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In: The journal of corporate citizenship, Band 2009, Heft 35, S. 95-108
ISSN: 2051-4700
In: Thesis series
Dieses Buch geht der Frage nach, welche Bedeutung dem Dialog und der Zusammenarbeit von Wirtschaftsunternehmen und Sozialinstitutionen im 21. Jahrhundert zukommt. Die Arbeit basiert auf dem Projekt Brückenschlag, einem Versuch, das gesellschaftliche Engagement von Unternehmen zu fördern, indem ein bereichsübergreifender Austausch von Unternehmen und Sozialinstitutionen initiiert wird. Auf anschauliche Weise werden die Perspektiven der einzelnen Akteure nachgezeichnet und die Spannungsfelder beschrieben, in denen sich Corporate-Citizenship-Initiativen bewegen. Die Ergebnisse eröffnen einen neuen Blick auf das Themenfeld des gesellschaftlichen Engagements von Unternehmen und bieten Ansätze zur Optimierung von Initiativen zur Förderung von Corporate Citizenship
In: British Journal of Management, Band 29, Heft 3, S. 497-513
SSRN
In: Corporate social responsibility and environmental management, Band 18, Heft 3, S. 172-185
ISSN: 1535-3966
AbstractSmall and medium‐sized enterprises (SMEs) have generally been portrayed as failures in relation to environmental sustainability due to their low take‐up rates of sustainable business practices. This judgment arises when frameworks and standards that have been developed in, and for, large firms are applied to SMEs. Such assessment can provide a misleading impression of the uptake of sustainable business practices, as SMEs do not operate simply as miniature large firms. The performance of SMEs should be assessed using benchmarks that fit the circumstances of small firms. Based on interviews with 50 small‐business owners in New Zealand, we explore how environmental responsibility is understood and translated into practice. This paper contributes to the emerging stream of research that aims to build a theory of environmental responsibility that is grounded in the experiences of SME owner‐managers, and takes into account the heterogeneity and characteristics of the SME sector. Copyright © 2011 John Wiley & Sons, Ltd and ERP Environment.
In: Forum qualitative Sozialforschung: FQS = Forum: qualitative social research, Band 9, Heft 2
ISSN: 1438-5627
Dieser Artikel beschäftigt sich mit der Frage, in welcher Weise gestalterische Methodenansätze in Forschung und Beratung genutzt werden können, um das Verständnis von sozialen Situationen zu vertiefen. Dabei gehen die Autorinnen davon aus, dass die hinter der "Gestalt" von Darstellungen liegende Bedeutung genutzt werden kann, um Erkenntnis zu generieren. Der vorliegende Artikel ist in Form eines Theaterstücks (Drehbuch) in 6 Akten geschrieben, in dem eine Gruppe von Wissenschaftler/innen und Berater/innen dialogisch versucht, ein gemeinsames theoretisches Verständnis unterschiedlicher gestalterischer Ansätze zu entwickeln und diese im Folgenden experimentell auf einen Praxisfall aus der Beratung zu übertragen. Am Ende reflektiert die Gruppe den Erkenntnisgewinn der eingesetzten Methoden. Die Autorinnen konstatieren, dass traditionell rationalistische Methodenansätze nur schwerlich in der Lage sind, zugrunde liegende – häufig unbewusste – Motive, Bedeutungen und Emotionen von sozialen Situationen zu explizieren. Gestalterische Methoden können dagegen Bedeutung und Verständnis jenseits von Kognition und Ratio zu entfalten helfen. Insbesondere ermöglichen kreative Zugänge, wie das Malen von Bildern, Metaphern, Rollenspiele oder Märchen, das Einnehmen unterschiedlicher Perspektiven auf soziale Situationen und generieren damit ein Verständnis auf einem höheren Niveau. Das Drehbuch endet mit praktischen Implikationen für die Aktionsforschung im Rahmen der Unternehmensberatung und -entwicklung.
In: Contemporary issues in entrepreneurship research volume 14
In: Emerald insight
Entrepreneurial ecosystems constructed by disadvantaged entrepreneurs often exist beside, within, and in opposition to 'mainstream' ecosystems focused on high growth high technology entrepreneurial ventures. Disadvantaged Entrepreneurship and the Entrepreneurial Ecosystem addresses the lack of current research concerning disadvantage using an entrepreneurial ecosystem lens, and the failure of entrepreneurship policy to widen engagement in entrepreneurship for disadvantaged people and places. Drawing together issues affecting disadvantaged entrepreneurs as they struggle to access, interact with, and benefit from, the traditional entrepreneurial ecosystem (EE), these findings highlight the importance of their motives for entrepreneurial activity, their resources, and how access to these are affected by issues such as gender and migrant status. The research in this book also suggests policymakers need targeted, supportive, business-support programs taking into consideration the multiple challenges disadvantaged entrepreneurs typically face.
In: Contemporary Issues in Entrepreneurship Research Ser. v.14
In: Forthcoming in Entrepreneurship Theory and Practice. DOI: 1042258718798630
SSRN
In: Journal of transnational management: the official journal of the International Management Development Association, Band 18, Heft 3, S. 219-241
ISSN: 1547-5786
In: SEAANZ research book series 2
Australian small to medium enterprises (SMEs) are currently facing the challenges and opportunities of the global trend towards digital, online and mobile technologies. However, many SMEs are not prepared to engage with these digital technologies, while others seem unwilling to embrace them. This book explores the many benefits, but also the risks, for SMEs in the digital economy. The overall message is that it is crucial to engage with the digital economy. Ignoring it is not an option. Owner-managers need to improve their knowledge and acquire the skills to effectively participate in the emerging digital markets