"Sharing Economy in the Global Citizens: Social Media series explores the sharing economy through the lenses of History, Geography, Civics, and Economics. Using the new C3 Framework for Social Studies Standards, students will develop questions about the text, and use evidence from a variety of sources in order to form conclusions. Data-focused backmatter is included, as well as a bibliography, glossary, and index"--
Zusammenfassung Während lange Zeit die Übertragung des Eigentums an Gütern im Fokus wirtschaftlicher Austauschprozesse stand, gewinnen das Teilen und das gemeinsame Nutzen vorhandener Ressourcen zunehmend an Bedeutung. Zusammengefasst wird dieses Phänomen unter dem Begriff der Sharing Economy. Im Beitrag wird zunächst ein Überblick über die verschiedenen Arten und Ausprägungen sowie die Effekte der Sharing Economy auf Basis der vorhandenen Literatur gegeben. Die der Sharing Economy nachgesagten Effekte werden anschließend ökonomisch bewertet. Kernergebnisse sind erstens, dass die Vorteile, die der Sharing Economy nachgesagt werden, wie etwa der Abbau von Informationsasymmetrien oder eine höhere Auslastung bestehender Ressourcen, durch den allgemeinen technischen Fortschritt und damit auch durch herkömmliche, nicht-Sharing Unternehmen realisiert werden. Zweitens verhalten sich die Unternehmen im Rahmen der Sharing Economy ähnlich wie alle anderen Unternehmen. Eine gute Erklärungsgrundlage für das Verhalten ist hierbei die Theorie mehrseitiger Marktplätze. Drittens sind der Erfolg und der vermeintliche Vorteil der Sharing Economy häufig dadurch zu erklären, dass sich diese Unternehmen nicht an die gegebene Regulierung halten. Dies ist aus ordnungsökonomischer Sicht äußerst problematisch, da hierdurch kein fairer Wettbewerb gesichert wird.
Die Arbeit untersucht die gegenwärtigen verfahrensrechtlichen und materiell-rechtlichen Regelungen zur Besteuerung von Leistungsanbietern in der Sharing Economy sowie die Frage, welche Anpassungen für einen effektiveren Steuervollzug erforderlich sind. Die Besteuerung ist nicht alleinentscheidend für die Entwicklung der Sharing Economy, aber der Anteil von Steuern am Gesamtpreis hat einen erheblichen Einfluss auf die Entscheidung von Konsumenten. Aufgrund der zahlreichen Auswirkungen der Sharing Economy auf andere Rechtsbereiche sowie die Wirtschaft insgesamt sollten steuerliche Begünstigungen nur dann gewährt werden, wenn sie absolut notwendig sind oder als bewusste politische Entscheidung ein nachweisbares Ziel fördern. Soweit Plattformen echte Vermittlungsleistungen erbringen, führt weder die Tatsache, dass sie die Anbieter filtern, noch dass sie in ihrem Marktsegment der einzige Vermittler sind, dazu, dass sie als Leistungserbringer anzusehen wären. / »Taxation of the Sharing Economy«: This work analyzes how the current German tax regime treats providers in the sharing economy and how it can be improved to collect taxes more efficiently. Especially, it shows how an improved version can be implemented by building on existing structures, thereby creating minimal additional burden for platform operators and suppliers.
