Suchergebnisse
Filter
Format
Medientyp
Sprache
Weitere Sprachen
Jahre
897 Ergebnisse
Sortierung:
Marketing without and with marketing boards: The origins of state marketing boards in Nigeria
In: Review of African political economy, Heft 34, S. 4-15
ISSN: 0305-6244
Die Einführung der Agrarvermarktungsbehörden hat die Bauern zwar von den Zwischenhändlern befreit, aber gleichzeitig neue Abhängigkeiten geschaffen: Über niedrige Erzeugerpreise werden die Bauern von den staatlichen Eliten ausgebeutet. Demgegenüber ist ein freier Handel vorzuziehen. (DÜI-Spe)
World Affairs Online
Marketing without and with marketing boards: the origins of state marketing boards in Nigeria
In: Review of African political economy, Band 12, Heft 34
ISSN: 1740-1720
Since their inception, Nigerian marketing boards have been used to serve various interests and purposes, hardly any of which have benefited the producers. They originated in the Second World War and were perpetuated after the war by a Labour government so that they might play their part in 'meeting British needs', to cite the title of a forthcoming study by Mike Cowen and Bob Shenton. Nigerian politicians found them a ready‐made instrument for taxing farmers, enriching themselves and financing their political activities. Their pricing policies discouraged farmers from producing export crops, thus rendering the boards redundant though not, regrettably, ensuring their abolition. Nigeria is fortunate in that, until recently, marketing boards have not bought food for sale in domestic markets and have no monopoly, in form or in fact, over the purchase of crops, other than cotton, for sale within Nigeria.
Discussion of the Nigerian marketing boards has tended, rightly, to focus on their monopoly of the legal export of certain crops, on their pricing policies and on the use to which governments put the funds which they derived from the trading profits of the boards. Less remarked on, the boards also structured the internal marketing system for the commodites they export. Indeed, when the commodity marketing boards were established in 1947 the main justification given was the need to change the internal marketing system for export crops, ostensibly in the interests of protecting the producer from the ills of middlemen in an unregulated market. These arguments for state intervention in, and regulation of, produce marketing, in Nigeria as elsewhere in Africa, have found sympathy among socialists who have been all too willing to take statism as at least offering a foundation for socialism. This article examines the provenance of the marketing boards and of the arguments which justified their inception during the crisis of the colonial economy in the 1930s.
Marketing boards in tropical Africa
In: Monographs from the African Studies Centre, Leiden
World Affairs Online
Marketing boards für Agrarexportgüter in Entwicklungsländern
Das Problem schwankender Exportpreise und -erlöse von rohstoffexportierenden Entwicklungsländern steht seit langem im Mittelpunkt ökonomischen Interesses. In zahlreichen Untersuchungen ist unter anderem versucht worden, die Hypothese zu bestätigen oder zu wiederlegen, daß sich die Preis- und Erlösinstabilität negativ auf das Wirtschaftswachstum in Entwicklungsländern auswirken werde. Die dabei gewonnen Erkenntnisse sind allerdings nicht eindeutig und zum Teil sogar widersprüchlich. Möglicherweise hängt dies damit zusammen, daß in bisherigen Analysen die Wirkungen nationaler Stabilisierungspolitiken vernachläßigt wurden. Der Zweck dieses Beitrages besteht darin, mit Hilfe einer Bestandsaufnahme der in Entwicklungsländern betriebenen nationalen Rohstoffpolitiken die materiellen Grundlagen für deren Wirkungsanalyse zu schaffen. Wegen der enormen Informationsprobleme beschränkt sich diese Bestandsaufnahme zunächst auf Marketing Boards, die die Produzentenpreise für Agrarexportgüter stabilisieren wollen. Da Agrarexporte rund zwei Drittel der Rohstoffexporte der Dritten Welt (ohne OPEC) ausmachen, fällt diese Beschränkung jedoch nicht sehr ins Gewicht. Außerdem ist zu vermuten, daß nationale Stabilisierungspolitiken vor allem im Agrarbereich anzutreffen sind, der wegen seiner wichtigen Funktion für die inländische Versorgung der Bevölkerung als besonders sensibel angesehen und deshalb vorrangig wirtschaftspolitisch beeinflußt wird. Im folgenden wird die Verbreitung produzentenpreisstabilisierender Marketing Boards und ihrer verschiedenen Ausgestaltungsformen sowie ihre quantitative Bedeutung für die Agrarexporte der Entwicklungsländer untersucht (Kapitel 2), Anschließend betrachten wir, inwieweit die wichtigsten Ausgestaltungsformen grundsätzlich in der Lage sind, saisonale und längerfristige Preisschwankungen zu glätten, und ob sie über Möglichkeiten zu eigenen Lagerhaltungspolitiken verfügen.
