Integration der politischen Öffentlichkeit in Europa durch Vemetzung.
In: Europäische Öffentlichkeit und medialer Wandel, S. 156-178
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In: Europäische Öffentlichkeit und medialer Wandel, S. 156-178
In: Berufsbildung: Zeitschrift für Theorie, Praxis, Dialog, Band 64, Heft 123
ISSN: 0005-9536
In: Innovation: the European journal of social science research, Band 17, Heft 2, S. 97-118
ISSN: 1469-8412
In this paper, we develop a systematic approach to Europeanisation of the public sphere, distinguishing three forms of Europeanisation of public political communication: supranationally, vertically and horizontally. These forms materialise through communicative linkages between political actors of different geographical spheres (e.g., from the own country, other countries or the EU level) in national mass media. Based on a political claims analysis in seven policy fields for the year 2000, we determine the degree in which these forms of Europeanisation are actually present in the German press. Our findings challenge, at least partially, the wide-spread idea of a public sphere deficit in the European Union: Europeanisation of public political communication appears to vary considerably between policy fields, and in fields with a clear-cut transfer of competencies to the supranational level, public discourse in the mass media seems to follow suit. ; In diesem Papier entwickeln wir einen systematischen Ansatz zur Europäisierung der Öffentlichkeit, der drei Formen von europäisierter politischer Kommunikation unterscheidet: supranational, vertikal und horizontal. Diese Formen kommen durch kommunikative Verbindungen zwischen politischen Akteuren verschiedener geographischer Räume (z.B. aus dem eigenen Land, anderen Ländern oder der EU Ebene) in nationalen Massenmedien zustande. Mittels einer politischen Claim-Analyse in sieben Politikfeldern für das Jahr 2000 stellen wir fest, in welchem Umfang diese Formen von Europäisierung in der deutschen Presse tatsächlich vorhanden sind. Unsere Ergebnisse stellen zumindest teilweise die weit verbreitete These des Öffentlichkeitsdefizits in der Europäischen Union in Frage: Die Europäisierung der politischen Kommunikation variiert erheblich je nach Politikfeld, und in Bereichen mit klarer Kompetenzübertragung zur supranationalen Ebene scheint der öffentliche Diskurs in den Massenmedien durchaus nachzuziehen.
BASE
In: Wissenschaftliche Diskussionspapiere / Bundesinstitut für Berufsbildung, Band 112
"Der Begriff Migrationshintergrund wird in Diskussionen und Veröffentlichungen über Migration
mittlerweise sehr häufig verwendet. Über diesen selbstverständlichen Gebrauch entsteht
der Eindruck, dass der Begriff klar und eindeutig definiert sei. Dass dies nicht der Fall ist,
macht der Beitrag anhand einer Analyse der Operationalisierungen von Migrationshintergrund
im Mikrozensus und in Erhebungen und Studien des Bundesinstituts für Berufsbildung
deutlich.
Darüber hinaus wird ausgeführt, welche Konsequenzen sich aus Definitionsunterschieden in
quantitativer und qualitativer Hinsicht ergeben. So können unterschiedliche Definitionen auch
zu unterschiedlichen Aussagen z. B. von Bildungserfolgen führen.
Der Beitrag appelliert an die Forschenden ebenso wie an die Nutzer von Studien, die jeweils
verwendeten Variablen transparent zu machen. Gleichzeitig schafft er die geforderte Transparenz
für die BIBB-Studien.
Ein wesentliches Ergebnis der Untersuchung ist, dass die empirische Berufsbildungsforschung
im BIBB für die Bestimmung des Migrationshintergrunds meist die aktuelle Staatsangehörigkeit
und die Muttersprache (bzw. die als erstes erlernte Sprache) heranzieht, und
teilweise auch den Geburtsort und in Deutschland verbrachte Zeiten. Anders als bei Studien,
die auf dem Mikrozensus beruhen, werden Befragte nicht nach Einbürgerung und früheren
Staatsangehörigkeiten gefragt." [Autorenreferat]
In: BIBB Fachbeiträge zur beruflichen Bildung
On 1 February 2020, the Central Service Point for Professional Recognition (ZSBA) began its work for an initial period of four years. As an accompanying measure to the Skilled Workers Immigration Act, the ZSBA advises and supports skilled workers abroad who want to work in Germany in the recognition of their professional qualifications. This is intended to make the recognition procedure more transparent and efficient for skilled workers. At the same time, this should relieve the burden on the offices responsible for professional recognition in Germany. Using individual data from the ZSBA and its own quantitative and qualitative surveys of guidance counsellors, guidance officers and employees of competent bodies and other stakeholders, the Federal Institute for Vocational Education and Training has investigated the extent to which the Service Agency has achieved these goals after around 2.5 years of operation. The evaluation report documents that the ZSBA has assisted almost 10,000 people during this period. Most of them come from third countries and are often trained in health or technical professions. Most of them express satisfaction with the service provided by the ZSBA. It is established as a new actor, fills a gap in the counselling process and is already used by a large part of the competent bodies. The report also describes potential for optimisation and contains recommendations for action, for example with regard to counselling in the mother tongue, visibility and distribution of professionals across the federal territory
In: Discussion Papers / Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Forschungsschwerpunkt Zivilgesellschaft, Konflikte und Demokratie, Arbeitsgruppe Politische Öffentlichkeit und Mobilisierung, Band 2003-403
"In this paper, we develop a systematic approach to Europeanisation of the public sphere, distinguishing three forms of Europeanisation of public political communication: supranationally, vertically and horizontally. These forms materialise through communicative linkages between political actors of different geographical spheres (e.g., from the own country, other countries or the EU level) in national mass media. Based on a political claims analysis in seven policy fields for the year 2000, we determine the degree in which these forms of Europeanisation are actually present in the German press. Our findings challenge, at least partially, the wide-spread idea of a public sphere deficit in the European Union: Europeanisation of public political communication appears to vary considerably between policy fields, and in fields with a clear-cut transfer of competencies to the supranational level, public discourse in the mass media seems to follow suit." (author's abstract)