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Chapter1 -- Chapter5 -- _GoBack -- Chapter7 -- _Hlk31203049 -- _Hlk492205620 -- About the author -- Acknowledgements -- Summary -- Figures -- 1 Introduction -- 2 Revolutions and disruption -- Transaction costs and commodifying excess capacity -- Owning, renting and the commodification of excess capacity -- Cost in two-sided markets: who is buying and who is selling? -- 3 Platforms and ownership -- Selling trust raises the problem of antitrust -- Platforms don't sell stuff -- Decentralised 'retail' ownership is too expensive -- Wikipedia and tool libraries: beyond rental -- 4 Commodifying excess capacity -- 5 Middlemen: sellers of transaction cost reduction -- The middleman platform economy -- Back to transaction costs: why ownership is too expensive -- 6 Ride-sharing -- Uber: the origin -- Not a taxi company? -- Surge pricing -- 7 Problems with disruptive technology -- Sabotage: when the referee is also a player -- A different example: 'Uber but for planes' -- Fairness, exclusion and 'social credit' -- 8 Conclusion -- Change as a constant -- Saltation -- Separation -- The general answer: permissionless innovation -- Final words: the next three crises -- References -- Index -- About the IEA -- Figure 1 Housing by tenure in England: 1918-2019 -- Figure 2 Sharing economy users and US population -- Blank Page -- Chapter1 -- Chapter5 -- _GoBack -- Chapter7 -- _Hlk31203049 -- _Hlk492205620 -- About the author -- Acknowledgements -- Summary -- Figures -- 1 Introduction -- 2 Revolutions and disruption -- Transaction costs and commodifying excess capacity -- Owning, renting and the commodification of excess capacity -- Cost in two-sided markets: who is buying and who is selling? -- 3 Platforms and ownership -- Selling trust raises the problem of antitrust -- Platforms don't sell stuff -- Decentralised 'retail' ownership is too expensive.
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This study aims to conceptualise, develop, and test a blockchain-based sharing economy system for the travel and hospitality sector. The objectives are threefold: (i) to develop the conceptual foundation for the blockchain-based sharing economy system by conducting a systematic literature review on the characteristics of blockchain technology and the sharing economy; (ii) to establish the concept of the blockchain-based sharing economy and assess its potential impacts on consumer behaviour; (iii) to develop the prototype of a blockchain-based sharing economy system and measure the actual behaviour of its users through a series of experiments. This study utilises both qualitative and quantitative approaches to achieve its objectives. It is expected that the findings of this research will benefit scholars in the areas of travel and tourism, services management, information systems, and applied information technology, as well as businesses and governments in charge of tourism development and sharing economy stakeholders.
This study aims to conceptualise, develop, and test a blockchain-based sharing economy system for the travel and hospitality sector. The objectives are threefold: (i) to develop the conceptual foundation for the blockchain-based sharing economy system by conducting a systematic literature review on the characteristics of blockchain technology and the sharing economy; (ii) to establish the concept of the blockchain-based sharing economy and assess its potential impacts on consumer behaviour; (iii) to develop the prototype of a blockchain-based sharing economy system and measure the actual behaviour of its users through a series of experiments. This study utilises both qualitative and quantitative approaches to achieve its objectives. It is expected that the findings of this research will benefit scholars in the areas of travel and tourism, services management, information systems, and applied information technology, as well as businesses and governments in charge of tourism development and sharing economy stakeholders.
Motivation: The issue of sharing economy is the subject of a broad debate in the circle of politicians and economists who see it as an opportunity for boosting economic development. Simultaneously, there have been discussions about non-economic significance of this phenomenon and its impact on other areas of social life.Aim: The aim of this paper is to show that the dispute concerning the values for this area of phenomena is mainly a result of lack of unresolved issues related to an adopted axiological perspective. The author's intention is to present argumentation supporting the thesis that the term 'sharing economy' may by referred to two — relating to various normative beliefs — categories of social phenomena: business practice and social movement.Results: Inclusion of various axiological contexts leads to diverse characteristics of the phenomena belonging to the sharing economy practice and the identification of their social significance.
Motivation: The issue of sharing economy is the subject of a broad debate in the circle of politicians and economists who see it as an opportunity for boosting economic development. Simultaneously, there have been discussions about non-economic significance of this phenomenon and its impact on other areas of social life.Aim: The aim of this paper is to show that the dispute concerning the values for this area of phenomena is mainly a result of lack of unresolved issues related to an adopted axiological perspective. The author's intention is to present argumentation supporting the thesis that the term 'sharing economy' may by referred to two — relating to various normative beliefs — categories of social phenomena: business practice and social movement.Results: Inclusion of various axiological contexts leads to diverse characteristics of the phenomena belonging to the sharing economy practice and the identification of their social significance.
