Innovating genesis: microgenesis and the constructive mind in action
In: Advances in cultural psychology
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In: Advances in cultural psychology
In: Forum qualitative Sozialforschung: FQS = Forum: qualitative social research, Band 6, Heft 1
ISSN: 1438-5627
Ambivalenz ist ein Schlüsselbegriff, der in den meisten grundlegenden Feldern der Psychologie – so z.B. in der Wahrnehmungs-, Persönlichkeits-, Kommunikations- und Kognitionsforschung – verwendet wird. Dabei wurde aber meist die Relevanz von Ambivalenz für Prozesse der Bedeutungs- und Sinnkonstruktion übersehen. Alle Bedeutungen werden in der Gegenwart geschaffen (wobei vergangene Erfahrungen in diesem Prozess integriert werden) in ihrem Bezug auf eine Zukunft, die aber niemals vollständig durch die Gegenwart determiniert werden kann. In dem von uns skizzierten Entwicklungsmodell zeigen wir, wie Bedeutungen im Spannungsfeld zwischen Gegenwart und Zukunft entstehen. Hierzu werden drei Verläufe unterschieden: Erstens erreicht der Prozess der Bedeutungskonstruktion und -zuschreibung im Falle des Fehlens von Ambivalenz einen gewissen Status quo und fällt danach ab. Zweitens führt schwache Ambivalenz zu sprunghaften Start- und Stoppbewegungen im Prozess der Bedeutungsgenese entlang von auslösenden Zeichen. Solche Zeichen "kontrollieren" Bedeutungen in der Gegenwart nur probeweise und vorläufig, ohne dabei mögliche zukünftig zu erschließende Bedeutungen grundsätzlich einzuschränken. Drittens führt hohe Ambivalenz zum Aufkommen "starker" Zeichen, die zur Aufgabe haben, Ungewissheit bezüglich der Gegenwart werdenden Zukunft einzuschränken. Zur Veranschaulichung des Modells werden empirische Daten aus einer mikrogenetischen Studie zur Konstruktionsprozessen von Bedeutung/Sinn in der Entwicklung junger Erwachsener verwendet.
In: Psychologie und Gesellschaftskritik, Band 29, Heft 3/4, S. 133-149
In: Qualitative Studies, Band 1, Heft 1, S. 2-17
ISSN: 1903-7031
This paper considers the semiotic organization of the research process in the social sciences. It offers a detailed analysis of the semiotic organization of a much used technique in the social sciences: the one-on-one non-directive interview. We consider how different signs might constrain the researcher's thoughts and actions within the ongoing processes of interview dialogue. We are especially interested in different semiotic representations that may constrain the researcher's understanding of his or her direct perception of phenomena: the researcher as a "poet" or as a "machine." It is suggested that these notions may differentially constrain the researcher's monitoring of the interaction with a participant, and that decisions in this monitoring process can have important implications for the ability of the interviewee to more fully express what it is he or she tries to communicate, and for the process of generating new knowledge. In conclusion, we suggest "poetic" and "mechanistic" approaches to the direct perception of phenomena, though distinct, may nonetheless be understood to complement one another.
In: Perspectives on human development
Cover; Series page; Trans-Generational Family Relations; Library of Congress Cataloging-in-Publication Data; Contents; Series Editorâ#x80;#x99;s Foreword; GENERAL INTRODUCTION: Looking at Relations Across Generations; PART I: CONCEPTUAL ISSUES: AMBIVALENCE AND ITS STUDY; CHAPTER 1: Tensegrity as Existential Condition; CHAPTER 2: The Research Act; PART II: LIFESPAN AND TRANSGENERATIONAL FOCUS; CHAPTER 3: Multilevel Approach to Ambivalence in Family Sphere; CHAPTER 4: Ambivalence in the Family Transmission of Values; CHAPTER 5: Anticipatory Recognition
In: Perspectives on Human Development
In: ProQuest Ebook Central
In: Perspectives on Human Development Ser.
"The present volume deals with the experience of ambivalence in family relations - a well-known phenomenon that has inspired more and more research and theorizing in the last years but that is however sometimes difficult to capture. Bringing together junior and senior researchers from different parts of the world, ideas on theory and research are elaborated following qualitative and quantitative approaches. This book thus contributes to theory-building as well as outlining research results and helping to develop measurement in interpersonal and intergenerational relations"--