals. While to date, there are no guidelines in Switzerland to orient professional support, it is of interest how professionals and other people involved react to the situation. The aim of this qualitative study was to explore how health care professionals in Switzerland accompany individuals during voluntary stopping of eating and drinking and to analyze this decision-making process. Methods: Charmaz's grounded theory constructivist methodology uses guidelines for systematic, theory-driven data analysis underpinned by a pragmatic philosophical perspective. Data were collected in autumn 2016 as part of a regional palliative care conference on voluntary stopping of eating and drinking. All participants of the expert meeting (N=50, including nurses, counsellors, ethicists, medical doctors, politicians, volunteers, and relatives) were invited to the focus group interviews, of which N=47 participated. We conducted fve focus group interviews, each lasting one hour. Results: The results showed that the accompaniment of those willing to die during voluntary stopping of eating and drinking was either discussed and cleared with one another or was unspoken and silently accompanied. Conclusions: The demands of participants for more knowledge must be heeded, and there is also a need for systematic instructions on how to proceed in the case of voluntary stopping of eating and drinking support and what needs to be considered.
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BACKGROUND: Voluntary stopping of eating and drinking as an option to end life prematurely is gaining international attention, and health care professionals are increasingly confronted with the wish to die through voluntary stopping of eating and drinking by individuals. While to date, there are no guidelines in Switzerland to orient professional support, it is of interest how professionals and other people involved react to the situation. The aim of this qualitative study was to explore how health care professionals in Switzerland accompany individuals during voluntary stopping of eating and drinking and to analyze this decision-making process. METHODS: Charmaz's grounded theory constructivist methodology uses guidelines for systematic, theory-driven data analysis underpinned by a pragmatic philosophical perspective. Data were collected in autumn 2016 as part of a regional palliative care conference on voluntary stopping of eating and drinking. All participants of the expert meeting (N = 50, including nurses, counsellors, ethicists, medical doctors, politicians, volunteers, and relatives) were invited to the focus group interviews, of which N = 47 participated. We conducted five focus group interviews, each lasting one hour. RESULTS: The results showed that the accompaniment of those willing to die during voluntary stopping of eating and drinking was either discussed and cleared with one another or was unspoken and silently accompanied. CONCLUSIONS: The demands of participants for more knowledge must be heeded, and there is also a need for systematic instructions on how to proceed in the case of voluntary stopping of eating and drinking support and what needs to be considered.
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In: Journal of family nursing, Band 26, Heft 4, S. 358-358
ISSN: 1552-549X
Fachpflegende treffen in der ambulanten Pflege immer wieder auf Menschen, die sich in akuten oder chronischen Krisensituationen befinden. Menschen in diesen Krisen zu fördern und zu unterstützen gehört zu den herausforderndsten Aufgaben in der ambulanten Pflege. Die vorliegende Studie ist die erste ihrer Art, die mittels empirischer Daten aus Sicht professioneller ambulanter Pflegefachpersonen häusliche Krisensituationen thematisiert und den systematischen Umgang aus Sicht von Expertinnen untersucht.(...) Mit dem "Büchser Pflegeinventar" erhalten ambulant tätige Pflegefachpersonen und Pflegeeinrichtungen eine wirksame Werkzeugkiste, um professionell mit Krisensituationen umzugehen und Menschden vor Krisen zu bewahren und in Krisen zu unterstützen und zu beraten.
In: Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie: Organ der Deutschen Gesellschaft für Gerontologie und Geriatrie, Band 57, Heft 8, S. 652-658
ISSN: 1435-1269
"To die with dignity" has reached the significance of a core value in democratic societies. Based on this unconditional value, people require autonomy and care. "Voluntary stopping of eating and drinking" (VSED) represents an alternative to assisted suicide because no one else is involved in the action of death fastening, even though from outside, it might be considered as an extreme form of passive euthanasia. However, there are no data available about the prevalence and frequency of either explicit VSED or the implicit reduction of food and liquid in Switzerland. The responsible and independent ethics committee of the Greater Region of Eastern Switzerland (EKOS 17/083) approved this study.
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Die professionelle Pflege ist die grösste berufliche Gruppe im Gesundheitswesen und ein bedeutender Leistungserbringer. Ihr Potential für die Gestaltung von Veränderungsprozessen wird jedoch kaum beachtet. Aufgeschreckt durch einen prognostizierten Pflegenotstand werden auch in der Schweiz erste Diskussionen geführt, wie Veränderungen im Gesundheitswesen durch veränderte Rollen und Einsatzgebiete der Pflege sowie durch die Ausbildung von Pflegefachpersonen auf Hochschulniveau gestaltet werden könnten. Basierend auf einer systematischen Literaturreview wurde versucht, Perspektiven und Potential der professionellen Pflege darzustellen. Die Resultate dieser Analyse werden in vier Themenbereichen zusammengefasst. Der erste Bereich befasst sich kritisch mit den Modellen zur zukünftigen Personalbedarfsberechnung. Im zweiten Bereich werden politische, demographische, technische und arbeitsorganisatorische Faktoren benannt, die die Pflegeentwicklung beeinflussen. Der dritte Bereich befasst sich mit neuen Rollen und Aufgaben der Pflege, die durch die Diversifizierung der Pflegeausbildung und neu eingeführte Berufe entstanden. Der vierte Bericht analysiert die Entwicklung der fachlichen Grundlagen der Pflege und beschreibt den Nutzen von Aktionsplänen bei der Umsetzung postulierter Massnahmen. Das Fazit der Aussagen in den vier Bereichen wird in Form von 20 Thesen zur Entwicklung der professionellen Pflege in der Schweiz zusammengefasst.
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