BASE
Marketing without and with marketing boards: the origins of state marketing boards in Nigeria
In: Review of African political economy, Band 34, S. 4-15
ISSN: 0305-6244
Why they were established and the various interests and purposes they have served; their role as export monopolies.
Marketing Boards in Tropical Africa
In: African affairs: the journal of the Royal African Society, Band 85, Heft 338, S. 129-131
ISSN: 1468-2621
West African Marketing Boards
In: African affairs: the journal of the Royal African Society, Band 52, Heft 206, S. 45-54
ISSN: 1468-2621
ASPECTS OF STATUTORY MARKETING BOARDS
In: Public administration: the journal of the Australian regional groups of the Royal Institute of Public Administration, Band 19, Heft 4, S. 290-311
ISSN: 1467-8500
Co-operation and marketing boards
In: Labour research, Band 27, S. 32-34
ISSN: 0023-7000
Food-crop marketing boards in tropical Africa
In: The journal of modern African studies: a quarterly survey of politics, economics & related topics in contemporary Africa, Band 25, Heft 3, S. 375-402
ISSN: 0022-278X
Entstehungsursachen und Funktion der Marketing Boards im anglophonen und frankophonen Afrika und Art der über die Boards vertriebenen Produkte. Veränderungen in der Aufgabenstellung, Charakteristika und Rechtfertigung der Marketing Boards in den achtziger Jahren. Verhandlungsmacht, Effizienz, Rolle im Preiswettbewerb auf freien Märkten. Thesen zur Frage, warum Marketing Boards noch immer existieren, obwohl ihre ursprüngliche Entstehungsursachen längst Geschichte sind. Vorschläge für eine Transformation und Verbesserung der gegenwärtigen Arbeitsweise der Boards. Als Anhang: wichtige Kritikpunkte gegenüber afrikanischen Marketing Boards für Agrarprodukte, wie auf einem internationalen Seminar des African Studies Centre in Leiden im September 1983 zum Ausdruck gebracht. (DÜI-Hlb)
World Affairs Online
PRODUCE BUYING AND MARKETING BOARDS IN NIGERIA: INTERROGATING THE FISCAL ROLE OF WESTERN NIGERIA MARKETING BOARD 1942-1962
Marketing Board system was one of the mechanisms of British colonial policy in Nigeria. Primary products were channeled through the Boards to Europe at the expense of both the Nigerian state and the farmers, the producers of these commodities. This study examines produce buying via Marketing Boards in Nigeria and specifically interrogates the fiscal role of Western Nigeria Marketing Board. It argues that the Marketing Boards, in spite of their exploitative nature was beneficial to the regional governments. In the Western Region, the Western Nigeria Marketing Board (WNMB) became the fiscal arm of the regional governments. It became the major financier of development projects in the region through the region's development corporations. The paper concludes that the process of development was circumscribed due to misappropriation and diversion of funds derived from the Western Region Marketing Board. JEL: Q13, E62, O13 Article visualizations:
BASE
PRODUCE BUYING AND MARKETING BOARDS IN NIGERIA: INTERROGATING THE FISCAL ROLE OF WESTERN NIGERIA MARKETING BOARD 1942-1962
Marketing Board system was one of the mechanisms of British colonial policy in Nigeria. Primary products were channeled through the Boards to Europe at the expense of both the Nigerian state and the farmers, the producers of these commodities. This study examines produce buying via Marketing Boards in Nigeria and specifically interrogates the fiscal role of Western Nigeria Marketing Board. It argues that the Marketing Boards, in spite of their exploitative nature was beneficial to the regional governments. In the Western Region, the Western Nigeria Marketing Board (WNMB) became the fiscal arm of the regional governments. It became the major financier of development projects in the region through the region's development corporations. The paper concludes that the process of development was circumscribed due to misappropriation and diversion of funds derived from the Western Region Marketing Board. JEL: Q13, E62, O13
BASE