Thinkers since antiquity have understood economics as a value-free science whose primary interest is the market. In this study, Michael S. Aßländer examines a variety of writers and theories as he charts the history of the societal meaning attached to economics and its emergence as an independent scientific discipline. Suited for both beginner and advanced students. Michael S. Aßländer, Internationales Hochschulzentrum Zittau.
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Over the past two decades, work relations have changed dramatically. New phenomena like "gig-economy" or "crowd work" not only constitute precarious working conditions but also contradict with our social esteem of work resulting from the social theories of the classical economy of the eighteenth and nineteenth centuries. The central focus of classical economists on building an educated and disciplined workforce provided not only the base for the upcoming industrial society but also resulted in a work-based society where "being employed" became the precondition for social security and social participation. It is the aim of this contribution to show how our positive attitudes towards work, established by the political economic theories of the eighteenth and nineteenth centuries, are jeopardized by the social changes in post-industrialized societies, due to the effects of globalized economies, digitalization and changed industrial relations. This has also far-reaching consequences for managerial theories based on conceptions like meaningful work or discussions about social responsibilities vis-à-vis employees as primary stakeholder groups.
"Hayek schimpfte sie einst ein Wieselwort: Die soziale Marktwirtschaft. Noch bis vor kurzem sah sich das Konzept der Sozialen Marktwirtschaft heftigster Kritik ausgesetzt und wurde als ungeeignet angesehen, um den ökonomischen Herausforderungen im Zuge der Globalisierung begegnen zu können. Die aktuelle Wirtschaftskrise scheint dem Konzept jedoch neues Gewicht zu verleihen. Inwieweit eine Renaissance der Sozialen Marktwirtschaft jedoch möglich ist, soll im Folgenden ausgelotet werden." (Autorenreferat)
So wie sich normalerweise "Egoismus" und "Wunsch nach Anerkennung" im menschlichen Streben die Waage halten, verweisen auch auf übergeordneter Ebene die Systeme der "natürlichen Freiheit" und der "natürlichen Moral" wechselseitig aufeinander. Führt die Gewährung der Freiheit zu Ergebnissen, die für die Gemeinschaft als "schädlich" betrachtet werden müssen, verlangt die natürliche Moral deren Korrektur. Dies gilt auch für die Ergebnisse des wirtschaftlichen Verteilungsprozesses. Oberste moralische Instanz ist auch hier der unparteiische Zuschauer, der in der Lage ist, die Ergebnisse der natürlichen Verteilung im Sinne der allgemeinen Moral zu bewerten und diese gegebenenfalls zu berichtigen. Moralphilosophie und Ökonomie folgen für Smith den gleichen naturgesetzlichen Prinzipien. In diesem Sinne sind "Impartial Spectator" und "Invisible Hand" keine voneinander getrennten Wirkmechanismen, die jeweils nur in einer spezifischen Handlungssphäre - sei es Gesellschaft oder Wirtschaft - ihre Wirkung entfalten würden. Beide sind sich ergänzende Prinzipien ein und derselben prästabilierten harmonischen Weltordnung, die allerdings auf unterschiedlichen "Ebenen" zum Tragen kommen: Während der "unparteiische Zuschauer" als Korrektiv das menschliche Handeln auf Individualebene bewertet und steuert, wirkt die "unsichtbare Hand" als übergeordnetes gesellschaftliches Prinzip, das gleichsam auch dann steuernd eingreift, wenn im individuellen Verhalten das Streben nach Eigennutz die Oberhand gewinnt. Allerdings setzt auch sie letztlich auf der Individualebene an, da sie das vermeintliche Streben nach Eigennutz qua "Täuschung der Natur" in den Dienst der Gemeinschaft stellt. (ICF2)
"The German business ethics discussion differs fundamentally from the English debate. One reason for the difference lies in the specific political perspective of social responsibility. In the tradition of German Social Market Economy social efforts widely have been seen rather as a function of governmental social policy than as a specific task of corporations. This might explain why business ethics for long time was not seen as a topic of business education. Due to various reasons the situation has changed. Nevertheless, business ethics in German economic faculties is taught rarely and in most cases is not part of the core curriculum. The following article wants to map the territory and to provide an overview of the actual situation." (author's abstract)
"In the early economic writings economics is seen as an efficient tool to commit moral values. Nevertheless the modern interpretation of classical economists uses their ideas to line up a moral-free economic theory. In this way the modern interpretation of classical economic theory is based at least on three fundamental misunderstandings: first a historical misunderstanding, i.e. the belief, that classical economic theory is a result of a development from moral science to economic science, second a theoretical misunderstanding, i.e. the assumption, that classical economic theory is designed as a model for social structures in whole society, and third a conceptual misunderstanding, i.e. the opinion, that classical theory has sketched a normative ideal that should guide political rules. It can be shown, that none of these interpretations is actually based on classical theory." (author's abstract)
