Kakvim vjeronaukom u školi do religijskog identiteta ; What kind of school religious instruction would lead towards establishing a religious identity ; Wie kann der Religionsunterricht an der Schule dem Aufbau der religiösen Identität beitragen
U hrvatskome školskom sustavu dogodilo se da je "najstariji" školski predmet, onaj s najduljom školskom tradicijom, postao najmlađi. Konfesionalni katolički vjeronauk, naime, vraćen je u hrvatsku školu školske godine 1991/92, punih 40-ak godina nakon nasilnog isključenja 1952. godine. Stoga ne čudi što i sam taj predmet, odnosno Katolička crkva u Hrvata, permanentno i danas, promišlja profil i suvremeni kurikulum vjeronauka u školi, što su još uvijek interna crkvena motrišta i danas divergentna glede toga predmeta – od tvrdnji da mu je mjesto u crkvenom dvorištu pa sve do ushita što je ponovno vraćen u hrvatski školski sustav, u kojemu treba biti temeljni odgojni predmet. Nasuprot tome, na profanom području, čak i onom pedagoškome, nerijetko se dovodi u pitanje potreba i opravdanost uvođenja tog predmeta u školski sustav, ili ga se podcjenjuje, marginalizirajući ga i prepuštajući potpuno crkvenim institucijama kako bi se izbjegla svaka odgovornost, ili ga pak uspoređujući s nastavom marksizma iz prošlih vremena. U ovom radu nastoje se usustaviti neke znanstvene pretpostavke za kvalitetnije razumijevanje i daljnji razvoj vjeronauka u školi te upozoriti na njegovu teološko-pedagošku utemeljenost; njegov profil u nacionalnim školskim sustavima zemalja Europske unije; prikazati nezaobilazni doprinos toga predmeta cjelovitom odgoju u nas, što je osobito razvidno iz pedagogijskog istraživanja provedenoga na nacionalnom planu glede toga predmeta (ovo je prvo parcijalno objavljivanje tih rezultata) te naznačiti aktualne i moguće razloge krize i(li) suvremenih izazova tom predmetu. ; In the Croatian educational system it has happened that the "oldest" school subject, the one with the longest educational tradition, has become the most recent. The confessional Catholic religious instruction was returned to Croatian school in the school year 1991/92, forty years after its forced removal in 1952. Therefore, it is not surprising that Croatian Catholic Church has permanently considered the profile and contemporary curriculum of "religious instruction in school". Internal church views are even today divergent regarding that subject – ranging from claims that its place is "in the church courtyard" to the elation because of its return to the Croatian school system in which it should represent a basic pedagogic subject. On the other side, in the profane area, even the educational one, the need and justification of including that subject into the school system is frequently questioned, or it is being underrated, marginalized and left completely to the Church institutions to avoid any possible responsibility, or compared to the subject of Marxism from the past times. This article tends to systematize some scientific premises for better understanding and further development of "religious instruction in school"; to show its theological-educational foundation; to present its profile in the national school systems in the European Union countries; to document the obvious contribution of this subject to the integral education in Croatia, which is especially evident from the national educational survey, (partially) presented here for the first time; and to point out the actual and possible reasons for crisis and/or contemporary challenges for this subject. ; Im kroatischen Schulsystem kam es dazu, dass das "älteste" Schulfach, jenes mit der längsten Schultradition, zum jüngsten Schulfach wurde. Der konfessionelle katholische Religionsunterricht wurde nämlich an den kroatischen Schulen erst im Schuljahr 1991/92 wieder eingeführt, sogar 40 Jahre nachdem er im Jahre 1952 gewaltsam aus dem Lehrplan gestrichen wurde. Deswegen ist es nicht verwunderlich, dass die Fachdidaktiker bzw. die Katholische Kirche unter den Kroaten permanent über das Profil und Curriculum des "schulischen Religionsunterrichts" nachdenken und dass interne kirchliche Standpunkte hinsichtlich dieses Schulfaches noch immer weit auseinnandergehen – von Behauptungen, dass der Religionsunterricht in den "Kirchenhof " gehört bis zur Begeisterung darüber, dass er wieder seinen Platz im kroatischen Schulsystem gefunden hatte, wo er das grundlegende Erziehungsfach darstellen sollte. Andererseits werden auf der weltlichen Seite, sogar unter den Pädagogen Stimmen laut, die oft den Sinn und die Notwendigkeit einer Wiedereinführung dieses Faches in das kroatische Schulsystem in Frage stellen, oder dessen Bedeutung unterschätzen, indem sie es marginalisieren und vollständig den kirchlichen Institutionen überlassen, um jede mögliche Verantwortung zu vermeiden, oder es mit dem Marxismusunterricht aus den früheren Zeiten vergleichen. In dieser Arbeit wird versucht, einige wissenschaftliche Voraussetzungen für ein besseres Verständnis und weitere Entwicklung des "schulischen Religionsunterrichts" zu systematisieren, sowie auf seine theologisch-pädagogische Begründung und dessen Profil in den nationalen Schulsystemen der Europäischen Union hinzuweisen. Dieses Fach leistet bei uns einen unumgänglichen Beitrag zu einer ganzheitlichen Erziehung, was insbesondere aus einer landesweit durchgeführten Untersuchung über dieses Schulfach ersichtlich wird, deren Ergebnisse hier zum ersten Mal (partiell) veröffentlicht werden. Zum Schluss werden aktuelle Ursachen sowie mögliche Gründe für die gegenwärtige Krise und/oder Herausforderungen genannt, mit denen sich dieses Fach konfrontieren muss.