We compared sharing economy development in 90 countries to demonstrate that higher qualities of government are associated with greater sharing economy growth. To explain this finding, we assumed that sharing economy benefits are enjoyed by the public, whereas its costs are chiefly borne by market incumbents. In considering these competing interests, policymakers tend to favor the latter as single-industry interests that can be more easily organized to influence policymaking. We then hypothesized that an electorally competitive, depoliticized, and effective government may tilt the balance against the entrenched market incumbents, leading to the growth of sharing economy industries. Overall, we found some support for this hypothesis. We especially found that electoral competitiveness strongly impacted sharing economy development and that this impact was significantly greater in a country with a depoliticized bureaucracy and effective government.
Das private Teilen von Ressourcen durch die Möglichkeiten der sog. Sharing Economy ist ökonomisch prinzipiell sehr sinnvoll. Durch eine auch von den betroffenen Branchen betriebene Lobbyarbeit unterstützte Politik wird das private Teilen in Deutschland jedoch erheblich erschwert, obgleich prinzipielle erhebliche Verbraucher- und Effizienzvorteile generiert werden können. Wir plädieren in diesem Beitrag für einen offeneren Regulierungsrahmen, der folgende Charakteristika aufweisen sollte: (1) Erstens erscheint die Verwendung von Schwellenwerten sinnvoll, um gewerbliche und private Anbieter zu unterscheiden. Solange bestimmte Grenzen der Tätigkeit nicht erreicht werden, sollte eine Tätigkeit als privat gelten, während bei Erreichen der Schwellenwerte Anbieter als gewerblich eingestuft werden, solange sie nicht das Gegenteil darlegen können. Für private Anbieter sollten weniger strikte Anforderungen gelten als für gewerbliche Anbieter. (2) Zweitens sollten Plattformen transparent machen, ob ein von ihnen vermittelte Anbieter privat oder gewerblich agiert, so wie etwa bei eBay zwischen privaten und gewerblichen Verkäufen unterschieden wird, sodass Nutzer ihre entsprechenden Rechte ex ante erkennen können. (3) Drittens sollten der bisherige Regelungsrahmen für die betroffenen Branchen - wie etwa das Personenbeförderungsgesetz für das Taxi- und Mietwagengewerbe - regelmäßig, evidenzbasiert evaluiert und novelliert werden, um Deregulierungspotenziale zu erkennen. (4) Viertens ist eine Anzeigepflicht auch für private Personen zumindest ab einer gewissen Regelmäßigkeit der privaten Bereitstellung von Ressourcen (wie etwa der eigenen Wohnung) denkbar, um Behörden die Überprüfung und Rechtsdurchsetzung zu erleichtern. (5) Fünftens könnten die Plattformen mit Informationsübermittlungspflichten etwa an die Finanzbehörden belegt werden, um Steuerhinterziehung zu erschweren. Ein solcher Rechtsrahmen ermöglicht das private Teilen von Ressourcen in begrenztem Umfang und kann zugleich den gravierendsten Bedenken der Kritiker, wie etwa der sog. Zweckentfremdung von Wohnraum, wirkungsvoll entgegenwirken.
This open access book considers the development of the sharing and collaborative economy with a European focus, mapping across economic sectors, and country-specific case studies. It looks at the roles the sharing economy plays in sharing and redistribution of goods and services across the population in order to maximise their functionality, monetary exchange, and other aspects important to societies. It also looks at the place of the sharing economy among various policies and how the contexts of public policies, legislation, digital platforms, and other infrastructure interrelate with the development and function of the sharing economy. The book will help in understanding the future (sharing) economy models as well as to contribute in solving questions of better access to resources and sustainable innovation in the context of degrowth and growing inequalities within and between societies. It will also provide a useful source for solutions to the big challenges of our times such as climate change, the loss of biodiversity, and recently the coronavirus disease pandemic (COVID-19). This book will be of interest to academics and students in economics and business, organisational studies, sociology, media and communication and computer science.