Der Autor berichtet über die Ergebnisse einer gemeinsamen Studie des Instituts für Organisation und Management der Technischen Universität Wroclaw und des Lehrstuhls für Sozialwissenschaften am Internationalen Hochschulinstitut in Zittau, in welcher die subjektiven Einstellungen polnischer und deutscher Unternehmen zu wesentlichen Fragen der Globalisierung vergleichend untersucht wurden. Ausgangspunkt bildete die These, dass das, was von "globalisierungserprobten" deutschen Unternehmen als zusätzliche Chance wahrgenommen wird, von den wenig auf die Globalisierung vorbereiteten polnischen Unternehmen hingegen als Bedrohung empfunden wird. In der Studie wurde zum einen die Einschätzung deutscher und polnischer Manager hinsichtlich der makroökonomischen Weichenstellungen innerhalb ihres jeweiligen Heimatlandes bezüglich deren "Globalisierungstauglichkeit" erfragt. Zum anderen wurde die subjektive Einstellung der Manager gegenüber den Chancen und Risiken der Globalisierung für ihr Unternehmen erhoben. Die Ergebnisse zeigen, dass sich deutsche Manager im Vergleich zu ihren polnischen Kollegen hinsichtlich der wirtschaftlichen und gesellschaftlichen Strukturen ihres Heimatlandes für die Herausforderungen der Globalisierung wesentlich besser gerüstet sehen. Auf der anderen Seite betrachten polnische Manager die politischen Strukturen ihres Landes als anpassungsfähiger und bei ihrer Einschätzung der Globalisierungstauglichkeit der rechtlichen Strukturen wird deutlich, dass sich Polen in Erwartung des EU-Beitritts bereits weitgehend dem europäischen Standard angepasst hat. (ICI2)
"Nie zuvor waren die sozialen Strukturen einer Gesellschaft so eng an die Verfügungsmöglichkeiten über Erwerbsarbeit gekoppelt wie am Ausgang des 20. Jahrhunderts. Dieser zentrale Stellenwert von 'Arbeit', ist das Ergebnis einer lang andauernden historischen Entwicklung. Um zu einem besseren Verständnis der heutigen sozialen und kulturellen Bedeutung von Arbeit zu gelangen, gilt es, sich den historischen Wandel des Arbeitsbegriffs vor Augen zu führen." (Autorenreferat)
Recent discussions on corporate citizenship (CC) highlight the new political role of corporations in society by arguing that corporations increasingly act as quasi-governmental actors and take on what hitherto had originally been governmental tasks. By examining political and sociological citizenship theories, the authors show that such a corporate engagement can be explained by a changing (self-)conception of corporate citizens from corporate bourgeois to corporate citoyen. As an intermediate actor in society, the corporate citoyen assumes co-responsibilities for social and civic affairs and actively collaborates with fellow citizens beyond governmental regulation. This change raises the question of how such corporate civic engagement can be aligned with public policy regulations and how corporate activities can be integrated into the democratic regime. To clarify the mode of CC contributions to society, the authors will apply the tenet of subsidiarity as a governing principle which allows for specifying corporations' tasks as intermediate actors in society. By referring to the renewed European Union strategy for Corporate Social Responsibility, the authors show how such a subsidiary corporate-governmental task-sharing can be organized.
In: Organization studies: an international multidisciplinary journal devoted to the study of organizations, organizing, and the organized in and between societies, Band 36, Heft 9, S. 1205-1235
This paper investigates how an organization attempts to repair trust after organizational-level integrity violations by examining the influence of organizational rules on trust repair. We reconstruct the prominent corruption case of Siemens AG, which has faced the greatest bribery scandal in the history of German business. Our findings suggest that tightening organizational rules is an appropriate signal of trustworthiness for external stakeholders to demonstrate that the organization seriously intends to prevent integrity violations in the future. However, such rule adjustments were the source of dissatisfaction among employees since the new rules were difficult to implement in practice. We argue that these different impacts of organizational rules result from their inherent paradoxical nature. To address this problem, we suggest managing an effective interplay between formal and informal rules.
Angesichts demographischer, sozialer und ökonomischer Veränderungen hat das klassische 'Generationenmodell', in dem die Jungen für die Alten sorgen, ausgedient. Generationengerechtigkeit bezieht sich nicht mehr ausschließlich auf die Solidarität der Jungen mit den Alten, sondern ist zum vielschichtigen Problem zwischen den Generationen geworden. Entsprechend hat sich der Begriff der 'Generationengerechtigkeit'als Schlagwort in der aktuellen politischen Debatte etabliert. Dabei ist die Intention derer, die diesen Begriff im Munde führen, durchaus unterschiedlich. Während die einen damit die Verantwortung der jetzt Lebenden für die Erhaltung einer lebenswerten Umwelt und stabiler sozialer Bedingungen für die zukünftigen Generationen meinen, bezeichnet der Begriff für andere den Anspruch, einen gerechten Ausgleich zwischen den jetzt lebenden Generationen im Sinne einer sozialen Gerechtigkeit herbeizuführen.Der vorliegende Band möchte zur Klärung und inhaltlichen Aufarbeitung des Begriffs der 'Generationengerechtigkeit'beitragen und die Frage nach den konkreten Möglichkeiten zur Umsetzung von Generationengerechtigkeit innerhalb der Sozial- und Wirtschaftspolitik Deutschlands aufgreifen.