2. Hrsg.: Martin F. Reichstein Förderung durch: Forschungsinstitut für gesellschaftliche Weiterentwicklung (FGW) ; Seit September 2016 führt das Zentrum für Planung und Evaluation Sozialer Dienste (ZPE) der Universität Siegen das Forschungsprojekt "Koordinationspotenziale kommunaler Teilhabepolitik in der Pflege, Behindertenhilfe und Sozialpsychiatrie (KoKoP)" durch. Das Projekt wird im Rahmen des Programms "Vorbeugende Sozialpolitik" des nordrheinwestfä- lischen Forschungsinstituts für Gesellschaftliche Weiterentwicklung (FGW) finanziell gefördert. Ziel des Projektes ist es, anhand empirischer Untersuchungen Erkenntnisse darüber zu gewinnen, welche Möglichkeiten für Kommunen bestehen, durch Planung und Koordination die Wirkungen von Teilhabeleistungen in den Leistungsbereichen der Pflege, Behindertenhilfe und Sozialpsychiatrie zu optimieren. Zudem soll der Frage nachgegangen werden, wie professionelle Hilfen stärker mit informellen Ressourcen im Vor- und Umfeld des Leistungsgeschehens verknüpft werden können. Mögliche Problemquellen werden u.a. in einer ausgeprägten Sektoralisierung des Leistungsgeschehens, mangelnder Kooperation sowie in einer geringen Sozialraumorientierung vermutet. Im Rahmen eines eintägigen Expertenworkshops am 14. November 2017 wurden zum einen Zwischenergebnisse bisheriger Untersuchungen vorgestellt und diskutiert. Zum anderen wurden in drei Arbeitsgruppen zentrale Fragestellungen des Projekts erörtert. Der vorliegende Band ist eine Zusammenschau von Beiträgen einzelner Teilnehmer*innen dieses Workshops.
Background: Disease progression and delayed neurological complications are common after aneurysmal subarachnoid hemorrhage (aSAH). We explored the potential of quantitative blood-brain barrier (BBB) imaging to predict disease progression and neurological outcome. Methods: Data were collected as part of the Co-Operative Studies of Brain Injury Depolarizations (COSBID). We analyzed retrospectively, blinded and semi-automatically magnetic resonance images from 124 aSAH patients scanned at 4 time points (24–48 h, 6–8 days, 12–15 days and 6–12 months) after the initial hemorrhage. Volume of brain with apparent pathology and/or BBB dysfunction (BBBD), subarachnoid space and lateral ventricles were measured. Neurological status on admission was assessed using the World Federation of Neurosurgical Societies and Rosen-Macdonald scores. Outcome at ≥6 months was assessed using the extended Glasgow outcome scale and disease course (progressive or non-progressive based on imaging-detected loss of normal brain tissue in consecutive scans). Logistic regression was used to define biomarkers that best predict outcomes. Receiver operating characteristic analysis was performed to assess accuracy of outcome prediction models. Findings: In the present cohort, 63% of patients had progressive and 37% non-progressive disease course. Progressive course was associated with worse outcome at ≥6 months (sensitivity of 98% and specificity of 97%). Brain volume with BBBD was significantly larger in patients with progressive course already 24–48 h after admission (2.23 (1.23–3.17) folds, median with 95%CI), and persisted at all time points. The highest probability of a BBB-disrupted voxel to become pathological was found at a distance of ≤1 cm from the brain with apparent pathology (0·284 (0·122–0·594), p < 0·001, median with 95%CI). A multivariate logistic regression model revealed power for BBBD in combination with RMS at 24-48 h in predicting outcome (ROC area under the curve = 0·829, p < 0·001). Interpretation: We suggest that early identification of BBBD may serve as a key predictive biomarker for neurological outcome in aSAH. Fund: Dr. Dreier was supported by grants from the Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) (DFG DR 323/5-1 and DFG DR 323/10–1), the Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) Center for Stroke Research Berlin 01 EO 0801 and FP7 no 602150 CENTER-TBI. Dr. Friedman was supported by grants from Israel Science Foundation and Canada Institute for Health Research (CIHR). Dr. Friedman was supported by grants from European Union's Seventh Framework Program (FP7/2007–2013; grant #602102).